• Jomppelina

Sy lampskärmar för hand?

Har massa material för lampskärmssömnad och det kliar lite i fingrarna på att sätta igång.

Har allt material til själva lampskärmen som behövs (stomme, textilband, tyger, dekorband).
    Men:
    *Har ingen maskin än, så därför undrar jag om man kan utesluta alla moment som inkluderar maskinsömnad? (eller måste jag ;trök; vänta tills jag får maskin?)

*Har inga böcker i ämnet hemma, utan får klura ut lite på egen hand, har googlat men hittar liksom inga riktigt bra sidor med tips, anvisningar eller bra-att-tänka-på mer än att det är svårt. (tack för den upplysningen.... men VAD är det som är svårt?)
    Man skall sträcka tyget på diagonalen såg jag på något ställe, stämmer det?
    Kan man välja vilken sorts tyg som helst? Stumt eller strechigt? Jag har massa lampskärmstyger men hade helst velat sy i mönstrade stuvbitar från 60-70-talet, men de får ju inte bli brandfarliga... så ge mig gärna ett råd.

Enligt vad jag har förstått så lindas stommen med textilband och sedan syr man för hand fast delarna som man har klippt ut efter formen på lampskärmen, men det är det här med att spänna tyget, låter avancerat, räcker det inte om man håller i det eller skall det spännas om medan man syr på något särskilt sätt?

Känner mig smått puckad som inte begriper momenten av mig själv, det är säkert hur självklart som helst...

• Svar på tråden Sy lampskärmar för hand?
  • Mamsis

Har aldrig sytt en lampskärm men man kan hålla fast tyget med klädnypor på ena sidan medan man syr på den andra skulle jag tro.

Det finns ett material man kan köpa och ha på insidan av skärmarna så blir de inte brandfarliga, astralit eller vad det heter.

• Jomppelina

Tack för tipset ang astralit. Hm, undrar om inte det kan vara sådant där lite stärkt vitt material som liknar vliseline och liknande? (visst heter det så som man stryker på?).
    Men hm, jag hade velat ha tygerna "tunnare" och lätt transparenta, då får man iofs inte den effekten..... Funderade även på om man kunde klätt en lampskärm i tyll eller spets.... just för den transparenta effekten....

• Kastrull

Så trevligt att du ha startat den här tråden TS! Jag har nämnligen exakt samma typ av funderingar så jag kommer att sitta här med tummarna i högvakt och invänta vad expertisen på fl kan förmedla i ämnet.

• Jomppelina

=)! Vad kul! Vi kanske kan sporra varandra.
    Har du roliga ideer så tipsa gärna.
    Jag funderar på om man kunde göra en "lapp-lamskärm" i olika mönstrade gamla tyger.

• Kastrull

Ja, verkligen!
    Roliga och roliga, jag vet inte det jag har ju inte kommit igång än men en tanke jag hade var något i stil med just lappteknik. Att ta olika tyger och med dem bilda "mönster" i skärmen. Ungefär som Tiffanylampor om du vet? Men det har inte blivit av som sagt. Något annat kommer alltid före.
    Nu är jag inne på att skärmen ska få vara svart (tidigare planer var svart yttertyg med exempelvis vinrött undertyg för det varma ljusets skull) och jag funderar också på tyllidén. Det är rätt snyggt faktiskt.

Men jag tror säkert att man kan sy för hand. Så måste de ju ha gjort förr och kolla man på äldre lampor så nog sjutton är skärmarna otroligt välsydda.

• Jomppelina

Något jag funderar på är om man klipper ut tyget till hela lampan och runtfäster med stygn kring stommarna, eller om man klipper del för del och fäster ihop vid stommarna... jag har baske mig inte en endaste tyglampskärm att titta på, då jag alltid varit mer för plast och metall-lampor. Har några stommar som har riktigt lustiga former som i romber som bildar en stjärna, och jag antar att jag inte skall börja med dem som förstaförsök innan jag har hittat en teknik. Men får jag lite tips börjar jag redan ikväll...

Jag har en större lampskärm på gång när jag gjort ett par små. Jag skall göra vardagsrumsgardiner i lapp-teknik och tänkte matcha med en taklampa så där har vi samma ide! Jag hade just tiffanylampor i bakhuvudet =)!

• Kastrull

Din idé med matchande gardiner i lappteknik låter hur fräck som helst. Ombonat! Kul (men lite snopet) att någon annan också haft Tiffanylampsidén!

I mitt fall blir det till att ta skeden i vacker hand och ge mig i kast med en tor skärm på en gång. Vi har nämnligen köpt en golvlampa med totalpajat skärmtyg så den måste fixas. Och att betala något proffs för att göra det lär ju ruinera oss... Men det kan ju inte vara omöjligt att fixa!
    Jag tror att man syr på del för del, iaf när det kommer till såna här "mormorsskärmar" i äldre modell med flera sektioner. Hua, det lär inte vara gjort i en handvändning.

• Jomppelina

Tack FHmamma! {#lang_emotions_kiss}Kanske är någon intresserad av moderna stommar, jag är retroit, och har ett antal gamla stommar från 50-60-70-talet som är tidstypiska för sin tid.

Svar på tråden Sy lampskärmar för hand?