Inlägg från: Guerita |Visa alla inlägg
  • Guerita

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-18 20:02:45 följande:
    För att jag citerade henne. F.ö. är hennes "språkfärdighet" inget vidare. Egentligen är den riktigt usel. Jag talar fem språk och det jag behärskar sämst av dem, behärskar jag bättre än hon behärskar svenska. Jag gör henne en tjänst genom att tala om det. Det finns så många som går på kammaren och tycker de är duktiga som fan på både det ena och det andra. Lika bra att ta ur dem den villfarelsen. Förhoppningsvis triggar det henne så att hon vill lära sig mer, i stället för att strida mot bättre vetande.
    Tröt argumenten för dig eller? Lågt, väldigt lågt, att börja klanka på hur någon hanterar svenska språket, någon som dessutom skriver på svenska bra mycket bättre än många etniska svenskar. Att du kan fem språk vet alla vid det här laget, även om man bara har orkat läsa var femte sida i tråden. Om du nu behärskar alla dess fem språken bättre än Roze gör svenska så är du bara att gratulera, du har lyckats lära dig 5 (eller 4) språk på modersmålsnivå och det är det inte många förunnat i vuxen ålder. Men det kanske räcker nu med stoltserandet?

Ska du argumentera så argumentera i sak och inte i skit eftersom skiten garanterat kommer att träffa dig själv i ansiktet förr eller senare som någon vis person sa en gång.
  • Guerita
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 20:59:34 följande:
    För att hon skrävlar, och då kan hon gott få litet mothugg!
    Moget... Hon sa, så jag sa, och då sa hon, så då gjorde jag. Känns lite småskola.

Personangrepp är låga oavsett om man tycker att den andra är en skrytande skitstövel eller inte och visar bara att man har slut på vettiga argument.
  • Guerita
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 21:18:21 följande:
    Du är persiska Du talar persiska Du är iranska Du är från Iran Lisa är svenska Lisa talar svenska *Du är persiska från Iran = FEL Det är att ge samma info två ggr (tautologi), som t.ex. Jag är svensk från Sverige Begriper du?
    Lisa är svenska. Lisa talar tornedalsfinländska. Också en möjlighet.

Persien var ett land men är det inte längre. Alltså finns det i dagens läge inga persier eller persiskor då landet inte längre existerar. Däremot finns det ett land som kallas Iran och de som är därifrån är iranier. I Iran är persiska (ett språk som har överlevt sedan Persiska riket) det officiella språket. Hänger du med?
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-19 18:34:27 följande:
    Jag vill bara få fram dessa som skriker "ta seden dit du kommer" och få ett svar ifrån dessa vad en svensk sed är för något? Men som du ser så har man inte svar på tal så...
    Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina frågor? Vill du ha ett erkännande att det inte finns några som helst faktiska svenska traditioner?

Visst har vi traditioner och seder i Sverige, midsommarfirandet som du tycks vilja få oss att tro att det endast är en försvenskad tradition har hängt med sedan urminnes tider. HUR det firas har dock ändrats med åren, men det gör det icke desto mindre till en svenska tradition ATT fira midsommar.

Hur vet du att svenska köttbullar är en variant av någon annan typ av köttbullar? Att komma på att man kan rulla bollar av köttfärs tror jag man har lyckats med på många olika platser, oberoende av varandra.

Visst har midvinterblotet kristnats och vi har numera en Coca-cola tomte som kommer med presenter i stället för julbocken. Men om du tittar på vad som serveras på julbordet så finns seder och bruk från forna dagar kvar. T.ex. slaktade man grisen runt juletid och det gjordes skinka och korv och annat från den som vi idag har på julbordet. Det finns fortfarande folk som gör något som kallas jultvagningen. Man skulle vara ren runt jul så trots minusgrader så skulle alla tvagas.

