• Eisa

Finns det verkligen fördelar med fast jobb?

Folk verkar vilja ha fast anställning, jag fattar ingenting. Jag måste ha missat nåt.

Fast anställning för mig: man stannar kvar pga trygghet och stagnerar och blir en tråkig människa.

Icke fast anställning: man blir tvungen att byta jobb ibland vilket gör en smartare och rikare på erfarenheter.

Uteliggare och fattig och arbetslös blir man inte med rätt utbildning.

Så varför är fast anställning viktigt?

(Okej man kan ta lån på saker men hur viktigt är det, köpa ett hus och sitta där i evigheter och bli tråkig istället för att ha en hipp hyresrätt i stan)

• Svar på tråden Finns det verkligen fördelar med fast jobb?
  • fruis

Man kan ju faktiskt byta en fast anställning mot en annan fast anställning så man behöver ju inte stagnera av princip.

En orsak att jag föredrar fast anställning är att det är lättare att ställa krav på arbetsgivaren och förhandla om sin arbetssituation. Det är lättare att ta tjänstledigt när man vet att man har en tjänst att falla tillbaka på.

• fetsnygg

Det är väl tryggheten man är ute efter om man vill ha fast anställning. Jag skulle gärna ha en fast heltidstjänst så jag vet vad som kommer in i pengar varje månad etc. Inte särskilt hippt att undra om pengarna som kommer räcker till hyra eller ej..

Men det är givetvis upp till var och en hur man vill leva sitt liv. Eftersom jag har en dotter, och ett till barn påväg känns tryggheten viktigare än spänningen och nöjet i att byta jobb för variation.

• fetsnygg

Sen kan jag inte förstå hur man automatiskt blir en tråkig människa för att man har en stabil ekonomi..

• Eisa

Okej man kan byta jobb men det är en större procedur och svårare då man "vet att man har tryggheten".

Jag förstår verkligen inte vad man ska med trygghet till. Det löser sig ju ändå alltid, särskilt med rätt utbildning (skaffa utbildning för f-n!)

• La Lola

Jag ser då bara fördelar med fasta jobb.

Det är inte kul som i mitt fall att bli inringd på jobb 6 på morronen.
    Eller att dan efter bli inringd till kl 13.
    För att dan därpå inte ha något jobb alls.

Inte kunna ha 4 veckors semester, aldrig kunna åka nånstans för man ska ju stå till arbetsmarknades förfogande (om man stämplar o jobbar).
    Alltid känna stress!

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Eisa
    fetsnygg skrev 2010-04-21 08:33:52 följande:
    Sen kan jag inte förstå hur man automatiskt blir en tråkig människa för att man har en stabil ekonomi..
    man blir inte tråkig för att man HAR stabil ekonomi (det kan man även ha utan fast jobb med rätt utbildning) men just denna strävan efter trygghet ger ganska tråkiga människor har jag fått för mig.
  • Eisa

Okej bli inringd på morronen är ju såklart ett helvete.

• LuMa

Fast anställning för mej: Jag vet vad jag har, jag vet att jag har ett jobb att gå till imorron, veckan därpå och om ett halvår.
    Jag kan ta lån och bygga vårt drömhus (ja, jag har hellre ett eget hus och betalar åt mej själv än att ge någon annan pengarna) och det innebär inte att vi kommer att sitta där i evighet.
    Vi kan bygga stuga på vår ö ute i skärgården. Jag vågade skaffa barn tack vare att jag hade (har) fast anställning.
    (och nu innan du hinner säga att man nog kan bli av med sitt fasta jobb också. Jo, jag vet det men branchen jag är i är relativt säker.)

Icke fast anställning för mej: Jag skulle bli ett nervvrak av att aldrig veta hur mycket pengar jag skulle ha att röra mej med.
    Jag skulle aldrig kunna förverkliga mina drömmar *pekar uppåt*

• Jessis

Trygghet först och främst... Jag vet var i från min inkomst kommer varje månad och jag har ett bättre förhandlingsläge gentemot en arbetsgivare som gett mig fast anställning gentemot en som gett mig tidsbegränsad eller bara kortare vikariat...

Nu har jag i och för sig ett arbete som är dödens tråkigt men min man som inte har det stagnerar knappast på sin arbetsplats.... Han får vidareutbildningar, han får nya utmanande uppgifter och han utvecklas ständigt (han arbetar som konsult inom IT/systemutveckling)... Och... Han gick från en fast anställning till en annan efter tre år på första stället... Inom hans yrke så sker det ganska ofta - Att man byter arbetsplats med jämna mellanrum och det mkt för utvecklingsmöjligheten...

Det ena utsluter inte det andra... Fast anställning betyder inte per automatik stagnation och tristess och samma sak gäller med stabil ekonomi och/eller hus...

Svar på tråden Finns det verkligen fördelar med fast jobb?