vi unga med PCO
Hej , har också PCO (eller pcos?) och mannens spermier har inte tillräckligt antal framåtsimmande, någon i samma sits? Jag är 24 år...
Hej , har också PCO (eller pcos?) och mannens spermier har inte tillräckligt antal framåtsimmande, någon i samma sits? Jag är 24 år...
Nästan ett år ungefär
Förresten, visste inte förrän nu att jag har PCo alltså, det kom fram för ca ett år sen
Just nu äter jag primolut-nor, senare spermareslutatet kom i fredags där det står att mannen kommer kontaktas för vidare koll.
Vill helst av allt ha pergo , men min gyn vill inte skriva ut då mannens spermier inte är helt ok. Men , det verkar vara så olika för folk det där? En del undersöker ju inte ens mannen? SKulle gärna ha tips på gynekologer som är villiga att skriva ut pergo, bor i stockholms län men kan ta mig utåt landet för det här =)
Shit vad skumt.. haha ja mannen sa igår när jag berättade att jag läst om att många fått pergo utan undersökning av mannen. Mannen-var ska vi åka på minisemester? ;) haha han är HELT på att åka iväg o ragga pergo haha ;)
Vilken gyn har du?
Får du bara utskrivet eller är det massa koller också?
Oooohh om man ändå vetat detta för ett år sen redan, har varit en tung tid för oss båda
har du mild pco / svår pco?
Okej vårdcentral alltså, kanske ska testa min här i sthlm då? Är nog lite svårt att byta vårdcentral till karlstad hur gärna ja än vill... :D men verkligen så skumt att det skiljer sig så mycket med hur de skriver ut pergo.. lova att berätta hur det går sen :) Hoppas det blir en bulle i ugnen ;)
Nä tror jag får ringa runt imorgon till massa gyn och fråga villkoren för att få pergo haha :D
Själv vet ja inte skillanden pco pcos , mannen säger hela tiden "spo" haha svårt att hålla koll på de där ;) Själv har ja inte akne men små blämmor på armarna (knott?) och liite ökad behåring, men bara enstaka strån.. som plockas me pincett
Jaa nu när man vet att det inte är omöjligt kommer jag ringa runt som en tok =) Faan att man är så godtrogen och tror att allt ens gyn säger är lag, har ju mått skit verkligen :(
Jaja nu ska ja försöka se framåt istället, men hmm.. tror du de svarar på telefon om hur de går tillväga med pergo? Låt säga att jag säger så här-
"har konstaterad PCO och skulle vilja få pergotime utskrivet. Vad krävs för att jag ska få det ? Undersöker ni mannen också?"
Är ju alltid någon annan är själva gyn som svarar, annars får jag väl boka tid hos flera olika gyn , blir lite meckigt kanske men vad gör man.......
Förresten går till en privat fast de tar ju emot högkostnadskort så det är väl landstingsansluten det heter då kanske?
Jaa verkligen bra att ja hittade hit =) Vet inte om du menade som en fråga för mig att ställa till gyn eller om du undrade så jag svarar här iaf ;) Han har gjort fullständig spermaanalys , vet inte vad som ingår i det men vi har fått veta att antalet överstiger rätt gräns men att antalet framåtsimmande är under 50 % (normalgräns)
Haha nu har ja blivit helt uppeldad, sa till mannen nyss.. men vaffaan nu har vi gått o mått dåligt ett år för vi väntat på provsvar och skit istället för att kunna få pergo o testa det åtminstone.. gaaahhhhh! frustrerande , inte för att biologiska klockan tickar (är 24 år) men jag vill vara en ung mamma ju =)
Nää nu vill jag att de ska bli morgon så man kan börja ringa runt =)
Jag vet inte om jag har egen ÄL ibland, fick testa via blodprov förra året men utan reslutat men var å andra sidan bara 2-3 cykler. Använde ÄL-stickor under ca två cykler förra året och fick utslag en gång. (Men har hört att de med pco kan få felaktiga utslag?)
Så som jag förstått det anser de inte att jag ska äta hormoner (pergo) , alltså när min man ändå inte har tillräckligt med framåtsimmande spermier.
Men jag tycker ändå att någon av de miljoner spermier som simmar framåt borde hitta rätt.....
Ska ringa och vara mer frågvis imorgon, men tror dock det blir ett nej så får testa med andra.
Eftersom olika läkare tycker olika i denna fråga får ju mig att undra skälet.. har de lärt sig olika eller är det ekonomiska skäl ? För inte borde det vara medicinska skäl då, tex du fått pergo?
Jaa tur det, hoppas bara jag kan sova nu, är glad för denna "nyhet" men samtidigt arg , hur har gynekologen kunnat låta mig vänta så länge? :(