• DevilsDaughter

Glasögon på barn, någon?

Tänkte bara fråga om det är några föräldrar här som har små barn med glasögon? Min dotter som är 4 år har tydligen väldigt dålig syn och ska få glasögon nästa vecka fick vi reda på idag.

Är det svårt för barnet att behålla glasögonen på? Tänkte på våldsamma lekar osv. Vad för "glas" är det? Lätt för att gå sönder? Kan de vara skadligt om de tex ramlar med dem? Vad kostar egentligen glasögon till barn? Har inte glasögon själv så har lite dålig koll.. Har ni haft några problem med att få barnet att vilja ha glasögonen på sig?

• Svar på tråden Glasögon på barn, någon?
  • Linda1976

Jag har inte barn med glg, däremot jobbar jag i en optikaffär.

Ofta så har barn som ser väldigt dåligt lättare att vänja sig vid att alltid ha glg på sig, än de som ser ok. De märker ju att de ser så mycket bättre.
    Man sätter sk ridskalmar bak öronen så att bågen sitter bra, dvs "krokar" i mjukt gummi som håller fast glg. Man väljer alltid plastglas till barn, med hård yta så att de ska tåla repor så bra som det går. Ofta så byter barn glas 1-2 ggr/år så de hinner inte bli så repiga.
    Bågar tål mer än man tror så även om man ramlar så håller de ofta, även om de behöver justeras.
    Pris? Beror ju på var du köper dem Finns ju lågpriskedjor (Smarteyes, Specsavers..) eller de med premiumsortiment (Synsam, fristående kedjor). 
    Ser hon väldigt dåligt, så behövs det extra tunna glas, och då kan det bli dyrare. Samma med båge, finns ju alla varianter!
    Lycka till!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • DevilsDaughter

Tack för svaret! Nu vet jag lite mer. Tror vi köper på aktuell optik eller synsam. Ska kolla runt lite. Men barnglasögon kostar lika mkt som vuxna eller? Eller är de dyrare med tanke på att det inte är vanligt glas? Har hört dem runt omkring som lägger runt 5000 på glasögon... Så man vet vad man har å vänta sig.

• Linda1976

I princip alla har plastglas idag, både barn och vuxna. Aktuell optik har billighetsglas och Synsam premiumglas, de ligger verkligen lååångt ifrån varandra på prisskalan. Oavsett var du köper dem så se till att få dem RX-slipade, dvs extra tunna.

En del landsting har bidrag för barn, kolla det - alla optiker har inte avtal med kommun/landsting/region..
    Och ja, glasen kostar samma. Barnbågar kanske ngt billigare, men det beror ju på märke osv..
  • Head to Toe

Min yngste fick glasögon när han var 18 månader. Överlag så har det gått bra, han är idag nästan 3 år. Han ser inte särskilt dåligt, men skelar. I början fick han inte ha dem på när han åkte bil, eftersom han satt i baksätet och jag såg inte om han tog av dem.

Han tar av dem ibland, framför allt när han klär ut sig, eller ligger och gosar, men är duktig på att ge dem till oss vuxna eller lägga dem på bordet.

Tror att vi betalade om kring 2000 kr, och han har haft samma glas hela tiden. Där har blivit en liten repa på ena glaset, men det ska inte vara något problem enligt hans ögonläkare.

• DevilsDaughter

Vad är det för bra med extra tunna? Hon är långsynt, ganska så mkt långsynt, och har brytningsfel. Ögondoktorn sa att det med all säkerhet är något som inte växer bort men att det var viktigt att hon fick glasögon nu för att synen skulle kunna utvecklas som den ska..

Head to toe: hur kunde ni veta vid så tidig ålder att han såg dåligt? Var det pga skelningen ni undersökte honom? För vår dotter är 4 år och vi har aldrig märkt att hon har sett dåligt, vi märkte det på BVC kontrollen.

• Head to Toe

Ja, det var pga hans skelning. Första besöket hos ögonläkare var vid 6 månaders ålder efter remiss från familjeläkaren på vårdcentralen. Då låg hans ena öga låst invid näsroten... gick inte att missa hans skelning. Hade han inte skelat hade han inte troligen inte behövt glasögon, han ser tillräckligt bra. Vilket gör att han inte alltid håller med om att han behöver dem, han ser ju ändå!

