• Jennie1987

Ett ägg har mognat!

Åh, idag, på cykeldag 11 fick jag veta att ett ägg mognat och nu är det 12 mm :)
    Min läkare sa att det skulle vara 18-20 mm när det släpper, så om några dagar borde jag ha äl! Det är helt otroligt, detta är min första Pergokur, och jag trodde aldrig att det skulle börja växa ett ägg redan!!

Nån mer som har det som jag nu?? Skulle vara jättekul att bolla med någon! Eller fler som äter Pergotime? Och hur har det gått för er?

Lycka till alla starka tjejer!

www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamam trots PCO!
  • Svar på tråden Ett ägg har mognat!
  • LillaMy3

Så det är 18-20 mm de skall vara. Hade glömt, men ville minnas runt 20.

Själv så är jag runt äl på min tredje dubbelkur nu (syskonförsöl. Har en son som blev till på första pergokuren hösten -08)

Äggblåsorna växer 1-2 mm pr dag. Sist så tog det 10 dagar för min 11 mm att bli färdigväxt Nu var äggblåsan 13 mm på dag 16. 2 mm bättre Går och klurar på om jag haft äl eller inte ännu. Tror inte jag haft det. Men osäker. Molar och spänner i ljumskarna, men ännu ingen "blåmärkeskännsla" som sist. Med sonen mins jag bara molandet. Hm. Äl-tester och jag verkar inte vara kompatibla, så de visar inget vettigt. Ganska jämnstarka streck hela tiden. Sist på äl så var där ett superstarkt streck, så jag kör lite med dem paralellt. Känns skönt att veta när äl är över i vart fall. Blir lite stressad av att vänta och vänta...

• Jennie1987
    LillaMy3 skrev 2010-04-21 13:21:16 följande:
    Så det är 18-20 mm de skall vara. Hade glömt, men ville minnas runt 20. Själv så är jag runt äl på min tredje dubbelkur nu (syskonförsöl. Har en son som blev till på första pergokuren hösten -08)Äggblåsorna växer 1-2 mm pr dag. Sist så tog det 10 dagar för min 11 mm att bli färdigväxt Nu var äggblåsan 13 mm på dag 16. 2 mm bättre Går och klurar på om jag haft äl eller inte ännu. Tror inte jag haft det. Men osäker. Molar och spänner i ljumskarna, men ännu ingen "blåmärkeskännsla" som sist. Med sonen mins jag bara molandet. Hm. Äl-tester och jag verkar inte vara kompatibla, så de visar inget vettigt. Ganska jämnstarka streck hela tiden. Sist på äl så var där ett superstarkt streck, så jag kör lite med dem paralellt. Känns skönt att veta när äl är över i vart fall. Blir lite stressad av att vänta och vänta...
    Ja, enligt min läkare så är det 18-20 mm :)
    Härligt att du lyckades första gången på första kuren!! :)

Oj, tog det 10 dagar för ägget att bli färdigt? Det låter länge, eftersom min läkare menade på idag att mitt ägg skulle vara färdigväxt nu vilken dag som helst. Jag är på cykeldag 11 idag, så han tyckte att det hade vuxit sig stort på de här dagarna, så antar att det är därför han misstänker att det ska fortsätta växa i samma takt nu tills det släpper?
    Vilken skillnad det måste vara på hur "fort" äggen växer! Om ditt ägg är 13 mm på dag 16 och mitt är 12 mm på dag 11... Förvirrande.

Jag har lite ont i "tjejmagen", men inte överdrivet mycket.
    Däremot mådde jag pyton av Pergotime! Så är glad att kuren är över.
    Jag testar inte med ÄL-stickor, jag blir så stressad av dom, så jag ska lita på doktorns ord, och anta att ägglossningen kommer äga rum nu de närmaste dagarna fram till lördag eller söndag.
    Hoppas att vi får vår fina + nu!!! :)
    Lycka till!
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamam trots PCO!
  • snuddi

Lycka till båda två!!! önskar er ett plus så att det skriker om det, önskar er riktigt mycket gravsymtom sen och riktigt tjocka magar så att det verkligen känns att ni har lyckats :D  (önskar mig själv det just nu men skickar över den önskan till er som är lite längre fram i processen!)

