• sue31

junimammor i Östersund 2010

Hej!
    Jag och min sambo är i 30-års åldern och ska ha vårt första barn i Juni. Vi bor här i Östersund sen tre år tillbaka och trivs fantastiskt bra!Nu när vi snart ska ha barn börjar man fundera på massa grejer. Skulle vara trevligt att träffa fler i samma situation, alltså nån som bor i Östersund som ska ha barn i Juni eller nångång nära. Alltid roligt att lära känna nya människor och framförallt nu när man snart ska vara föräldraledig och ha mycket "ledig" tid till att ta promenader, fika etc.

Det är bara att skriva!
    Kram Susanne från Östersund

• Svar på tråden junimammor i Östersund 2010
  • Lisaflisan

Hej!

Jag och min sambo är dryga 30 båda två och väntar också vårt första barn i början av juni. Vi bor ännu inte i Östersund med kommer att flytta "söderut" i sommar. Just nu söker vi lägenheter i centrala Östersund. Trivs ni bra i Östersund och är ni ursprungligen från "stan"? Hur har du haft det hittills i graviditeten?
    Ha det så bra!

• vårbebis10

Hej! jag och min kille är båda i 30 års ålder och har precis fått vårat första barn här i april. Är från stan men bott borta senaste 10 åren,  hemflyttad igen för 1 år sedan. Är social och träffar gärna fler nyblivna mammor, även om våran bebis är lite äldre :)! Promenader och fika ser jag fram emot! Vi bor på frösön...
    Ha det bra!

• sue31

Hej!
    Va kul att det är fler här i Östersund som vill träffa blivande föräldrar!Det spelar ju ingen roll om bebisarna är äldre eller yngre:)...fika och promenader fungerar lika bra ändå!

Jag och min sambo bor i centrala stan, inte långt från campus. Vi är båda inflyttade sen tre år tillbaka.Jag kommer från Skellefteå och sambon från Filipstad.Vi hamnade i Östersund och trivs jätte bra!Östersund är perfekt eftersom vi gillar att åka skidor och vandra... och att det är en så mysig stad att bara vara i!

Jag har mått rätt bra under graviditeten förutom en del sammandragningar.Ska arbeta sista veckan nu, har blivit beviljad havandeskapspenning på heltid.Jag jobbar som förskollärare och det har varit ganska slitigt med stor mage å allt!
    Ska bli skönt att få vila nu sista dryga månaden.

Hur har ni mått och mår nu?

Kram!

• Lisaflisan

Jag har mått fanstastiskt bra faktiskt med inte alls några större krämpor, visst är det lite tråkigt att inte vara lika rörlig som förr men det hör ju till. Vi bor nu sedan några år tillbaka på en skidort många mil norr om Östersund. Därav blev valet av "ny" stad ganska enkelt då det är nära till fjällen.

Sue31: Härligt att få ta det lugnt och ladda batterierna inför förlossningen, själv ska jag jobba hela maj också, är beräknad till 4: juni. När har du BF?

Vårbebis10: Vad mysigt att redan ha en liten, när föddes han/hon? Har allting gått bra?

Vet ni hur det är med Mamma/barn aktiviteter i Östersund?

• vårbebis10

Hej på er!
    Kul med lite mammor att hänga med! Allt gick jättebra, hon kom två veckor före bf. Förlossningen och bb i Östersund var hur bra som helst och vi har en mycket positiv upplevelse därifrån. Man lever i en liten bubbla de dagar man ligger där och man får oerhört mycket hjälp! Ni har mycket spännande att se fram emot! Just nu försöker jag och lillan lära känna varann och att komma ut på promenad varje dag är målet :) Jag hade också havandeskap sista månaden och det är jag jätteglad för, hann landa och släppa jobbet och boa ordentligt här hemma!
    Mamma barn aktiviteter finns i form av öppna förskolan, sen har jag letat lite efter mamma barn gympa men inte hittat på Golds eller Friskis. Öppna förskolan kan man gå på dels där man har sitt BVC men man kan även gå på andra, Jamtli har också.
    Lisa flisa: Planerar du att föda här i Östersund eller flyttar ni efteråt?
    Sue31 : Passa på att njuta av ledigheten och vila och bara myyyyyys. Härlig årstid för det!

• sue31

Hej igen!
    Ja väldigt trevligt att me lite nya mammor att kunna prata å hänga med!
    Jag har goda vänner som även bara har positiva upplevelser från förlossningen och bb... Det är känns tryggt att höra!Jag har nog fortfarande inte fattat riktigt att man ska bli mamma snart... så det blir bra att vara hemma och kunna förbereda sig, både mentalt och praktiskt.Jag och min sambo ska enligt beräkningar ha barn den 12 juni.

Jag har gått på gravidyoga några gånger och tydligen ska det finnas mamma och barnyoga som man kan gå på efter man levererat.Jag har även hört att man blir erbjuden barnmassage på BVC och att det ska vara bra.

Lisa flisa: Jag tror ni kommer att trivas här om ni gillar fjällen och skidåkning!När planerar ni att flytta?Hur går bostadsletandet?Kan vara lite svårt att hitta lägenhet eller hus här...priserna är rätt höga!

Vårbebis10:Jag hoppas du och lillan får många fina vårpromenader tillsammans!Så underbart med en liten!Jag längtar...

