Inlägg från: Mittnick |Visa alla inlägg
  • Mittnick

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

TS - din TS hade säkert kunnat bli ännu längre om du negativt granskat exempelvis sossarna.
    Eller moderaterna.
    Eller folkpartisterna.
    Elelr vem eller vad som helst.

"Den som söker skall finna", hört det uttalandet någon gång?

Jag röstar på SD eftersom ajg tycker minst illa om dem.

Hetsjakten som bedrivs och det öppna accepterade motståndet/hatet/mobbningen mot SD stärker bara min tro att de andra partierna drar till sig de som inte riktigt tänker efter innan de "tycker" någonting.

Bara för att man röstar på SD så behöver man inte strypa alla som inte har svenskt vikingablod eller vara lågutbildad, precis som det finns de som faktiskt jobbar men ändå röstar på Sahlins bidragsvision.

• Mittnick

Varför är det endast negativt att vara främlingsfientlig?
    (Det behöver inte just vara "fientlig" som i "slå först, fråga sen", tänk att alla tror att man är EXTREM bara för att man anser att SD har bra tankegångar gällande mycket )

Förstår inte det, för mig handlar det om att förstå att vissa är mer lämpade än andra att passa in i ett sammanhang.

Ser inget konstigt med det, för mig är det sunt förnuft.

• Mittnick
    Roze skrev 2010-05-12 10:55:24 följande:
    Angående dom två sista orden du skriver så hoppas jag att du läste ordspråket jag la in igår...Passar perfekt till vissa som skriver här inne...
    Läst en del du skriver men nej, jag har inte hittat dina ordspråk.

Varför kallas sossarnas "väljare" för väljare och SD´s för "anhängare"?

Det pågår ett ständigt förtryck mot de som på något sätt sympatiserar med SD´s politik, hur kan det komma sig att öppet förtryck/mobbing/utfrysning är okej när det gäller SD när det inte är okej gällande annat? (enligt de som själva kastar sten i glashus)
  • Mittnick

Själv har jag inte fått svar på min fråga varför det enbart är negativt med främlingsfientlighet.

Vilket för mig är ett opassande ord eftersom man inte behöver vara "fientlig", inte i den mening jag anser fientlig innebär (slå först, fråga sen-tänk) utan det betyder även avståndstagande.

Så främlingsavståndtagare kan jag nog se mig som, oavsett ras, oavsett kultur, oavsett vad-det-nu-än-må-vara, det behöver inte ens gälla människor utan jag är lite mer av tron att var sak har sin plats mer än hullerombullertänk.

Viss flyttning har jag inget emot, vad-det-nu-än-må-vara (människor/saker/djur/annat) men då ska det finnas en långsiktig plan och det ska verka vara en bra lösning om man ser till helheten.

Är det genomtänkt ser jag inga problem överhuvudtaget.

• Mittnick
    BigDaddy skrev 2010-05-12 10:08:08 följande:
    Min TS ämnade koppla samman Sverigedemokraterna med främlingsfientligheten, så som den beskrivs i den definition jag använt mig av. Jag har gett exempel ur partiprogrammet och uttalanden från högt uppsatta medlemmar i partiet. Jag tycker mig därmed finna stöd för mitt påstående att SD är främlingsfientlighetens ansikte. Notera att den anatomiska analogin är ämnad att också förmedla komplexiteten och variansen i detta koncept. De mer enkelt kategoriserade partierna som Nationaldemokraterna, Svenskarnas parti och dylika andra sammanslutningar finns det säkert andra anatomiska liknelser för. Du använder din röst som en missnöjesröst mot de andra partierna. Du beskriver att du egentligen tycker illa om alla partierna men SD är dem du har minst motvilja. Du beskriver också väljarna till de andra partierna som "de som inte riktigt tänker efter innan de "tycker" någonting". Men med tanke på din egen anledning till att rösta på SD, som grundar sig i missnöje med andra partier och inte nödvändigtvis i någon djup egen ideologisk övertygelse i det valda pariet, är du då inte varken bättre eller sämre än de andra väljarna? För är det inte att tänka efter att också se förbi sitt eget missnöje och försöka skapa sig en djupare förståelse?
    Andra röstar på andra partier för att de inte sympatiserar med bl.a SD, de är inte nöjda med deras politik vilket gör dem till missnöjesröstare även det.

