-
mja jag kan ju bara svara utifrån mig själv, jag är troende kristen å helt emot abort. Då jag anser att varje barn är en gudagåva...miinus skrev 2010-04-20 21:10:03 följande:Hej! Jag har funderingar på det här med abort. Är det okej att göra abort om man är kristen eller vittne? Tycker båda religionerna samma eller finns det skillnader? Varför är det okej/inte okej? Kan det vara okej ibland och ibland inte? Om abort ionte är okej, hur "straffas" den som gör abort?Hade varit jätteroligt om det finns några vittnen, kristna eller bara allmänt kunniga i ämnet som vill svara=)
-
jag sa inget om det, jag sa MIN åsikt!miinus skrev 2010-04-20 21:44:18 följande:Vet du vad som står i bibeln angående abort? Säger bibeln att det inte är okej att göra abort?
-
jag är troende kristen men kan säja helt ärligt att jag inte kan hela bibeln utantill..Då det e en TJOCK bok, sen så handlar inte kristendomen för mig att leva efter en bok utan att försöka leva som en god människa.miinus skrev 2010-04-20 22:05:42 följande:Jo, det vet jag. Men jag frågade dig eftersom du är troende kristen om du vet vad som står angående abort i bibeln Har din tro påverkat dig i vad du tycker om abort tror du?
Men jag tror knappast ngn religon är för abort iallafall. det är inte upp till människan själv att avgöra vad som får leva eller inte. det gäller även oss själva.
Samma sak med spådomar, som tarot kort mm. jag har själv spått sen jag va 14 år gammal, men insåg att det var ngt som inte jag hade rätt till, det är bara för gud att veta vår framtid. ja min tro har nog påverkat min syn på abort, sen tycker jag rent moraliskt då att vill man inte ha barn så finns det skydd för att slippa...
jag själv skulle aldrig göra abort. det är ett liv, även om det e ett litet sådant.
ett hjärta pickar i v6-7....å då tar folk bort det...för mig obegripligt -
nej, jehovas erkänner INTE jesus som guds son, men det gör kristna.McIris skrev 2010-04-20 22:27:31 följande:Att vara kristen betyder att man tror att Jesus är Kristus, alltså Guds son. Det gör även Jehovas.
ska tillägga det med att som kristen så ska man inte heller döma andra, utan det e upp till gud. inte oss människor....för som sagt, den som är utan synd ska kasta den första stenen, så även om jag är emot abort, så kan jag inte sätta mig till doms över ngn annan även om det ibland e svårt... -
det stämmer mkt bra, det är allmänt kännt att JV vänder ryggen till dom som lämnar, tom deras egen fam. sen betalar varje vittne 10% av sin lön, eller om det va 20 % till församlingen, en viss % av pengarna fr affären Rusta går åxå till JV.Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:33:59 följande:Då är de ju inte samma, du säger ju själv att ni "moderniserat" den, ändrat men med ett finare ord.Sedan så vänder (i många fall) JV ryggen till de som väljer att gå ur församlingen då man inte ska umgås med "otrogna" vilket bara är ett sekteristiskt drag. Eller stämmer inte det, menar du?
Dom som inte har råd att betala dessa % får gå å knacka dörr å sprida budskapet.
Jv är helt klart för mig en sekt, som styrs av pengar. -
hahaha tack :)Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:35:30 följande:Word.
-
ni erkänner kristus som guds son, menar du jesus då? för jag har haft vänner som är Jv å en som funderar på att konvertera, å dom har sagt till henne att Jv erkänner jesus som helig man å en profet-men INTE guds son!Eled skrev 2010-04-20 22:35:30 följande:Jo vi erkänner kristus som Gus son. Länkar återigen till våran hemsida :www.watchtower.org/z/20060215/article_01.htm
-
jv vill inte ge sitt barn blod om det så dör på kuppen, tur e ju att myndigheter går in å säjer annat i det läget, men som sagt...jag dömer er inte, håller bara inte med å förstår det inte. Visst kan man komma med argument nu som att-det är upp till gud när vi dör, vilket stämmer....Men Jv tycker att det är smutsigt?
Som vanlig mänsklig mamma så skulle jag inte se på när mitt barn dog....
jag ska tala om det att för ca 1 år sen så fölorade jag en bebis i min graviditet...
ngt dog inom mig, inte bara min bebis..utan även min tro på gud...jag var förtvivlad å levde ganska så länge i djup sorg...tills en kväll, då jag bad till gud å sa-jag tappade min tro på dig i stund av djup sorg....fast jag vet nu att du var med mig hela vägen, jag var inte ensam även om det kändes så då..
jag vill tacka dig gud för att jag har det så bra som jag har, jag har en ljuvlig dotter,mat på bordet, å tak över huvudet...å jag har hälsan...jag förlorade ngt värdefullt....men jag har mkt att vara tacksam för.
3 dagar senare så drömde jag att jesus kom till mig i min dröm, han stod å typ svävade med fötterna neråt ovanför min mage....han rörde mig inte då, ändå sa jag-kliv av min mage du är tung...hans huvud lutade neråt.....
jag hör en röst, en hand smeker mig över magen, å säjer-
XXXXXXX du är med barn.....
jag vaknade helt svettig å skärrad....
det gick ytterligare 3 dagar....å jag trodde inte för ngt i världen att jag var med barn...men testade...å till min stora glädje så jo..visst var jag det, är nu i 6te månaden å väntar en löiten prins...å jag vet att gud är med mig :) -
haha asså alla har ju rätt till sin tro å jag respekterar det även om jag inte håller med eller har svårt å förstå det. när jesus hänger på korset så säjer han, fader förlåt dom..ty dom vet icke vad dom gör....sen har jag läst att man har uppfattat det som om han talar till sig själv, min uppfattning är att han är guds son, å människan är mänsklig å felar...jag syndar varje dag...men jag jobbar på att dra ner på det...Mrs Charles skrev 2010-04-20 22:43:05 följande:Samma har jag hört. Har även hört att de tror att Jesus är Guds son men inte Gud. Men det tror nog inte jag heller fast jag är inte ett Jehovas vittne ändå.
är du kristen? -
vill vara tydlig med att jag inte dömer er även om det kan uppfattas så, jag håller bara inte mer er, å jag förstå¨r det inte...MEN jag dömer er inte.Eled skrev 2010-04-20 22:50:43 följande:Mrs CharlesVill duha svar på frågan så kan jag skriva det här en annan dag men du verkar ha det mesta klart för dig. Oavsett om jag säger att pga detta och detta så har du varit med om ngt annat och vet ngt annat. vad tjänar det då till att svara?Har jag fel så ger jag gärna dig ett svar.
Ni har såklart rätt till er tro, å det får ju respekteras.