• Linda1976

Vad det är för bra med extra tunna. Om barnet är väldigt översynt (dvs höga +styrkor), så blir glasen VÄLDIGT tjocka om man använder vanliga lagerglas som ofta är 65-70 stora i diameter.

Essilor har ett juniorglas i stl 55 som kan funka, beroende på storlek på båge och pd (avstånd mellan pupiller), det ingår "hard" på det, hos oss kostar det 550:-/glas tror jag (ca). Synsam (jag jobbar INTE där) har också Essilor, men där kostar det förmodligen lite mer....
  • lurksmulan

Vår son fick glasögon efter 4 årskontrollen, han ser väldigt dåligt med ena ögat (+6) och helt okej med det andra så vi hade aldrig märkt något.

Mitt tips är att du ringer runt när du har receptet i handen så att du kan få aktuella priser på glasögon. Kolla även vad försäkringen kostar och innefattar.

Vår son hade inga problem att börja använda glasögon, däremot hade han stora problem eftersom han lapptränas också och det var jättejobbigt för honom.

Se till att ni köper minst två par på en gång, speciellt det första paret brukar bli rejält tilltuffsat innan de lär sig att de ska vara lite försiktiga.
    Vi köpte på Smarteyes, kostar 1000:-/par men nu säljer de tyvärr inte barnbågar längre så vi måste leta vidare efter något nytt ställe.
    På Specsavers får man två par för priset av ett (tror det gäller barn också) och det kan vara bra i början när de åker på smällar och känns som en ren förbrukningsvara.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Cahjo

Hej!
    Min äldste son fick glasögon när han var 3½ år. Han hade dålig syn (+7 på båda ögonen). Vi kollade hans syn innan 4-års kontrollen eftersom han satt nära tv:n och blinkade en del med ögonen efter en stund (verkade trött i ögonen). Han fick glasögon direkt.

Tror vi betalade ca 1000 kr för bågarna. Glasen betalades av kommunen. Han fick själv välja vilka bågar han ville ha eftersom vi kände att det var viktigt att han skulle gilla dem, det är ju ändå han som ska ha dem. Han valde att par lila Hello Kitty. 
    Han ville gärna ta av sig glasögonen i början men vi sade att glasögondoktorn hade sagt att han behövde ha dem. Efter ca 6 månader ville han ha dem helt frivilligt. Han är försiktig med dem och har bara fått någon liten repa, därför har han samma fortfarande. Styrkan har inte ändrats heller. Vi funderar på att låta honom byta till nya till hösten för att han ska få välja ett par igen. Han kanske vill förnya sig.
    Glasögonen har klarat av hans lekar hur bra som helst. I början lade han dem i sin väska när han skulle sova men nu hamnar de på fönsterbrädan i stället. 

• Mathe

Jag var hos ögonläkaren i tisdags med min 4-åriga dotter. Hon skelar lite inåt på ena ögat och är översynt. Jag har inte glasögon själv och har dålig koll på vad det betyder (Sfär +3,25, cyl -1,5, axel 180gr och +3,0, -0,5, 180gr) Tydligen kan hon om hon är duktig med glasögonen slippa de i framtiden med lite tur.
    Problemet är att det är är en MYCKET bestämd liten dam, som dessutom är VÄLDIGT noga med va hon har på sig. Så jag undrar hur det ska gå... {#lang_emotions_sealed}

Vi var in på synoptik lite snabbt och jag tyckte inte glasögonen var så dyra, höll i ett par ray-ban för 1400-1500 kr, men det fanns även med Mumin för kanske 400 kr. Undrar om jag sett helt tokigt {#lang_emotions_undecided} Jag var väl rätt trött och förvirrad men jag tror hon sa att det var med glas. Vi ska iaf försöka köpa ett par eller två på lördag. Men om hon vägrar prova, hur gör vi då? Ska vi köpa ett par ändå som vi tror eller ja hur gör man?

Svar på tråden Glasögon på barn, någon?