Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:23:03 följande:
    Kalmarunionen upplöstes 1523 i och med Gustav Vasas kröning 6 juni.
    Men då så. Alltså Är den 6juni en slags självständighetsdag för svenskar? Varför inte fira ihjäl sig den dan som alla andra brukar göra? Bara man åker över till Norge märker man deras nationalitetsamhörighet mer än vad man gör i Sverige.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:24:21 följande:
    Dom flesta skolbarn i Sverge är enormt duktiga på sina kungar, och det görs mycket studiebesök på olika gamla slott och herresäten. Så nej, inte 55+...
    Jag har gått i skolan i Sverige om nån har glömt bort det men inte hade vi så mycket studiebesök  på olika historiska platser. Kommer ihåg Sofiero Slott...

Jag kan gå med på att alla har olika erfarenheter av svenskar och mina Är att dom flesta svenskar jag har träffat inte haft några historie-intressen alls.
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:31:04 följande:
    Ja, alltså känner du inte till Kalmarunionen och dess upplösning...? Det är rätt elementär svensk historiekunskap. Du säger ju själv att du blir kränkt av att svenska flaggan hissas, vill du ändå att vi ska fira?
    Ber om ursäkt att jag inte kom ihåg det.

Jag blir INTE kränkt. Har aldrig sagt det, säger bara att om ni hade gjort det från början så hade vi inte varit här vi är idag.
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:34:36 följande:
    Ojojoj, jag har kuskat runt mycket på historiska platser i Sverige, både med skolan och med min familj. Tittat på varenda run-sten känns det som. Vet inte vad det är för okunniga människor du omger dig med, men det skulle nog ge dig mer att skaffa lite normalbegåvade kompisar.
    Hallo där, kom inte med dina pik. Bara för att man inte är intresserad av Sveriges historia så behöver man inte vara okunnig eller obegåvad.
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-22 10:40:27 följande:
    Jag tror så här.Rent allmänt, så är svenskar ett ganska blygsamt folk. Man hör sällan svenskar säga hur fantastiskt Sverige är, tvärtom, samtal svenskar emellan innehåller ofta en massa klagomål på diverse företeelser, det är svenskt att klaga över Sverige.En av orsakerna till detta kanske är att Sverige inte på lång tid har befunnit sig i krig eller varit ockuperat av en främmande makt (låt bli den utomordentliga öppningen ni som känner er träffade), så svensken har aldrig riktigt behövt hävdat någon nationell stolthet på samma sätt som många andra länder i världen.När en invandrare hör en konversation svenskar emellan, omhur jobbigt allt är, tillsammans med den svenska mentaliteten att inte göra sig större eller bättre än någon annan (det är fult att skryta), så tar denne invandrare för givet att det är helt ok att klaga över Sverige.Vilket svenskar givetvis reagerar på, när kritiken inte kommer från en blodsbroder! Då klingar det plötsligt riktigt illa.Många invandrare tycker att det verkar som svenskar skäms över att vara svenskar. Det framstår ibland så. Att de uteslutits ur någon hemlig gemenskap, det handlar helt om olika kulturer och uttryck för dessa kulturer.Ett missförstånd helt enkelt.Jag tror inte bristen på uttryck för nationalism ska inte tolkas som bristande nationalism.
    Precis! Har ingenting att klaga över det du säger.
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 10:36:55 följande:
    I allmänhet är det väl så att historieskrivningen säger mer om den tid under vilken den är författad än om den tid den ämnar beskriva.Fast man kan liksom inte komma ifrån Karl XII. Han har det mesta som gör en "hjälte". Han var stoisk, modig, oegennyttig och han dog i fält. Så misslyckades han också, och det gör det hela än intressantare. Jag antar att de som har honom som "idol" hyllar honom för hans egenskaper snarare än för hans bedrifter.Karl II var en myt redan under sin livstid; betänk att Voltaire skrev hans biografi redan 1731, bara 13 år efter hans bortgång.
    Ja, så kan det va också. Man får ju verkligen hoppas att det är hans egenskaper folk hyllar. Tycker ändå det är konstig att så många rasister hyllar honom som helgon.
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:39:06 följande:
    Tror du applicerar dina egna bristande historiekunskaper på andra, kan det ligga nåt i det?
    Och så försöker vi igen...{#lang_emotions_laughing}
  • I Blackrose I
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-05-22 10:47:01 följande:
    Sedan tycker jag det är löjligt att det ska vara så himla svårt att hålla god ton.
    Äh, jag måste ge MAXI beröm. Har ingenting att klaga över när det gäller hans inlägg idag.

* Nu lämnar jag tråden nån timme. Baksmällan börjar slå till *
  • I Blackrose I
    Snigelkotten skrev 2010-05-22 10:51:00 följande:
    Skulle det vara god ton att i varje tråd svartmåla och skuldbelägga svenskar och framställa nysvensken som nån slags missförstått offer som det är synd om?
    Finns det inte svart färg brukar man inte kunna svartmåla...
  • I Blackrose I
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 12:16:02 följande:
    Men Sd är ju inte ett rasistiskt parti. Kan du få in det i huvudet?Eller menar du att alla som vill skära ned på invandringen, är rasister?
    Öh?!

Menar du på fullaste allvar att DU INTE tror SD är rasister?

* Måste ha missat nåt... * {#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!