Att ta seden dit man kommer innebär inte nödvändigtvis att man skaffar knätofsar, äter rutten sill och dansar små grodorna, det har med värderingar att göra. Åker man till Indien så är det en jäkligt dum idé att slå ihjäl en ko t.ex. Även Sverige har sina "heliga kor", saker som många svenskar inte ens funderar över att de gör eftersom de tas förgivet. T.ex. att man tar i hand när man hälsar, att man har rätt att yttra sin åsikt om vad som helst och när som helst, att man får tälta var man vill i naturen om man inte stör eller åsamkar skada osv. Visst kanske det är otidsenligt att tvingas ta i hand när man hälsar men lik förbannat så är det en svensk tradition och traditioner är som du vet inte alltid lätta att ändra på. Det är där kulturkrockarna kommer in, inte när det gäller vilken mat vi äter för den tror jag är den sak där jag tror vi har lättast att anamma nyheter
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-19 20:43:04 följande:
    Ok, tack. Angående midsommarfirandet så kan du läsa länken jag la in. Det är ingenting jag har kommit fram till. Jag ser fortfarande inte vilka svenska traditioner du pratar om. Att man ska ta i hand? Det gör väl dom flesta eller? Att man har yttrandefrihet här i Sverige är heller inte unik för just Sverige. Tälta? Ser inget svensk i det heller. blogg.scan.se/2010/03/17/kottbullens-historia/ www.svd.se/kulturnoje/understrecket/blott-sve... Intressant. Rekommenderar att läsa HELA artikeln.
    Vad du länkade till om midsommar, så ja visst, stången som sådan är importerad men inte firandet av midsommar. Blir det helt plötsligt osvenskt då enligt dig? Om man inte får ändra något endast lite så skulle jag gärna vilja se dig peka på någon tradition i något land som har hållt sig oförändrad sen starten.

Att ta i hand är tradition i Sverige. Och i många andra länder.
    Att äta köttbullar är tradition i Sverige. Och i många andra länder.
    Att fira jul är tradition i Sverige. Och i många andra länder.

Måste det vara unikt för att vara svenskt enligt dig? Kan vi inte få dela traditioner och seder med andra?

Det var inte tältandet utan allemansrätten jag menade. Nåt som varje svensk tar för givet. Och den ÄR unik för Sverige.

Du pratar om att man ska ta seder dit man kommer och frågar efter vilka. Nu duger de seder Sverige har inte eftersom man gör det i andra länder också. Är du bara ute efter att provocera eller?
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-19 21:11:22 följande:
    Jag kan ge dig några exempel på typiska traditioner från mitt hemland som har hållit sig i samma form som det var från början men då tycker jag att jag går för långt och kanske uppfattas som provocerande.
    Nej gör gärna det. Varför skulle det vara provocerande? Men då ska de vara sådana som ni inte delar med något annat land för i så fall är de ju enligt ditt sätt att se det inte era traditioner.

Att påstå att vi inte har några svenska traditioner däremot är provocerande. Men jag tror att det är en definitionsfråga. Enligt mig är en tradtion/sed något som är vedertaget bruk i ett land, inte nödvändigtvis sedan 1000 år dock. Alltså oftare värdering än specifika högtider. Svenskarna, liksom alla andra, gör saker baserat på sina traditioner och seder. Som jag skrev så visst har julen ändrat sig med tiden, först med katolska kyrkans ändring av midvinterblotet till firandet av Kristi födelse ,men lik förbenat så är maten ungefär den samma idag som då. Gris, gris och mer gris (eftersom man slaktade grisen lagom till den här tiden) och sen lite fisk också för att det inte ska bli enformigt.

Vad det gäller maten så har den ändrat sig med tiden i Sverige av den enkla anledningen att råvaruutbudet har ändrat sig i takt med att världen har blivit mindre. Det gick inte att äta bananer i Sverige på medeltiden eftersom det inte går att odla bananer i Sverige. Sverige har som du säkert vet ett rätt kallt klimat. Mycket av det som idag odlas i växthus eller importeras kunde helt enkelt inte finnas på menyn tidigare.

Nu när jag tänker efter så har jag kommit på en svensk sed till. Viljan att ta till sig nyheter och inlemma dem i gamla traditioner, att utvecklas och förändras, att ta till sig nya maträtter när råvarorna blir tillgängliga. En värderingssed skulle jag kalla det.

