Inlägg från: V 77 |Visa alla inlägg
  • V 77
    Maxipaxi skrev 2010-05-28 16:35:45 följande:
    Och hur är det, hur är moderaternas inställning till invandringen, egentligen?
    " target="_blank">

Nu har inte jag varit med i diskutionen från början, men du ger dig in på en generaliserng baserad utifrån några enskilda indviders handlingar, viket ungefär är lika illa som att påstå t.ex. att invandrare bara begår brott.

Generaliseringar överlag är ofta farliga och visar ofta långt ifrån hela sanningen.

Jag är själv moderat och tar skarpt avstånd från allt vad främlingsfientlighet heter, tvärtom jag förespråkar mångkultur och influens utifrån till vårt "gråa massa samhälle" :)
  • V 77
    Vill inte ha barn skrev 2010-05-28 21:20:53 följande:
    Jag skulle helt klart ha röstat SD om inte PP fanns!Har inget till övers för de sittande riksdagspartierna!
    En sån tur då att PP finns :)
  • V 77
    Kate Ryan skrev 2010-06-02 21:02:55 följande:
    Kontentan är att jag anser att det bör bo svenskar i Sverige.
    Det kommer det alltid att göra? Men du menar förstås att det inte finns plats för männsikor med annan kulturell bakgrund mer än något undantag som krydda? Vad menar du med svensk egentligen? Ändras inte uppfattningen över tid? Är svensk en slags urstereotyp? Någon slags gemensam samsyn av vår egen bild av oss själva?

Jag antar att du menar en person med sina rötter i minst typ 3 generationer som levt och verkat i sverige på båda sidor i leden? Såna som känner till kalle ankas julafton, små grodorna, midsommar? Kanske har många växt upp med jantelagen, dåligt självförtroende, är rädda för att göra bort sig, och samtidigt är introverta? Detta är väl tragik för en genpool om något?

Människan är unik och ur ett sådant begrepp som svensk, norsk, engelsman etc. finns inget viktigt att hämta mer än en uppfattning om vart personen kanske är född och var den har sina rötter. Är det en knäckfråga för hur vi formar vårt samhälle?

Jag är borgare och är för mångkultur, mångsidigt samhälle, globalisering!
  • V 77
    Joleen skrev 2010-06-02 22:51:11 följande:

Ja, det finns inga statiska samhällen, utan alla förändras över tid.... Han kAanske menar blodsband som kommer från "moderlandet" de sista hundra åren eller nåt...

Jag tror att dessa nationalistiska tankar finns i varje land faktiskt, titta på f.d. Jugoslavien. Och jag tror dom finns i Iran, Israel, Danmark, USA - överallt! Det är för att många människor identifierar sig med något "eget" - människors ursprung är ofta väldigt viktigt för dom och har alltid varit det. När jag bodde i England var jag överlycklig över att hitta svenskt knäckebröd i en liten butik i London! Kändes fantastiskt! Det finns en slags "hemkärlek" hos oss alla...

Invandringen är något "annorlunda" kulturellt för oss och därför skapar det rädslor.

Märks det att jag pluggar detta ämne eller? Hahahah..... Tungan ute Intressant är det iaf.....

Jo, mitt inlägg var väl en aning raljerande, och jag håller med dig om att nationalism finns överallt. Visst tycker vi om att knyta an till vårt förlutna så att säga t.ex. knäckebröd i London. Men att hårddra det så pass att man med näbbar och klor vill "förbjuda" inslag från annan kultur från sitt eget hemland anser jag vara extremism och frånvändhet.

Jag är stolt över mitt hemland (Sverige) men samtidigt tycker jag att det är alldeles för lite dynamik och att allt är för lika. (Grå massa). Läs ett tråkigt samhälle att leva i. (ekorrehjul).
    Den ökade globaliseringen och invandringen anser jag har bidragit till att det blivit betydligt bättre dock än för bara tex tio år sen.
  • V 77
    Maxipaxi skrev 2010-06-08 18:20:26 följande:
    Patetiskt med folk som lever kvar i & idealiserar det gamla landets kultur.
    Låter nästan som en sverigedemokrat?
  • V 77
    MirandaSthlm skrev 2010-06-09 21:31:36 följande:
    Tur vi lever i ett demokratiskt samhälle så man kan välja ja eller nej till invandring.. jag röstar nej... för jag tycker det räcker nu. blir bara värre o värre här i sverige... :(

sann patriot som jag är.. som alla invandrare oxå är till sina hemländer....

Så du är emot invandring? Ska t.ex. man inte få bosätta sig i Sverige med sin käresta man träffat utomlands? Ska inte ett barn som fötts av svenska föräldrar utomlands få invandra till Sverige? Ska inte vi inte ta emot utbytesstudenter? Ska vi inte låta en global arbetsgivare som t.ex. atlas copco få ta in personal i Sverige som anställts från början i ett annat land?

• V 77
    MirandaSthlm skrev 2010-06-15 20:16:21 följande:
    Ja jag tycker det e fööör mycket ja..  och jaaaa man får säga nej i sverige. så jag röstar på SD i höst jaaaa. fattar inte varför det finns såna här trådar om man inte får säga nej med. jag vill att sverige förblir sverige o inte blir som nåt annat land bara för att massa inv kommer hit med knepiga ideer.

så ja... jag säger NEJ!. det räcker! skicka hem dom som missköter sig o dom som inte respekterar vårt fina sverige.
    Vad menar du? Stänga gränserna? Om man är i dina ögon skötsam får man inte då komma till Sverige? Någon som arbetar och bidrar till välfärden?
  • V 77
    MirandaSthlm skrev 2010-06-16 16:44:42 följande:
    Inte stänga så kanske men det räcker tycker jag. bättre vi lägger pengar på våra äldre som knappt har nåt och på våra barn än massa inv som INTE behöver hjälp eller som vägrar jobba för jag tycker det läggs för mycket på dom o inget på det som verkligen behövs lägga pengar på.

Rasist är jag iofs inte då jag på pianot slår ner på både svarta och vita tangenter .

Så det är iaf min åsikt då vi lagt väldans mycket pengar på inv som skiter fullständigt i sverige o svenska folket. när det väl gäller är det alltid hemlandet som gäller...
    De flesta invandrare som kommer, bidrar till vår välfärd, dvs. de "kostar" mindre än vad de genererar värde för. Detta blir ett tillskott i vår stadskassa. Ville bara tala om det. Sen får man absolut vara kritisk till förd integrationspolitik etc, men att förbjuda invandring anser jag vara totalt fel.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!