Vi kan egentligen stryka det ordet eftersom de passar in på alla, eller ingen
  • Mittnick
    Roze skrev 2010-05-12 11:09:48 följande:
    Angående ordspråket så blev den borttaget...trampade nån på tårna antar jag. ;) Skriv Man kan ta examen + Carl Kempe i google.se så får du upp ordspråket...Tycker mig se mobbning av alla partiers väljare här på FL moderaterna, sossarna, SD m.m Vad är det du sympatiserar med SD-poltik? Vad är det du tycker är positivt med deras invandrar-politik? * Nyfiken *
    Jag är inte ute efter någon längre debatt, inget jag säger kommer ändra dig och inget du kommer säga ändrar mig.

Vi har alla skapat oss våra uppfattningar och jag ifrågasätter inte nadras politiska åsikter, ajg antar att de som har en åsikt själva har skapat sig uppfattningen och det respekterar jag även om jag inte alltid håller med.
  • Mittnick
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 11:29:27 följande:
    Främlingsfientlighet är negativt för att den exkluderar.Det förbestämmer, vem som har rätt att befinna sig var och varför, och ser väldigt sällan, om någonsin, till individen.Det är en förutfattad rädsla och en föraning om att alla som inte är som du, inte passar in i "ditt" samhälle.Sedan finns det ju inga mänskliga raser, så det snacket kan vi ju lägga ner direkt och gå vidare till att var sak har sin plats. Det känns som om du lindar in dina ord här, vad är det du försöker säga?Att beroende på vem man är och var man kommer från, så är man inte lämpad för det svenska samhället?Hur menar du med en långsiktig plan?
    Hoppar in en sväng

Exkluderar?

Det gör vi väl varje dag gällade hur mycket som helst, vad är det som är så fel med det?
    Du gör det t.o.m när du handlar mat, inte köper du väl allt du ser eller vet om att det finns bara för att du inte ska exkludera någonting

Jag hänger inte upp mig på vem som tillhör vad eller passar var men det finns klart fördelar och nackdelar med allt.
    Hedersmod passar inte in så bra i Sverige exempelvis och jag fick onda ögat när jag var i Tunisien för att jag gick barfota, vissa saker passar inte in helt enkelt.
    Det var bara två exempel tagna ur luften.

Jag har hellre kudden i sängen när jag sover där än i badrummet, var sak har sin plats men börjar jag sova i badrummet är det helt klart mer praktiskt att ha kudden därinne.
    Dumt exempel men det visar lite hur jag tänker med att var sak har sin plats men finns det en långsiktig plan så ser jag inte problemet att flyttning sker.

Jag tycker inte att "jag lindar in det", jag är en ganska generaliserande människa eftersom jag är av tron att man blir onödigt trött av för mycket detaljer, jag lägger energi på det jag verkligen brinner för såsom min familj men jag är inte ointresserad för det.

Nu ska liten sova, ville bara hoppa in en sväng angående att det skulle vara något unikt för SD-väljare att exludera
  • Mittnick
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-12 22:18:16 följande:
    Förvånade dåligt exempel.Att exkludera människor i ett samhälle pga etnicitet, hudfärg, religion kan inte jämföras med en varukorg på ICA.Och att hedersmord inte passar in i Sverige håller nog en rungande majoritet med om. Hör det hemma någonstans över huvudtaget?Förstår fortfarande inte hur du menar med "en långsiktig plan"?Förklara gärna.Jag sa att främlingsfientlighet exkluderar. Ingenting annat.
    Att vara avståndstagande kan nog benämnas att exludera, om man vill se det så.
    Jag hindrar ingen att tycka det de vill, ville bara poängtera att det du kallar exkludera inte alltid är negativt och unikt för människor som är främlingfientliga.
    (tycker fortfarande inte om det ordet)

Jag har personligen aldrig varken tyckt, eller heller skrivit, att jag står för att "exkludera" en viss färg på huden eller religion. Religion för mig är tro och tro är något man bär inom sig, annat är handling vilket för mig är en annan sak.

En fråga, hur kan du ifrågasätta någons tro och handling egentligen?
    Att jag gör det är inget jag direkt hymlar med om det kommer rakt riktade frågor, men jag skriker inte ut det heller, jag är rätt laidback.

