Sy lampskärmar för hand?
Har massa material för lampskärmssömnad och det kliar lite i fingrarna på att sätta igång.
Har allt material til själva lampskärmen som behövs (stomme, textilband, tyger, dekorband).
Men:
*Har ingen maskin än, så därför undrar jag om man kan utesluta alla moment som inkluderar maskinsömnad? (eller måste jag ;trök; vänta tills jag får maskin?)
*Har inga böcker i ämnet hemma, utan får klura ut lite på egen hand, har googlat men hittar liksom inga riktigt bra sidor med tips, anvisningar eller bra-att-tänka-på mer än att det är svårt. (tack för den upplysningen.... men VAD är det som är svårt?)
Man skall sträcka tyget på diagonalen såg jag på något ställe, stämmer det?
Kan man välja vilken sorts tyg som helst? Stumt eller strechigt? Jag har massa lampskärmstyger men hade helst velat sy i mönstrade stuvbitar från 60-70-talet, men de får ju inte bli brandfarliga... så ge mig gärna ett råd.
Enligt vad jag har förstått så lindas stommen med textilband och sedan syr man för hand fast delarna som man har klippt ut efter formen på lampskärmen, men det är det här med att spänna tyget, låter avancerat, räcker det inte om man håller i det eller skall det spännas om medan man syr på något särskilt sätt?
Känner mig smått puckad som inte begriper momenten av mig själv, det är säkert hur självklart som helst...