Inlägg från: Jomppelina |Visa alla inlägg
  • Jomppelina

Sy lampskärmar för hand?

Har massa material för lampskärmssömnad och det kliar lite i fingrarna på att sätta igång.

Har allt material til själva lampskärmen som behövs (stomme, textilband, tyger, dekorband).
    Men:
    *Har ingen maskin än, så därför undrar jag om man kan utesluta alla moment som inkluderar maskinsömnad? (eller måste jag ;trök; vänta tills jag får maskin?)

*Har inga böcker i ämnet hemma, utan får klura ut lite på egen hand, har googlat men hittar liksom inga riktigt bra sidor med tips, anvisningar eller bra-att-tänka-på mer än att det är svårt. (tack för den upplysningen.... men VAD är det som är svårt?)
    Man skall sträcka tyget på diagonalen såg jag på något ställe, stämmer det?
    Kan man välja vilken sorts tyg som helst? Stumt eller strechigt? Jag har massa lampskärmstyger men hade helst velat sy i mönstrade stuvbitar från 60-70-talet, men de får ju inte bli brandfarliga... så ge mig gärna ett råd.

Enligt vad jag har förstått så lindas stommen med textilband och sedan syr man för hand fast delarna som man har klippt ut efter formen på lampskärmen, men det är det här med att spänna tyget, låter avancerat, räcker det inte om man håller i det eller skall det spännas om medan man syr på något särskilt sätt?

Känner mig smått puckad som inte begriper momenten av mig själv, det är säkert hur självklart som helst...

• Svar på tråden Sy lampskärmar för hand?
  • Jomppelina

Tack för tipset ang astralit. Hm, undrar om inte det kan vara sådant där lite stärkt vitt material som liknar vliseline och liknande? (visst heter det så som man stryker på?).
    Men hm, jag hade velat ha tygerna "tunnare" och lätt transparenta, då får man iofs inte den effekten..... Funderade även på om man kunde klätt en lampskärm i tyll eller spets.... just för den transparenta effekten....

• Jomppelina

=)! Vad kul! Vi kanske kan sporra varandra.
    Har du roliga ideer så tipsa gärna.
    Jag funderar på om man kunde göra en "lapp-lamskärm" i olika mönstrade gamla tyger.

• Jomppelina

Något jag funderar på är om man klipper ut tyget till hela lampan och runtfäster med stygn kring stommarna, eller om man klipper del för del och fäster ihop vid stommarna... jag har baske mig inte en endaste tyglampskärm att titta på, då jag alltid varit mer för plast och metall-lampor. Har några stommar som har riktigt lustiga former som i romber som bildar en stjärna, och jag antar att jag inte skall börja med dem som förstaförsök innan jag har hittat en teknik. Men får jag lite tips börjar jag redan ikväll...

Jag har en större lampskärm på gång när jag gjort ett par små. Jag skall göra vardagsrumsgardiner i lapp-teknik och tänkte matcha med en taklampa så där har vi samma ide! Jag hade just tiffanylampor i bakhuvudet =)!

• Jomppelina

Tack FHmamma! {#lang_emotions_kiss}Kanske är någon intresserad av moderna stommar, jag är retroit, och har ett antal gamla stommar från 50-60-70-talet som är tidstypiska för sin tid.

• Jomppelina

Misskittykat, är det pink friday? Hon har väldigt läckra bilder! Tack för tipset!

Jag har börjat. Fick lite instruktioner på facebook av en annan bloggare, så jag kände mig säker nog att sätta igång och testa mig fram. Hittade en bok från sjuttiotalet, men det var betydligt enklare omklädningar, många i ett stycke, och jag vill göra sektion för sektion, eller måste nästan med den modellen jag har valt på stomme. Förenklade dock och gjorde en liiite enklare modell första gången.

Har lindat, tagit ut mönster och klippt delar, ni kan se de stegen i mitt album. Återkommer med instruktionen jag fick, skall bara leta upp den.

• Jomppelina

Dom slinkiga tygerna klipps i smala remsor som lindas runt stommarna. Sätt textillim på undersidan (sidan som inte skall sys ) så att fodertyget fastnar. Det ska lindas hårt. Sedan så tar du lamptyget och sträcker bit för bit. En tårtbit i taget. Fäst med knappnålar i remsorna du lindat om stommen. När du sträckt klart så börjar du sy fast med små, små stygn. Sen tar du nästa tårtbit.

Stygnen täcks sedan med dekorband och längst ner en fransrad. Limma med textillim

Ta varje sektionn (tårtbit) för sej. lägg tyget löst åt det håll som du vill ha mönstret. Börja nåla fast det. Sen så sträcker du eftersom lite i taget och ändrar nålningen vartefter. När du är nöjd, så klipper du bort övrigt tyg och börjar sy fast det.