Men det känns som du inte vill att SD-väljare inte ska se sig själva som "mer" än andra, ändå verkar du övertygad om att ditt sätt att se på exempelvis hedersmord är det rätta.
    Om du växt upp där det är normalt så hade, högst troligt, även du tyckt att det är det och troligen ansett att de som inte tillämpar det inte är sanna människor.

Vi alla uppfostras olika, även i Sverige, har olika bakgrund, har olika mål och visioner, har olika förutsättningar och drömmar, olika historia och utbildning...

Den invandrarpolitiken som finns idag känner jag inte fungerar, att klumpa ihop folk och inte ge dem möjlighet att komma in i samhället är rent ut sagt diskriminerande och lutar själv åt främlingsfientlighet på något sätt...
    Jag tycker inte att det håller, politiken i sig att ta in men inte ta om hand skrämmer mig lite.
    Förstår att det kan sticka i ögonen på svenskar som kan ha det svårt när de ser att det uppenbarligen går att få pengar utan att "behöva" (läs: få) lyfta ett finger för att "förtjäna" det (förstå mig rätt)
    Politikerna själva skapar obalansen anser jag.
    Jag har inte haft det svårt men visst har det slagit mig att jag hellre skulle lägga pengar på något som för Sverige framåt istället för att bara få det att fortsätta stampa på samma ställe som ajg kan uppleva att det gör.

Men nu kretsar inte mitt tycke runt invandringpolitiken i sig, den vännen som står mig närmast och funnits längst i mitt liv kommer inte från det här landet och hennes mamma, trots 35 års boende i Sverige fortfarande bryter och helst talar engelska så jag har inget riktat mot någon särskild hudfärg eller religion eller någon vision att stoppa all invandring och slänga ut folk på studs som inte har "vikingablod"

Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin, kan inga siffror eller statistik men jag kan plus och minus, Sverige lever redan på lånade pengar och den typen av behandling våra politiker utfört gällande de flesta invandrarna i våra förorter är inget mer än utgift OM man nu pratar ekonomi.

Och det är alltid det det handlar om i slutändan när det gäller politik.
    Pengar.
  • Mittnick

Hejhej och godmorgon

Kan bara svara en snabbis, huset fullt och mycket liv runt omkring

Jag pratar om "rätt sak på rätt plats" ja och jag nämner ekonomi.
    Ekonomin är politisk, "rätt sak på rätt plats" är en personlig uppfattning jag har som jag inte knyter an just politik utan snarare mig som person.

SD har inte fulkl koll på ekonomin, men det verkar inte de som borde ha det ha heller.
    Dessutom tror jag att alla behöver först kunna krypa för att sedan kunna gå och springa, jag känner mig inte så orolig att ge det en chans.
    Man får stötta dem så mycket man kan om det nu kommer såpass att de ens behöver en budget så tror jag att de växer med ansvaret precis som alla (borde iallafall) göra.

• Mittnick
    BigDaddy skrev 2010-05-16 11:23:46 följande:
    Jag tänkte på det du sa där om att "det verkar inte de som borde ha det ha [sic] heller". Berätta gärna vad du menar med det? För våra statsfinanser är det inget felt på då vi har den starkaste ekonomin i Europa. Se också nedanstående länk, sidan 3 för konkreta siffror:www.konj.se/download/18.61632b5e117dec92f4780...Ge gärna dina kommentarer när du läst detta.
    Som jag skrivit innan, jag är inte särskilt insatt i ekonomin men jag tycker att jag kan se om saker fungerar som förväntat eller inte och jag anser inte att det fungerar jättebra i Sverige oavsett hur bra det kan vara i jämförelse med de som är sämre.

Sålänge det finns hemlösa, sjuka utan hjälp och nedskärningar på bl.a vård och utbildning så är det inte bra anser jag.

Jag är ingen grävande person gällande detta, jag bryr mig men gräver inte, anser inte att min tid räcker till så jag lägger min röst på de jag hoppas kan göra en förändring vilket jag hoppas kan bli åt det positiva hållet.

Det kan inte gå mer än åt helvete och där har vi redan varit och vänt några gånger kan det kännas som och inte har landet gått under för det
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!