Blackbird skrev 2010-06-03 10:04:22 följande:
Även om man inte bor i invandrartäta områden kan man vara medveten om vilka problem som finns. Skillnaden mellan en främlingsfientlig och en icke-fientlig är att den icke-fientliga går till botten för att finna orsaker till varför det finns problem och är ute efter att lösa problemen utan att skylla på invandrarna och bidra till ökat lidande. De icke-fientliga undersöker alltså även problemen genom att se samhället ur invandrarnas perspektiv. På så sätt blir resultatet mer rättvist än när en främlingsfientlig lägger ut orsaker.
Att invandrare inte ser sig själva som svenskar är inga problem om invandraren klarar sig i samhället (har jobb, bostad och inga andra problem). Samtidigt kan man fråga sig hur man känner sig svensk. Vad är en svensk och hur ska man känna för att känna sig svensk?
Många gånger har en invandrare hindrats att känna sig hemma här i Sverige just p.g.a. främlingsfientlighet. Främlingsfientliga anser att invandrare inte har någon plats i det svenska samhället samtidigt som de anser att invandrare måste anpassa sig till det svenska samhället. En invandrare får det inte lätt när denne vet att vad han än gör så gör han fel. Så det är en problematik som går i en cirkel.
Jag anser att du gör ett stort misstag när du skriver att "ni sk nya "svenskarna" lever i getton och bildar egna subkulturer". För det första placerar du varenda invandrare i det facket, vilket både du och jag vet är osant. Dessutom finns det väldigt många subkulturer i Sverige, även bland svenskar. Anser du det vara fel? Vilken kultur anser du är "standardkulturen" som alla bör rätta sig efter? Tror du att alla känner som dig? Är alla subkulturer fel? Naturligtvis hittar man fel i alla sorters kulturer, men att rakt av alltid koppla invandrare och all kultur de för med sig till något negativt är kontraproduktivt om man är ute efter förändringar. Är verkligen all "främmande" kultur av ondo? Är verkligen all svensk kultur bra? Man skulle ju även kunna säga att rasismen, nazismen och främlingsfientligheten har sin egen kultur. Är det något bra och något att sträva efter? Det finns ju folk som lever efter dessa övertygelser.
Sedan kan du fråga vad och hur mycket du egentligen vet om ghetton. Vad för sorts kultur som råder där, vilken mentalitet det råder där, hur folk egentligen lever, vilka problem som existera och varför, om alla ghetton fungerar likadant etc. Ghetto klingar alltid fult, men det heter ghetto av en anledning, bl.a. lägre levnadsstandard, vilket jag tror att alla ghetton har gemensamt. Men är det alltid invandrarens fel? Hur mycket vet vi egentligen om de människor vi egentligen har åsikter om och som vi vill förändra livet för?
Det finns mycket man kan göra för att förändra, men lösningen är faktiskt inte främlingsfientlighet á la SD. Det är inte så lätt att förändra som SD får det att låta.
Jamen..hallå..den största orsaken till detta problem ligger ju i för stor invandring som i sin tur beror på den nuvarande vansinnigt oansvariga migrationspolitiken!
Svenskarna är ett nordgermanskt folk som bebott Sverige under tusentals år, en distinkt etnisk grupp som bevarat en relativt stor homogenitet in i modern tid. Sammansatt av några historiska folk som formats av en gemensam historia, ett gemensamt språk och delat en ödesgemenskap och blodsband. Givetvis finns det mängder av underkategorier av svenskhet som etnicitet och en hel del gränsfall. Vi har jämtar, gutar, skåningar och många fler. .Även om denna kategori svenskhet är den mest självklara och ofta det man i förstone menar när man säger svensk, så är det också den mest förnekade och avskydda kategorin av den vänsterliberala kultureliten.
Frågan om svenskhet ställs på sin spets när man ibland - och allt oftare - läser rubriker som "30-årig svensk terrormisstänkt" och vet att personen i fråga är irakier. Ett typexempel på sammanblandningen av orden svensk och svensk medborgare. Är de flesta invandrare svenskar och kan de bli det?Om man avser etnicitet så är svaret nej, lika lite som svenskar i Spanien blir spanjorer bara för att de vistats där eller att svenskar i Nigeria blir nigreaner. Folk kan däremot bli svenska, spanska eller nigrianska medborgare och även anpassa sig till och anamma dessa kulturers seder och bruk.Även om man inte kan bli svensk etniskt sett, utan man föds in i den kategorin, så kan man däremot bli svensk i en kulturell mening. Att vara svensk i denna kategori innebär - eller kan innebära - att man känner med och är formad av svenska värderingar och beteenden, iakttar svenska seder och bruk, talar svenska och känner till den komplexa väv som kännetecknar svensk kultur, fordom och nu. Detta är en svårdefinierbar kategori och rymmer givetvis en mängd nyanser.
Den svenska medborgerliga identiteten säger sig självt. Även om man inte delar de övriga kan man vara svensk i denna bemärkelse, svensk medborgare, även om jag tycker att det borde innebära - eller villkoras med - ett hänsynstagande gentemot den första kategorin och ett någorlunda engagemang i den andra.
Precis, både du och jag vet att begreppet "invandrare" inte inbegriper ALLA invandrare. När man säger invandrartäta områden menar man inte områden fyllda med engelska, tyska, norska och danska invandrare..utan invandrare från Turkiet, Iran, Somalia, Irak, Syrien Libanon etc
Invandrarsubkulter anser jag vara mest av ondo därför de ger invandrarna möjlighet att leva i Sverige utan att lära sig svenska, de ser på sitt eget lands TV program, har sina egna skolor etc..detta skapar problem jag inte vill ha i Sverige.
för mig är det självklart att den svenska kulturen och våra normer, lagar och regler skall ha företräde om man ska bo här. nu blir det mer och mer att svenskar och det svenska samhället tvingas att anpassa sig till invandrarna och deras mentalitet och kultur.
Vet att gettofierande invandrartäta områden som tex Rosengård dras med väldigt stora problem och är tickande bomber det svenska samhället.