När någon säger "Ge mig Sverige tillbaka" så tror jag inte att det är det Sverige som fanns på medeltiden de tänker på utan antagligen på Sverige så sent som på 60- eller 70-talet.  Med invandrare, med kulturmixar, med pasta, pizza och köttbullar, snabba bilar och fast inkomst. En tid då många känner det som om allt var lättare och bättre. Innan lågkonjunkturer och devalvering. Sen finns det alltid extremister, både till höger och till vänster som vill återgå till något som aldrig fanns.
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-20 07:59:10 följande:
    Jag väntar fortfarande på svar till mina frågor men kan väl börja med dessa så får vi se vad jag får till svar, om jag får svar. Vad menas med svensk? Hur är man då? Vilka är etniska svenskar? Är Valloner svenskar? I så fall varför?
    Börja du med att svara på dessa frågor. Vad tycker du är en svensk? En etnisk svensk?

Valloner är inte svenskar, däremot finns det idag svenska med vallonska förfäder.

Nu ska jag sova så ni kan fortsätta gnabbas under tiden.
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-20 11:37:10 följande:
    Guerita För att svara på din fråga angående traditioner så kan jag ge did två exempel. Nowroz och eldfesten ( chaharshanbesori ) som nog nästan alla svenskar känner till. Dessa härstammar från zoroasters tid i Iran.
    Ok tack. Jag har visserligen inte hört talas om endera festivitet men så bor jag inte i Sverige heller.

Men det lilla jag kan läsa mig till om dessa fester så firas de runt det persiska nyåret, alltså runt vårdagjämningen. Korrekt? Och som jag förstår det från den Wikipediaartikel jag fann så har chacharshanbesorihögtiden ändrat sig med tiden från att ha firats i 5 dagar till att gälla en dag och att den också har delats upp i två "pentads". Förklara gärna detta Traditionally celebrated on the last Tuesday night of the year, Chahrshanbeh Soori has, since the Iranian revolution, been marked on the evening before the last Wednesday eftersom jag inte riktigt förstår vad de menar med det.

en.wikipedia.org/wiki/Chaharshanbe_Suri

Nowruz får jag till att den firas i många länder och i många versioner och att det är oklart om iranierna adopterade firandet från babylonerna.

en.wikipedia.org/wiki/Nowruz

Erkänner att jag har gjort världens minsta research på ämnet, men min poäng är att inte ens du kan med säkerhet visa på en iransk tradition som inte har tagits från ett annat folkslag eller som har förblivit oförändrad och rent iransk i alla år. Varför kräver du då att Sverige ska ha sådana? Och vad är det för fel på förnyelse egentligen=
  • Guerita
    Roze skrev 2010-05-20 07:59:10 följande:
    Jag väntar fortfarande på svar till mina frågor men kan väl börja med dessa så får vi se vad jag får till svar, om jag får svar. Vad menas med svensk? Hur är man då? Vilka är etniska svenskar? Är Valloner svenskar? I så fall varför?
    Du svarade själv bara på en av dina egna frågor, den om hur är en svensk. De andra frågorna då? Känner du dig som en svensk? Baserat på vad du har skrivit här så tror jag inte att du gör det.

Nu vet jag ingenting om dina familjeförhållanden men har känner du några som har invandrat, som är barn till invandrare, som är barnbarn till invandrare t.ex. Hur känner de sig? Känner de sig som svenskar och kallar Sverige sitt hemland? Jag tycker det är den viktiga definitionen. Man blir ju uppenbarligen inte svensk bara för att man bosätter sig i Sverige eller hur? Det är något man måste känna inombords. Jag blev inte automatisk amerikan när jag bodde i USA, lika lite som jag identifierar mig med de som är från det land jag bor i nu. Däremot så försöker jag ta seden dit jag kommer. Jag förvänta mig inte att man ska fira midsommar här. Jag har fått lära mig att pussa på kind för att hälsa på någon. Jag har fått vänja mig vid att män håller upp dörren åt mig i ALLA lägen även när det är helt ologiskt för dem att göra det. Jag har lärt mig att inte komma i tid, för ingen är färdig då. Osv osv. Man anpassar sig till landet så gott det går, tar seden dit man kommer. Eller?
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!