SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
Roze skrev 2010-05-20 19:09:09 följande:
Att det firas i olika länder är för att landet Persien omfattar alla länder som Nowroz firas i nu för tiden. Nowroz firas av kurder/Afghaner och iranier. Dessa var en och samma folkgrupp innan och hade Zoroastrismen som religion innan arabernas invasion.
Fast så står det inte i artikeln. Det står att det firas i länder som omfattades av persiska imperiet och länder som influerats av detta. Men i ärlighetens namn så bryr spelar det mig ingen som helst roll om man har eller inte har ändrat på en tradition. En tradition eller sed är något som binder folk samman; i firanden eller i värderingar. Det är vad som skapar en grupp, det som skapar kulturella likheter och en känsla av samhörighet.
Roze skrev 2010-05-20 19:06:11 följande:
Jag känner mig inte som svensk ... Jag känner mig som en Iranier och kommer nog alltid göra det. Mitt mål är inte att va en svensk. Mitt mål är att som en invånare i Sverige göra mitt bästa som en människa inte som en svensk. ...
Men det är ju just det som är poängen. Man anpassar sig till landet man lever i utan att för den skull tappa sin nationalitet. Jag är svensk i utlandet. Svensk är jag och svensk förblir jag för jag har vuxit upp med vissa traditioner, seder och värdegrunder som gör att jag känner mig som en svensk. Det betyder inte att jag älskar surströmming, dans kring midsommarstången eller ens Kalles kaviar. Svenskar är inte en homogen grupp, lika lite som någon annan nationalitet är det.
Det var du som ställde frågan: Vad är en
etnisk svensk? Har du själv försökt besvara frågan? Eller finns det enligt dig inga svenskar lika lite som det finns svenska traditioner? Vad jag inte förstår är varför man måste ta ifrån svenskar deras nationalitet för att invandrare inte ska känna sig diskrimnerade. Ett folk utan traditioner har inget gemensamt utan är endast en lös samling människor och genom att förminska och förlöjliga det som svenskarna ser som just sina seder och bruk så förminskar och förlöjligar man också den svenska nationaliteten. Varför ör det så viktigt för dig att en tradtion har varit oförändrad i 2000 år för att vara giltig? I samma veva så säger du att du firar högtiderna i Sverige så att dina barn får ta del av
traditionerna i Sverige. Du motsäger dig själv och det är därför som jag tror att ditt huvudsyfte är att provocera fram en negativ reaktion från andra här i tråden. Annars förstår jag inte varför det är så viktigt för dig att ta ifrån svenskarna deras traditioner och seder.