Det går bra med ostretchiga tyger också. Det finns alltid lite stretch även i dom. En fördel då kanske är att skärmarna inte är alltför bulliga och kurviga. Med raka skärmar går det utmärkt.

det beror på hur du tänkt dej skärmen och vad det är för tyg. jag har klistrat på dekorband i samma stil som fransen och använder då textillim. det gör så att inte det trådar sej.

gör du det enklare för dej så kan du ju byta tyg oftare om du så vill.

Tipsen kommer från: http://abrovinkel.blogspot.com/

• Jomppelina

Såhär gjorde jag.
    Jag har inte klippt till lindbanden själv utan har använt textilband avsedda för ändamålet. De är lite kraftigare vävda, och inte hala, var lätta att linda hårt. Har inte använt lim utan bara lindat nästan i ett stycke. Lyckades dock inte klura ut något bra system för att kunna linda hela i sin helhet utan på två nederbågar fick jag fästa (med nål och tråd) och börja om på de sista två nederbågarna som blev utan linda i första svepet. funderade på om jag skulle linda ett par nederbågar dubbelt men insåg att de blev lite tjockare då, inte för att jag tror att det spelar någon roll, men som sagt, jag fäste bandet och började om på dessa två ställen. Det går säkert att tänka smart och göra allt i ett.

Första omtaget med linda samt fästning vid slut, fäste jag med nål och tråd.

Det sitter bergfast, jag kan inte "dra" ner lindan.

Det tog betydligt längre tid att linda det än jag trodde.

Det var inte helt enkelt att "bara rita av" sektionerna på stommen, som jag skulle ta ut formen till tygerna utav. Efter att ha misslyckats ett par gånger så tejpade jag fast ett papper och skar efter bågarna, och fick därmed rätt passform, utan risk att den liksom ändrade form när jag flyttade båden vid uppritning efter rundning. Tog ut sömsmån när jag klippte. Jag hoppas att det blir bra, det märker jag snart, annars får jag göra om. Skall snart nåla första biten. Då jag inte har kantsytt bitarna får jag nog tänka till lite, vill egentligen inte ha dekorband utmed skärmen om jag slipper men så händig är jag nog inte... inser att dekorbanden skall dölja systygn och skarvar etc.

• Jomppelina

Förrästen, min stomme är ca 18cm hög och har en nederdiameter på 24/25cm. 8 stänger och 8 nederbågar och det gick ca 9 meter linda till den när jag lindade tätt och hårt.

• Jomppelina

Lite fusk är det eftersom jag har allt material jag behövde, och det sparar ju tid om inte annat, det var bara att sätta igång. {#lang_emotions_flower} Att sprätta eller leta upp en skärm/material hade nog stoppat min impuls rätt rejält, och jag hade haft svårt att komma till skott.

Hittade en kanonbra instruktion i en blogg, en metod jag skall testa på nästa när den jag håller på med nu är klar. Absolut värd att spana in.
    http://ataharis.blogspot.com/2010/03/how-to-renovera-en-lampskarm.html

Plura, skärmar hittar du nog ändå billigast eller lättast på loppis, här får man ge allt från 5-100kr för en skärm beroende på utförande eller skick, men det varierar säkert en hel del över landet om de är billiga eller dyra. Stommar verkar vara svårare att få tag i, intresset har minskat liksom utbudet, sedan några decennier tillbaka, och tyvärr får jag inte göra egenreklam... {#lang_emotions_sealed} Att jag själv började spåna på det här var dels för att jag upptäckte att jag behövde massor av lampor inom kort, och att skärmar var dyrt så när jag trillade över ett gammalt parti så var jag snabb. (och så tänkte jag att; det här kan la inte vara så svårt, men det är lite fler moment än jag hade förutsett. Iofs bara roligt!).

• Jomppelina

Jag vill inte ha dekoband på själva stommen om det ser någotsånär ut i sista ändan. Just nu verkar det gå som planerat i det avseendet, men det återstår att se. Men jag har satt på varannan tårtbit först för att sedan jobba lite mer med ändarna på dem jag sätter emellan. Ni kan se bild i mitt galleri, den är inte klar än, men det går framåt.
    Tanken är att ha frans nertill. Får se hur jag lyckas lösa toppen, hoppas kunna få en plan och fin och jämn topp, annars får jag sätta någon toppdekoration i sista ändan, eller om jag kan göra en klädd knapp i det lila tyget. (fransen nerttill blir nog intensiv-lila, eller så blir det en blå klockfrans, har inte bestämt mig hundra ännu).

Svar på tråden Sy lampskärmar för hand?