Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-05-18 11:46:51 följande:
    Har du nåt emot ärtsoppa? Själv är jag väldigt förtjust i denna 'gudamat', som Strindberg kallade rätten! Svensk husmanskost är grejen för mig!Och när jag åker utomlands så äter jag gärna vardagsmat från stället. Den är ofta vällagad och frukten av många års erfarenhet av förädling av produkter som växer & föds upp i området.Artikeln som du länkar till är ju osakligt skräp. Låt oss skifta perspektivet en smula. Före tidigt 1500-tal fanns vare sig tomater eller potatis i Europa. De odlades däremot friskt på andra sidan Atlanten, i det vi idag kallar för Sydamerika. Ingen kan dock förneka att potatisen är en basingrediens i det svenska köket. Knappt någonstans äter man så mycket potatis och i så många olika varianter som här. Och i södra Europas olika kök är "det röda äpplet" en grundingrediens. Däremot inte här, eftersom tomaten kräver ett klimat som vi inte äger här uppe i norr.Förnekar du att det finns olika matkulturer eller vad vill du säga genom länken? Käkar man ärtor med fläsk och pannkakor i det land du kommer ifrån?Ett land som i princip saknar ett eget kök, är ju England. De lever på smörgåsar. Det är kanske de är så lönnfeta (smala fast med bilringar).
    Ja, det har jag. Ärtsoppa går inte ner här...

Så du tycker att invandrarnas matkultur ÄR okej men inte individerna bakom?

Du åker på semester till andra länder och roar dig men vill inte se dom här i Sverige?

Det jag ville visa med artikeln var att dessa invandrare som är pesten om mans ka gå efter SD-uttalande har nyggt upp Sveriges matkultur. Nu flera århundrade senare så vill man inte veta av dessa. Fast det kanske är skillnad mellan invandrare och invandrare?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 15:17:16 följande:
    Etnoluralism handlar ju just om att man respekterar och uppskattar varandras särart.Det folket där, med sin egen kultur, och det andra där, med sin särart. Så ska det vara. Och den invandring som ändå förekommer; att anpassa sig eller flytta! Man ska ta seden dit man kommer. En alldeles ypperlig sentens.Bort med synagogor och moskéer!Den där artikeln du hade bifogat är trams. När han börjar snacka om holländare i Gbg t.ex. Hur många var de? Ja, en och annan ingenjör naturligtvis, men som kunde räknas på ena handens fingrar.
    Vill du va snäll och berätta om sveriges seder är du snäll...
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 15:17:16 följande:
     När han börjar snacka om holländare i Gbg t.ex. Hur många var de? Ja, en och annan ingenjör naturligtvis, men som kunde räknas på ena handens fingrar.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_historia

Alltid bra att ha läst om sitt lands historia innan man öppnar en kroppsdel...
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 16:50:06 följande:
    Njae, inte riktigt det har ju gått tusen år nu, sen kristnandet, så visst börjar kristendomen sätta sina spår.Fast man behöver ju inte bygga några nya. Det lär de väl inte ha pengar till ändå numera. Saknas sponsorer. Inte som för muslimerna här i landet, som bygger moskéer vilka finansieras av Saudiarabien, en sån där riktigt demokratisk och fin stat. Sveriges Riksdag tar ju avstånd diktaturer säger de, men om moskéebygget i Gbg har det minsann varit tyst! Det är väl i princip bara Kuba av diktaturerna som får skäppan full.
    Varför stör det dig att moskeerna finansieras av Saudi?
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 16:57:53 följande:
    Mig stör det att man bygger moskéer överhuvudtaget.
    Varför? Råder det inte religionsfrihet i Sverige?
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:01:05 följande:
    Sluta nu med dina pinsamma källor. Vad är det du vill säga. Skriv citat, polemisera, men hänvisa inte till Wikipedia hela tiden.
    http://www.alvstranden.com/default.aspx?id=41&navId=73

" Det holländska Göteborg
    Många holländska köpmän och hantverkare lockades till Göteborg. Den första stadsstyrelsen bestod av tio holländare, sju svenskar och en skotte. Holländarna satte från början sin prägel på staden, vars stadsplan gjordes efter holländskt mönster med kanaler och fästningsverk. Stora Hamnkanalen anlades som centralhamn med två tvärgående kanaler, de nu igenlagda Östra och Västra Hamngatorna, som utmynnade i den runt staden grävda vallgraven. Staden omgavs dessutom av vallar, bastioner och de båda skansarna Kronan och Lejonet.
    Kring Stora Hamnkanalen har Göteborg än idag kvar en holländsk prägel "
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:03:32 följande:
    Man behöver inte ge byggnadstillstånd till att bygga moskéer för det.Det ryktas i stan här att man kommer att smälla av bomber under byggnationen; så blir det nog. Civil olydnad kan ha sina poänger.
    Varför behöver man inte det? Är inte Islam en religion? Om i sverige råder religionsfrihet så borde det gälla alla religioner eller?

Vad ville du ha sagt med sista stycket?
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-18 17:05:09 följande:
    Vad vill du säga?
    I inlägg #1042 skrev du följande:

" Den där artikeln du hade bifogat är trams. När han börjar snacka om holländare i Gbg t.ex. Hur många var de? Ja, en och annan ingenjör naturligtvis, men som kunde räknas på ena handens fingrar "

Säger du fortfarande samma sak efter det jag har lagt fram att det visst var Holländare som grundade Göteborg från början?
  • I Blackrose I

Jag väntar fortfarande på att få det förklarat för mig vilka seder det gäller i sverige?!

* Tacksamt för svar *

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!