• LinaTed

    Passionsfrukt träd??

    Jag har en ganska kul men kanske också lite konstig fundering...och denna fundering är att köpa ett passionsfruktträd till min systers dotter och ge henne i dop pressent {#lang_emotions_dreamer}

    Min tanke var att de två (systerdottern och trädet) skulle få växa å mogna tillsammans och att lillan sen ska kunna äta frukten av sitt alldeles egna träd, å vad passar bättre än just passionsträd {#lang_emotions_dreamer} romantiskt va...haha.

    Men till frågorna,
    1. Vart kan man köpa ett sånt träd
    2. Vad kan det kosta?
    3. Är dom svåra att sköta å få frukt på?
    4. Måste dom stå ute på sommaren för att pollineras för att kunna få frukt?
    5. Är jag totalt galen å kommer jag bli utskrattad av att ge en sådan pressent?{#lang_emotions_dreamer}

    Alla köper ju alltid samma gamla vanliga pressenter som halsband,armband, förstorade tavlor mm mm.... Jag skulle vilja ge nått som ingen annan ger.


    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Passionsfrukt träd??
  • Michisen

    Du kan odla upp dem från passionsfruktsfrön, så det blir inte dyrare än att köpa en passionsfrukt.


    Passionsfrukt


    Jag planterade för några veckor sedan fröer från några passionsfrukter som jag köpt i livsmedelsaffären. Nu sticker de upp och är förvisso jättevackra, men frågan är, vad ska jag göra nu? Hur ska jag bäst gå till väga för att få en vacker krukväxt?


     


    Svar: Passionsfrukten härstammar från tropiska Amerika. Passionsväxterna är klättrande örter eller buskar. Därför kan plantorna behöva visst stöd. Plantorna behöver jämn näringstillförsel under sommarhalvåret. Duscha plantorna ofta och låt dem stå ljust. Under vinterhalvåret kan passionsväxterna tappa sina blad och bör då få mindre vatten och näring. Beskärning sker på våren.


     


  • LinaTed
    Michisen skrev 2010-04-21 21:11:28 följande:
    Du kan odla upp dem från passionsfruktsfrön, så det blir inte dyrare än att köpa en passionsfrukt. Passionsfrukt Jag planterade för några veckor sedan fröer från några passionsfrukter som jag köpt i livsmedelsaffären. Nu sticker de upp och är förvisso jättevackra, men frågan är, vad ska jag göra nu? Hur ska jag bäst gå till väga för att få en vacker krukväxt?   Svar: Passionsfrukten härstammar från tropiska Amerika. Passionsväxterna är klättrande örter eller buskar. Därför kan plantorna behöva visst stöd. Plantorna behöver jämn näringstillförsel under sommarhalvåret. Duscha plantorna ofta och låt dem stå ljust. Under vinterhalvåret kan passionsväxterna tappa sina blad och bör då få mindre vatten och näring. Beskärning sker på våren.  
    tack för ditt svar =)

    Jo visst kan man göra så men dopet är om nåra veckor bara så de hinner nog inte växa upp nånting tills dess å man vill ju inte komma dit med en kruka jord{#lang_emotions_wink}
    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Michisen
    LinaTed skrev 2010-04-21 21:32:08 följande:
    tack för ditt svar =)Jo visst kan man göra så men dopet är om nåra veckor bara så de hinner nog inte växa upp nånting tills dess å man vill ju inte komma dit med en kruka jord
    Planterar du nu så kan det uppenbarligen hinna komma upp tills om några veckor, men i så fall får jag föreslå att du antingen ger henne jord+kruka+passionsfrukt+odlingsråd och motivering till varför hon får det (kan tipsa om att passionsfruktsrankorna tydligen kan bli upp till fem meter höga) och hoppas på att odlingen kommer att gå bra när hon gör det själv.

    Eller överväga någon annan form av träd. Det finns ju exempel äppelsorter med vackra namn, skulle jag exempelvis ge ett träd i present till en liten Signe skulle hon få en Signe Tillisch-äppelplanta, så klart.
  • Aasa

    Jag hade älskat att få något så orginellt till tösen i doppresent, heja dig!

  • LinaTed
    Michisen skrev 2010-04-21 21:36:56 följande:
    Planterar du nu så kan det uppenbarligen hinna komma upp tills om några veckor, men i så fall får jag föreslå att du antingen ger henne jord+kruka+passionsfrukt+odlingsråd och motivering till varför hon får det (kan tipsa om att passionsfruktsrankorna tydligen kan bli upp till fem meter höga) och hoppas på att odlingen kommer att gå bra när hon gör det själv.Eller överväga någon annan form av träd. Det finns ju exempel äppelsorter med vackra namn, skulle jag exempelvis ge ett träd i present till en liten Signe skulle hon få en Signe Tillisch-äppelplanta, så klart.
    Oj, fem meter {#lang_emotions_surprised} haha...  ja då kanske man skulle överväga nånting annat... inte för att de är säkert att den blir 5 meter men ifall att{#lang_emotions_wink}

    Lillan heter Emmie, finns väl inget träd som heter så?{#lang_emotions_dreamer} De va en jätte fin tanke iaf, de hade jag helt klart gjort om det fanns nått träd eller planta som hette så
    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • LinaTed
    Aasa skrev 2010-04-21 21:42:18 följande:
    Jag hade älskat att få något så orginellt till tösen i doppresent, heja dig!
    tack så jätte mycket {#lang_emotions_laughing}
    ♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
Svar på tråden Passionsfrukt träd??