• funfactory

Hej! Detta är en skoluppgift, kan du hjälpa mig?

Pga. min förra tråd blev avstängd vill jag bara påpeka att denna undersökning endast är ett skolarbete. Dvs att jag inte tjänar pengar på denna undersökning. Utan jag läser marknadsföring i skolan och har fått till uppgift att göra en marknadsundersökning. Jag valde att gå till familjeliv eftersom här finns så många olika människor. Därför gör jag ett försök till.. annars får jag leta mig någon annanstans :)

"Hej! 
    Jag jobbar(studerar) just nu med en marknadsundersökning och jag skulle behöva din hjälp och din åsikt för att få fram ett resultat. Undersökningen handlar om dig som har ett husdjur. 
    Så om du har en minut över skulle det vara snällt om du ville svara på lite frågor angående att skydda sina husdjur på balkongen eller altanen! 
    Klicka på länken så kommer du till min enkät där du kan svara på frågorna. Du är fullständigt anonym. 
    Tacksam för din hjälp och åsikt. På detta viset kan vi utveckla och göra vår produkt bättre. 
  • Svar på tråden Hej! Detta är en skoluppgift, kan du hjälpa mig?
  • skorpionen80

Men... Först skriver du att det är en skoluppgift och sen att ni ska förbättre er produkt genom undersökningen. Är det skoluppgift åt ett företag?

• Emser

Eh... Du har ju skrivit det precis som om du skulle sagt det i telefonen. Det är ju samma "mall".
    Konstigt studiearbete, måste jag säga...

• Ambi86

Förmodligen för att man i skoluppgiften ska sätta sig in i hur det är att göra det på riktigt. Jag läser just nu pedagogik och ska skriva en uppgift där jag låtsas att jag är en högt uppsatt chef och det är inte ovanligt att sådana uppgifter förekommer i andra ämnen heller.

• funfactory

Vi låtsas att vi är ett företag, dvs lever oss in i det för att kunna göra ett så verklighetstroget arbete som möjligt. Väldigt spännande faktiskt...

• funfactory
    Emser skrev 2010-04-21 07:09:46 följande:
    Eh... Du har ju skrivit det precis som om du skulle sagt det i telefonen. Det är ju samma "mall". Konstigt studiearbete, måste jag säga...
    Samma mall från vadå? 
    Jag studera butiksledning, handel osv. Det blir lätt att man skriver/pratar så då kanske ;) Men vi är inget företag. Dock tycker vi vår affärsidé är väldigt bra och någon får gärna sno den (så vi kan köpa näten) :D 
    Min slutgiltiga titel efter skolan blir ju "butiksledare"
  • sstv

Nu har jag varit snäll och hjälpt er. Men jag måste klaga på ert formulär. För det första så känns det väldig lustigt att be de svarande att låtsas var kattägare med balkong ett tag. Antingen är man i er målgrupp, annars är man det inte, att någon utanför målgruppen låtsas vara i den ger er inte rätt bild av hur målgruppen tänker.

"Om du svarade nej på föregående fråga" visar sig var obligatorisk att svara på vilket jag märkte först när jag försökte skicka enkäten. Jag svarade ja på den föregåender frågan och sluttade läsa den frågan så fort jag såg att den vände sig till de som svarat nej.

Jag har både balkong och altan. Varför måste jag välja?

• Emser
    funfactory skrev 2010-04-21 08:02:27 följande:
    Samma mall från vadå?  Jag studera butiksledning, handel osv. Det blir lätt att man skriver/pratar så då kanske ;) Men vi är inget företag. Dock tycker vi vår affärsidé är väldigt bra och någon får gärna sno den (så vi kan köpa näten) :D  Min slutgiltiga titel efter skolan blir ju "butiksledare"
    Äh, när man jobbar med att ringa till privatpersoner för att utföra marknadsundersökningar eller sälja något, så har de ofta en "mall" att utgå ifrån.
    Samtalet blir liksom uppstakat i en viss ordning.
    Ditt upplägg lät som en sån.

Lycka till!
  • funfactory
    sstv skrev 2010-04-21 08:14:50 följande:
    Nu har jag varit snäll och hjälpt er. Men jag måste klaga på ert formulär. För det första så känns det väldig lustigt att be de svarande att låtsas var kattägare med balkong ett tag. Antingen är man i er målgrupp, annars är man det inte, att någon utanför målgruppen låtsas vara i den ger er inte rätt bild av hur målgruppen tänker. "Om du svarade nej på föregående fråga" visar sig var obligatorisk att svara på vilket jag märkte först när jag försökte skicka enkäten. Jag svarade ja på den föregåender frågan och sluttade läsa den frågan så fort jag såg att den vände sig till de som svarat nej. Jag har både balkong och altan. Varför måste jag välja?
    Tack för din åsikt. Dessutom är detta bara en skoluppgift och vi måste få ihop 100st svarande. Vi tycker att vår enkät är bra och får fram det vi vill få fram. Fast du inte har katt kan du ju ändå tycka det är en dålig eller bra idé och det är det vi vill få fram. Dessutom kanske man inte har en katt man vill skydda, man kanske har ett litet barn som man inte vill ska ramla ner från balkongen/altanen ;) 

Tack återigen för din åsikt. 
  • funfactory
    Emser skrev 2010-04-21 08:58:29 följande:
    Äh, när man jobbar med att ringa till privatpersoner för att utföra marknadsundersökningar eller sälja något, så har de ofta en "mall" att utgå ifrån. Samtalet blir liksom uppstakat i en viss ordning. Ditt upplägg lät som en sån. Lycka till!
    Hade jag ingen aning om ;) Nåväl. Jag skrev texten helt själv, utan en mall ;) 
  • skorpionen80
    funfactory skrev 2010-04-21 09:12:05 följande:
    Tack för din åsikt. Dessutom är detta bara en skoluppgift och vi måste få ihop 100st svarande. Vi tycker att vår enkät är bra och får fram det vi vill få fram. Fast du inte har katt kan du ju ändå tycka det är en dålig eller bra idé och det är det vi vill få fram. Dessutom kanske man inte har en katt man vill skydda, man kanske har ett litet barn som man inte vill ska ramla ner från balkongen/altanen ;)  Tack återigen för din åsikt. 
    Men håller verkligen ett kattnät i persiennmodell för ett barn? Både vikt- och pill-mässigt?
Svar på tråden Hej! Detta är en skoluppgift, kan du hjälpa mig?