sasssyy skrev 2010-04-22 10:03:53 följande:
Eldimi jag var straxt före 4 när jag lärde mig läsa och jag har också en naturlig fallenhet för språk, därför jag valde att bli språklärare men herregud vilka problem jag har haft för grammatiken, det mest grundläggande som ordklasser har fastnat men när man läser sen på högre nivå är det en djungel. Jag tenderar dessutom att bli sämre på språket iom studerandet av grammatik... det var riktigt jobbigt. Som lärare har jag varit tvungen att undervisa i grammatik men jag har kämpat väldigt hårt med att göra det övergripligt och roligt att lära sig och om man frågar mina fd elever så har många sagt att jag har lyckats med detta Är man duktig på grammatik har man lättare att lära sig andra språk sägs det, men grammatiken har bara rört till det för mig ha ha ha
Intressant att det inte bara var jag =) Även engelska har jag lärt mig ganska bra, min lärare ställde en slug fråga och undrade hur jag gjorde när jag kollade på engelska program på tv. Läste jag bara den svenska texten, eller lyssnade jag kanske på engelskan? Jag svarade att jag gjorde både och, och om det var något ord jag inte förstod så kunde jag lägga ihop ett och ett och läsa mig till vad det betydde.
Men eftersom jag lärde mig mycket engelska genom att lyssna, så blev jag jätteförvånad första gången jag såg ordet lawyer i skrift, jag hade ingen aning om att det stavades så :P
Även engelskan har jag "känsla" för, även om den naturligtvis inte är lika bra som min "känsla" för svenska. Men någon stor språkfantast är jag inte i övrigt (har läst spanska och tyska, men kan inte så mycket av det).