• LillaMy3
    Jennie1987 skrev 2010-04-21 13:34:35 följande:
    Ja, enligt min läkare så är det 18-20 mm :)Härligt att du lyckades första gången på första kuren!! :)Oj, tog det 10 dagar för ägget att bli färdigt? Det låter länge, eftersom min läkare menade på idag att mitt ägg skulle vara färdigväxt nu vilken dag som helst. Jag är på cykeldag 11 idag, så han tyckte att det hade vuxit sig stort på de här dagarna, så antar att det är därför han misstänker att det ska fortsätta växa i samma takt nu tills det släpper?Vilken skillnad det måste vara på hur "fort" äggen växer! Om ditt ägg är 13 mm på dag 16 och mitt är 12 mm på dag 11... Förvirrande.Jag har lite ont i "tjejmagen", men inte överdrivet mycket. Däremot mådde jag pyton av Pergotime! Så är glad att kuren är över.Jag testar inte med ÄL-stickor, jag blir så stressad av dom, så jag ska lita på doktorns ord, och anta att ägglossningen kommer äga rum nu de närmaste dagarna fram till lördag eller söndag. Hoppas att vi får vår fina + nu!!! :)Lycka till!
    Tror mina äggblåsor verkar vara lite segare än standarden. Dina verkar uppföra sig lite mer som de ska

Fråga min gyn om det var en nackdel med att de var lite sega, men det trodde hon inte. Hon var väl lite konfunderad över deras seghet i största allmänhet så hon visste nog inte mer än ngn annan om vad min kropp pysslar med.

Tycker hela detta med väntan är väldigt stressande. Känner efter och går och funderar på vad kroppen pysslar med... Tror jag behöver en hobby
  • Jennie1987
    LillaMy3 skrev 2010-04-21 22:04:52 följande:
    Tror mina äggblåsor verkar vara lite segare än standarden. Dina verkar uppföra sig lite mer som de ska Fråga min gyn om det var en nackdel med att de var lite sega, men det trodde hon inte. Hon var väl lite konfunderad över deras seghet i största allmänhet så hon visste nog inte mer än ngn annan om vad min kropp pysslar med. Tycker hela detta med väntan är väldigt stressande. Känner efter och går och funderar på vad kroppen pysslar med... Tror jag behöver en hobby
    Jaha, det kanske är helt normalt att det skiljer sig från person till person, jag menar alla är ju så himla olika och allas kroppar funkar ju olika! ;)
    Jag hoppas att mitt lilla ägg fortsätter att växa till sig så det kan uppnå 18-20 mm så det kan släppa! :)
    Men enligt min läkare så ska jag ju mysa till det med sambon från idag och ca 4 dagar framåt, ungefär, för det var då han trodde att min ägglossning skulle äga rum.

Hur många kurer har du ätit med Pergotime?
    www.jenniiiesliv.blogg.se - Jag SKA bli mamma trots PCO!
  • LillaMy3
    Jennie1987 skrev 2010-04-21 22:07:55 följande:
    Jaha, det kanske är helt normalt att det skiljer sig från person till person, jag menar alla är ju så himla olika och allas kroppar funkar ju olika! ;)Jag hoppas att mitt lilla ägg fortsätter att växa till sig så det kan uppnå 18-20 mm så det kan släppa! :)Men enligt min läkare så ska jag ju mysa till det med sambon från idag och ca 4 dagar framåt, ungefär, för det var då han trodde att min ägglossning skulle äga rum.Hur många kurer har du ätit med Pergotime?
    Detta är tredje kuren denna gång. Har en son sen tidigare. Han blev till på första kuren (en dubbel med en gång).

Började med dubble nu också. Första gången troligen inte äl, andra gången äl som vi nog bommade lite. Och nu tror jag jag fortfarande väntar på äl. Gyn trodde som igår jag tror söndag så det gäller väll bara att hålla farten uppe fram tills dess. Hoppas kroppen behagar signalera att den är färdig med äl, när den nu är det...

Hade ditt ägg vuxit så bra fram till nu, så fortsätter det säkert med det. Växer 1-2 mm pr dygn.
  • Angel73

Jag har 5 barn trots pco , har fått sen ägglossning av pergotime, dag 18
    Lycka till 

• Jennie1987
    LillaMy3 skrev 2010-04-21 22:12:49 följande:
    Detta är tredje kuren denna gång. Har en son sen tidigare. Han blev till på första kuren (en dubbel med en gång). Började med dubble nu också. Första gången troligen inte äl, andra gången äl som vi nog bommade lite. Och nu tror jag jag fortfarande väntar på äl. Gyn trodde som igår jag tror söndag så det gäller väll bara att hålla farten uppe fram tills dess. Hoppas kroppen behagar signalera att den är färdig med äl, när den nu är det... Hade ditt ägg vuxit så bra fram till nu, så fortsätter det säkert med det. Växer 1-2 mm pr dygn.
    Ah, jag såg ju det när jag läste igenom tråden (att du var på tredje kuren).
    Hoppas att det tar sig denna gången för er!

