• FabulousMom

Problem med CSN om man avbryter studier mitt i terminen?

Jag pluggar på komvux och tar CSN-lån. Nu har jag valt att avsluta studierna i förtid då jag blev erbjuden mitt drömjobb. Jag kommer alltså inte att få betyg i de ämnen som jag läst denna terminen, men det gör inte så mycket. Jag undrar mest vad som händer med CSN, blir det problem nu när jag hoppat av? Alltså kommer de typ kräva tillbaks hela lånet på en gång eller nåt sånt?

• Svar på tråden Problem med CSN om man avbryter studier mitt i terminen?
  • Tecken

Har du pratat med CSN, dvs stoppat kommande utbetalningar?

• FabulousMom

Jag var i skolan denna veckan, så ännu har jag ju inte hoppat av. Men jag vill gärna veta vad som händer, alltså om jag kommer bli tvungen att betala tillbaks allt på en gång? Eller om jag kommer få andra problem?

• Lillsnufflan

Det värsta som kan hända är att du får betala tillbaka och i så fall får du en avbetalningsplan. Min make fick betala tillbaka en termins studiemedel och han fick betala ungefär 400 i månaden under några år. Trist, men överkommligt. Men det är inte säkert att du behöver det. Ring och fråga.

• Azusephre

Om du hinner få utbetalningen denna månaden så kommer dom kräva tillbaka det som du fick senast; du blir alltså återbetalningsskuldig på bara den summan om du slutar nu alltså och hinner få utbetalningen.
    Annars kräver dom inte tillbaka hela lånet på en gång då du har gått i skolan, men blivit erbjuden jobb nu.

• FabulousMom

Okej, vad bra. Jobbet börjar om 2 veckor, får se vad jag hinner med tills dess.

Detta är lite knepigt, kanske bäst att prata med CSN, men testar och ser om någon har erfarenhet. Om jag testar att läsa klart, samtidigt som jag jobbar (läser de flesta kurserna på distans) och jag sedan inte klarar någon av kurserna, pga tidsbrist o så.. Vad händer då? Vi säger att jag klarar alla kurser utom en.. Blir det problem?

Med 'problem' menar jag att jag ska behöva betala tillbaks en enorm summa med en gång.
    Avbetalningsplan (t.ex 400/mån) är inga problem.

• Azusephre
    FabulousMom skrev 2010-04-21 23:17:44 följande:
    Okej, vad bra. Jobbet börjar om 2 veckor, får se vad jag hinner med tills dess. Detta är lite knepigt, kanske bäst att prata med CSN, men testar och ser om någon har erfarenhet. Om jag testar att läsa klart, samtidigt som jag jobbar (läser de flesta kurserna på distans) och jag sedan inte klarar någon av kurserna, pga tidsbrist o så.. Vad händer då? Vi säger att jag klarar alla kurser utom en.. Blir det problem? Med 'problem' menar jag att jag ska behöva betala tillbaks en enorm summa med en gång. Avbetalningsplan (t.ex 400/mån) är inga problem.
    Nej, om du inte tjänar mer än 50 000 före skatt under den tiden du studerar, för då sänker dom ditt lån och bidrag och om du inte meddelar det så blir du återbetalningskyldig. Om du klarar alla kurser utom en så händer ingenting. Du kan kugga 3 kurser innan dom antingen drar in studiemedlet eller om du blir återbetalningsskyldig.
  • StinaGul

Varför skulle du behöva betala tillbaka allt på en gång för?
    nästa årskifte kommer du få en återbetalningsplan där du betalar ca 1600 per kvartal om du har lånat mer än 10 000.
    Ring csn 0771 276000 och be om att de skickar en kod till mina sidor så kan du kolla upp lånet, återbetalning och allt själv på internet!
    Lycka till!

• FabulousMom

Ingen aning, har inte kollat upp det så noga och tänkte att de kanske kräver tillbaks allt om man inte klarar sina kurser.

Tack för hjälpen, nu kan jag slappna av, oavsett om jag klarar kurserna eller ej, och glädjas åt mitt nya jobb istället. =)

Svar på tråden Problem med CSN om man avbryter studier mitt i terminen?