• Lisaflisan

Vi är beräknade till 4:e juni så det blir att föda här i Norrbotten vilket känns kanon, det är mitt hemmalän så det är något jag är helt inställd på. Det är en liten förlossningsavdelning där det säkert inte finns så stort utbud på bad och akupunktur men jag hoppas att fördelen med att man får mycket hjälp av BM kompenserar det.

Jag kommer att jobba hela maj ut vilket kändes som ett naturligt val tidigare i graviditeten men nu hade jag kännt för att vara ledig lite innnan BF. Får se om jag kan komma loss ialla fall en vecka i förväg!

Det verkar ju som det finns lite att göra i alla fall, annars går det säkert att styra upp något då vi alla tre är lediga under de varma månaderna....

Vi har precis fått en 3:a ovanför tennishallen genom Östersundsbostäder och planerar att flytta i slutet av juli och i början av augusti, jag tror vi blir mer stationära i Östersund från i slutet av Augusti. Jag pluggade i Östersund 2001-2003 men trivdes inte särskilt bra men nu känns det helt rätt faksiskt, gjorde ett samrt drag att ställa mig i bostadskö för ganska många år sedan så vi hade bra möjligheter till lägenhet. Har kikat lite på bostadsrätt men vi avvaktar och ser och jag håller med dig Sue31, det är dyrt i Östersund att köpa något.

Hur ser er sommar ut? Semester?

• sue31

Hej igen!

Börjar längta efter lite mer värme oh sol nu när man är ledig.. Hade sett fram emot att sitta på altanen med en bok i ena handen och kanske en god glass i den andra:)... Men man fyller dagarna rätt snabbt!Håller på att fixa i ordning och boa om i hemmet ordentligt... Har hört att det är vanligt att man börjar skriva listor över vad som ska göras.. är en av dem!Men det är rätt mysigt att göra det hemtrevligt för det kommande lilla livet som ska bo här me oss.
    Sen är det ett måste att försöka lösa allt det praktiska då vi bor i en liten tvåa.
    Vi letade större boende ett tag men känner att vi vill avvakta lite, bo billigt det första året å så kanske man kan hitta något senare.Helst skulle vi vilja bo i hus men eftersom priserna bara stiger så väntar vi...

I sommar ska vi vara mycket hemma här i stan men kommer att försöka åka norröver nån vecka och hälsa på familj och släkt.Kan vara skönt att komma hem till familjen och få lite hjälp då vi inte har nån släkt här.Sambon är blir långledig, jobbar som lärare, och det känns väldigt skönt.
    Själva då?Hur ser sommaren ut?

Lisaflisa: Vad roligt att ni fått tag i en lägenhet vid tennishallen.Vi bor bara ca 5 min därifrån. Det är ett väldigt bra område...

Vårbebis10:Hur går det med den lilla?Har ni börjat få några rutiner?Några trevliga promenader i vårsolen än?

Ha det bra så länge!

• vårbebis10

Hej på er!
    Känner igen mig i boandet! Skrev listor som en tok, städade, rensade, tvättade och bakade. Samma dag som vattnet gick storstädade jag lägenheten och stog på diskbänken ( som bågnade av min tyngd!) och städade ur köksskåpen...väldigt bra tips för att få igång förlossningen! Vi blir också hemma i sommar, 1 vecka efter att hon var född köpte vi en ny lägenhet och flyttar i sommar, till en trea, vi blir kvar på frösön....Vi hade också sagt att vi skulle bo kvar men vi kände att vi behövde lite större så vi slog till.
    Japp vi kommer ut på promenad varje dag och igår var det premiär för att gå på cafe även om jag måste erkänna att JAG inte var helt avslappnad...hahahah
    Det var så skönt att förberett mycket innan bebisen kom, sen hann inte vi ngt, det kändes bra att det mesta var klart och på plats. Trots det tror jag vi åkte till aptoket tre dagar i rad och köpte massa grejor som man inte hade haft en tanke på . Fetvadd till ömma bröst, amningsnapp osv osv osv.....
    Min kille är också lärare så det blir långledigt för honom i sommar också, det är en väldig lyx att kunna ha dem hemma så länge, det är verkligen toppen!
    Rutiner ja....nej inte ännu, bara att hon äter ca var tredje timme så är hon nymatad har man hyffsad koll på när hon vill äta igen men det är inte alltid det stämmer, det är bara att hänga på hahahaha.
    Ha det så bra så länge!

• Lisaflisan

Spännande att höra om ditt liv med en ny liten i familjen!

Eftersom vi kommer att flytta ner lite senare i sommar så försöker jag att inte inhandla så mycket för bebisen än den verkligen behöver. Men det är svårt, det finns ju så mycket man vill ge sin kommande bebis som jag inbillar mig att jag bara måste ha. Vi bor i fjällen och måste faktiskt inhandla lite apoteksvaror och lite "om man behöver" grejer då det inte är enkelt att bara stickar förbi och hämta. Vi kommer ju flytta till en 3:a men syftet med det andra sovrummet är att vi gärna vill att familj och vänner kommer och hälsar på då vi inte har våra familjer i Östersund.

Jag hoppas verkligen att det blir en fin sommar i Östersund så vi får en bra start på vår nya bostadsort!

Har ni gått eller går ni föräldrautbildning, vi ska på måndag men jag känner lite sisådär, känns lite som att det  inte ger så mycket och eftersom vi får många mil att köra så vet jag inte, några tips?

Ha det så bra, njut av vårsolen!

Svar på tråden junimammor i Östersund 2010