SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Maxipaxi skrev 2010-05-18 11:46:51 följande:
Har du nåt emot ärtsoppa? Själv är jag väldigt förtjust i denna 'gudamat', som Strindberg kallade rätten! Svensk husmanskost är grejen för mig!Och när jag åker utomlands så äter jag gärna vardagsmat från stället. Den är ofta vällagad och frukten av många års erfarenhet av förädling av produkter som växer & föds upp i området.Artikeln som du länkar till är ju osakligt skräp. Låt oss skifta perspektivet en smula. Före tidigt 1500-tal fanns vare sig tomater eller potatis i Europa. De odlades däremot friskt på andra sidan Atlanten, i det vi idag kallar för Sydamerika. Ingen kan dock förneka att potatisen är en basingrediens i det svenska köket. Knappt någonstans äter man så mycket potatis och i så många olika varianter som här. Och i södra Europas olika kök är "det röda äpplet" en grundingrediens. Däremot inte här, eftersom tomaten kräver ett klimat som vi inte äger här uppe i norr.Förnekar du att det finns olika matkulturer eller vad vill du säga genom länken? Käkar man ärtor med fläsk och pannkakor i det land du kommer ifrån?Ett land som i princip saknar ett eget kök, är ju England. De lever på smörgåsar. Det är kanske de är så lönnfeta (smala fast med bilringar).Så du tycker att invandrarnas matkultur ÄR okej men inte individerna bakom?
Du åker på semester till andra länder och roar dig men vill inte se dom här i Sverige?
Det jag ville visa med artikeln var att dessa invandrare som är pesten om mans ka gå efter SD-uttalande har nyggt upp Sveriges matkultur. Nu flera århundrade senare så vill man inte veta av dessa. Fast det kanske är skillnad mellan invandrare och invandrare?