mamamamamaräng skrev 2010-04-23 01:53:13 följande:
Hur menar du att det är en "hittepåengelska"?Är det inte snarare så att det är en akademisk ( och kanske föråldrad ) engelska - typ oxfordengelska - som vanligt folk inte använder i USA och Storbrittannien ( längre )? Eller pratar du enbart om uttalet?Sedan undrar jag vad du menar med (sic!). Är det "så ( är det faktiskt )!" eller menar du att det sas inte är du som skriver fel utan att du citerar ( vilket du iofs inte gör! ) eller refererar till TS?
Jag hittade inte ursprungt citatet så jag lånar detta.
Lite OT men hittepåengelska har jag aldrig hört talas om att vi skulle lära oss här, och absolut inte att det skulle vara något sådant man medvetet lär ut. MEN däremot så lärde sig många en mer uttalad brittisk engelska i skolan om vi går tillbak en del i tiden. När dessa personer sen blev lärare så fanns dessa brittiska inslag med och det blev i första hand Brittisk stavning och brittiska uttal man lärde ut. Om man tänker att detta blandats med den populärkultur man möte så kan det ju bli lite hittepå på många sätt.
När man läser engelska på universitetet idag (iaf där jag läser) så väljer man helt sonika Brittiskt- eller Amerikanskengelska. Den brittiska versionen som man lär sig blir just Recived Pronunciation (eller Oxford english) som ska motsvara typ vår rikssvenska men som få Britter faktiskt pratar, därför låter det ju lite styltigare. Å andra sidan, en inlärd dialekt av en icke-infödd kan ju bli hor tokigt som helst.