Inlägg från: Agamemnon |Visa alla inlägg
  • Agamemnon

    Barn i mars 2008 - 10

    Evighetstråden! Om jag har fattat rätt så kommer denna tråd inte att stängas efter tre månader...
    Så här kan vi nu babbla i all evighet - om oss, våra påhitt men ffa naturligtvis om våra små och deras påhitt - språkutveckling, motorik, potträning, hyss och bus!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Barn i mars 2008 - 10
  • Agamemnon

    Här vaknade vi också till snö, det var INTE uppskattat.


    LitenBlomma: Pulka och solstol passar väl bra ihop!
    Vad skönt att barnen mår bra igen!
    sthlmfilur: Kommer inte på något på rak arm men om jag snubblar över något hojtar jag till.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon
    Bobbenn skrev 2010-04-21 15:41:52 följande:
    Ikea har allt Vi har regn
    Även billiga, runda matbord?
    Regn har vi haft här också, snö, regn och sol om vartannat.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon
    LitenBlomma skrev 2010-04-23 08:42:28 följande:
    Godmorgon! Vi var på kyrkis igår och lekte. Idag är jag sugen på att åka in till Kalmar men då måste jag ha barnvakt till Ludde. Får se hur jag gör. Meja har börjat förstå mer hur man använder ord och meningar. Det nya just nu är att hon berättar om saker och använder "han". Om Ida kan hon säga att -han är ledsen. Saker som hon har är "min" eller om jag har något så är den "din". Sen så säger hon att hon heter Meja och svarar rätt när man frågar -vad heter hon/han?. Hon säger även "jag" om sig själv, t. ex -här kommer jag!  Det har lossnat jättemycket nu bara denna veckan!
    Vad kul! Jag tror att jag tycker att just språkutvecklingen är det mest spännande som finns! Även om allt annat naturligtvis också är kul. Idag, när vi körde till dagis kom hon fram till att "bilen pruttar bak" (jag tror vi håller på att tappa avgasröret eller något, det låter iaf så, och för Olivia låter det tydligen som om bilen pruttar ).
    Min mamma tyckte också att någon knut hade släppt förra helgen, då hade hon sett henne en vecka innan, men Olivia har börjat med fraser som "en gång till", "min tur nu", "don't want it", "don't like it"... Inte längre bara verb och substantiv.
    Jag, min och din är dock lite knepigt. Hon säger för det mesta "min" och det kan då betyda "jag". "Din" är för det mesta "inte min".
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon

    Haha, spexfia!  


    Ja, spöken har vi här också och det är jag lite fundersam över. De kör ett Spöket Laban-tema på dagis så det är iofs inte så konstigt men sen någon månad "leker" hon att hon är rädd för spöken. Eller ja, jag vet inte riktigt hur mycket lek det är. Hon kommer rätt som det är springande och viskar alldeles upprörd "spöke, spöke, spöke" och vill hoppa upp i famnen. Sen går hon tillbaka dit hon nu var, hallen t.ex., för att komma springande tillbaka och så kan hon hålla på ett tag så det verkar ju inte som om hon är "rädd på riktigt". Min man blev jätteupprörd över att de lär småbarn a) att spöken finns och b) att det är något de behöver vara rädda för och lite håller jag med honom. Sen såg vi dock ett Handy Manny-avsnitt där Spendrik var rädd för ett spöke så det kan ju lika väl komma därifrån... Men så jag svamlar. Här har man ju inte tid att sitta.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon
    LitenBlomma skrev 2010-04-23 11:28:16 följande:
    Precis så gör Meja oxå! Då får vi kanske hoppas att det är normalt och tillhör åldern. Minns inte att Ludde pratade om spöken i 2 årsåldern? Hon verkar, precis som Olivia, låtsas att hon är rädd för mörker och spöken. Bara för att hon tror att man "ska" det? Har du använt upp alla dina ältester än? Januari är ju en tacksam månad att födas i, själv fyller jag 14:e
    Ja, de verkar ju vara i spökåldern. Eller spökfasen.
    Jag har beställt nya. Maken fyller också i januari så vi kanske får till det som brorsan: hans andra son föddes på hans födelsedag. Om inte är februari också en trevlig månad, då fyller nämligen ingen i familjen. Jaja, vi får se.
    Kom du och maken fram till en lösning/kompromiss?
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon

    Ly75: Oj, ja, knivar är väl kanske inte bästa leksaken.


    Hur ensamstående klarar vardagen är ett mysterium för mig också, fast jag har nästan lika svårt att förstå hur man hinner med allt när man jobbar heltid på ett "normalt" jobb. Vårt hushåll skulle gå under om vi inte jobbade hemifrån. Hur hinner man liksom med allt på några ynka timmar på kvällen?!
    Movie: Tova är ju ett fint namn! Annars kan ni ju testa vårt system: vi skrev en lista med 10 favoritnamn som båda kunde tänka sig. Sen fördelade var och en för sig 1-10 poäng. Vi räknade ihop poängen och sen blev det 5 namn kvar (de med högsta poäng då). Sen gjorde vi samma sak med de namnen men med 1, 3, 5, 8 och 10 poäng. De räknades ihop och vi hade då 3 "toppnamn". Det, bl.a., roade vi oss med på förlossningen.
    Idag är det fest här hemma: vi ska fira min mamma! Igår gjorde Oliven och jag halloncheesecake som födelsedagstårta och idag kommer maken och Oliven att sticka iväg en sväng så jag kan dammsuga och moppa i lugn och ro och sen blir det antagligen full rulle från kl. 15 (stora brorsonen på 3,5 år har förmågan att sprida både glädje och kaos för fem).
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamemnon
    Movieprincess skrev 2010-04-24 12:13:02 följande:
    Ha ha ja det kanske vi skulle göra Det låter som om ni får fullt upp idag! Hoppas att din mamma blir glad för presenten och att ni får en toppendag! Sen tycker jag allt att du förtjänar att vila ordentligt imorgon efter den här veckan!!
    Tack! Det tycker jag också! Idag är första dagen på, hm, 10 dagar som jag inte har jobbat. Det känns jättebra, tänker inte jobba ikväll heller. Tror nog att det blir en sån dag i morgon också.
    Nu är huset fint och jag är redo för besök (nyduschad och fin). Olivia somnade i bilen med maken så han bar upp henne och la henne i sin säng. Hon sover fortfarande (45 min sen)! Det verkar vara ansträngande att tvätta bilen med pappa (fast båda bara tittade på). Idag får hon sova hur länge hon vill. Hon behöver all energi för att hålla takten med brorsonen.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
Svar på tråden Barn i mars 2008 - 10