Jag tycker det är lite svårt att förstå hela den här Pergo-karusellen.
    Jag tog min sista tablett i måndags, idag är jag alltså på dag 11, och mitt ägg är 12 mm. Enligt min läkare har jag ÄL från och med nu till 4 dagar framåt ungefär, alltså dag 12, 13, 14, 15.
    Är det runt dom dagarna man får sin ÄL?? Jag får ju aldrig egen ÄL så är så himla dålig på sånt här :(
    Eller räknar han med att jag "borde" få ÄL nu eftersom mitt ägg vuxit till sig så som det gjort?
    Jag blev så osäker nu när jag sitter hemma och funderar. Hos läkaren var allt klockrent, men nu har jag blivit förvirrad ;)

Ja, jag hoppas att det fortsätter växa nu de här dagarna, om det växer 2 mm per dag så är det ju "färdigt" på lördag då? Då är det 18 mm iså fall?
    Men kan man bli gravid INNAN ägget släpper, är det "redo" då?
    Oj, nu blev det massa frågor!
  • LillaMy3
    Jennie1987 skrev 2010-04-21 22:24:46 följande:
    Ah, jag såg ju det när jag läste igenom tråden (att du var på tredje kuren).Hoppas att det tar sig denna gången för er!Jag tycker det är lite svårt att förstå hela den här Pergo-karusellen.Jag tog min sista tablett i måndags, idag är jag alltså på dag 11, och mitt ägg är 12 mm. Enligt min läkare har jag ÄL från och med nu till 4 dagar framåt ungefär, alltså dag 12, 13, 14, 15. Är det runt dom dagarna man får sin ÄL?? Jag får ju aldrig egen ÄL så är så himla dålig på sånt här :(Eller räknar han med att jag "borde" få ÄL nu eftersom mitt ägg vuxit till sig så som det gjort?Jag blev så osäker nu när jag sitter hemma och funderar. Hos läkaren var allt klockrent, men nu har jag blivit förvirrad ;)Ja, jag hoppas att det fortsätter växa nu de här dagarna, om det växer 2 mm per dag så är det ju "färdigt" på lördag då? Då är det 18 mm iså fall?Men kan man bli gravid INNAN ägget släpper, är det "redo" då? Oj, nu blev det massa frågor!
    Hejsan.

När ett ägg väl tagit ledningen så brukar det bli äl. De ger positiv feedback till sig själv att fortsätta växa.

Som jag förstår det är dagarna/dagen innan äl lika viktiga som själva äl. Sperimer lever mkt längre än ägget. Och det är bra om ägget kan befruktas uppe i äggledaren, dvs när det nyss släppt. Så då är det bra om de små glada simmarna redan finns på plats

Hade jag vart du så skulle jag kört på från nu och fram över helgen.

Själv så tycker jag alla älsyptom verkar gått över. Men känner inte som sist efter äl. Mysko.
  • Jennie1987
    LillaMy3 skrev 2010-04-22 08:50:10 följande:
    Hejsan.När ett ägg väl tagit ledningen så brukar det bli äl. De ger positiv feedback till sig själv att fortsätta växa.Som jag förstår det är dagarna/dagen innan äl lika viktiga som själva äl. Sperimer lever mkt längre än ägget. Och det är bra om ägget kan befruktas uppe i äggledaren, dvs när det nyss släppt. Så då är det bra om de små glada simmarna redan finns på plats Hade jag vart du så skulle jag kört på från nu och fram över helgen. Själv så tycker jag alla älsyptom verkar gått över. Men känner inte som sist efter äl. Mysko.
    Åh, tack för svaren! Känns mycket lugnande! :)
    Jag ska göra som du säger, köra på här fram över helgen, vi myste till det igår, så vi har börjat iaf ;)

Jag känner lite "spänningar" och lite molande värk till och från, men vissa stunder känns det ingenting och då glömmer jag bort det fullständigt!
    Och det kanske är lika bra det, för det skulle nog vara jobbigt att behöva tänka på det hela tiden.
    Men annars känner jag inte heller några älsymtom, mer än mina fruktansvärda svettningar som jag fick under biverkningarna av Pergotime... Det kommer och går liksom.
Svar på tråden Ett ägg har mognat!