• Annah B

ni som faft barn m scharlakansfeber- hjälp mig!!

i lördags fick min 11 månaders feber o kommande dagar hade febern stgit till 40-41 grader.

igår va jag hos doktorn som såg att hon var röd i örat o i halsen.
    sen av en händelse såg han oxå att hon var alldeles röd flammig/prickig på rygg o mage- bara där...
    då trodde han att det var scharlakansfeber men inte va säker.

fick givetvis kåvepenin utskrivet.
    idag är febern näst intill borta efter tre doser kåvepenin- men jäklar va med prickar hon har nu.. bara på rygg o mage... dom e större o skrovliga liksom....

tror ni att det ÄR scharlakansfeber??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 18:26
    ingen smultrontunga- men rosig på kinderna!

• Svar på tråden ni som faft barn m scharlakansfeber- hjälp mig!!
  • Ninde81

Kan ju vara reaktion på medicinen oxå. Kanske du kan ringa till bvc/vc och fråga om nån kan titta på dem imorgon?
    Krya på er :)

• leelee83

Ring till VC eller din BVC

Kärleken till mina barn är den högsta som finns
  • Annah B

ja jag ska göra det, tänkte bara kolla om nån kände igen det?

• lövet2

Jodå, ett par av mina har haft scharlakansfeber. Det är liksom inte så noga med att veta om det är just scharlakansfeber, eftersom det nuförtiden egentligen bara är en halsfluss med utslag. Sjukdomen har förändrats och är inte längre en barnsjukdom man kan få en gång och aldrig mer ...

• Mayen

Min dotter har haft schalakansfeber under påsken, och IGÅR fick hon det IGEN!
    Vi har ju precis avslutat 10 dgr med penicillin och nu måste börja om igen...

Symptomen dottern hade var:

Hög feber
    JÄTTEröd i halsen
    Först vit beläggning på tungan och sen blev den chockrosa med röda prickar
    Skrovlig hud på rygg och mage och rödflammig
    Extra rödflammig på halsen
    Röd bakom öronen
    Röd på kinder och på hakan
    Hon kliar sig väldigt på mage/rygg/under armarna/i huvudet

Mår din dotter bättre? De brukar bli "som friska" efter 2-3 dgr med penicillin.

Kram

• zara83

Min dotter hade det, man la knappt märke till hennes utslag, tydligen är utslagen oftast inte så utmärkande sa dom till mig, däremot tungan vad KNALL röd! Och ca 40-41 graders feber. Dom tog prov på henne för att kolla om det var just scharlakansfeber

• gottegrisen1978

Min son har haft återkommande scharlakansfeber. Första gången hade han alla klassiska symtom på det men de senaste gångerna har han inte haft feber eller utslag. Han har bara haft halsont, smultrontunga, lång gomspene samt blekhet.

• nurken

Min son har inte haft det. Men jag hade när jag var 8 år. Utslagen försvann efter ca 10 dagar på mig. Jag missade skolavslutningen för att jag hade utslag kvar....

Hoppas du får hjälp på bvc!
Svar på tråden ni som faft barn m scharlakansfeber- hjälp mig!!