Inlägg från: Azusephre |Visa alla inlägg
  • Azusephre

Problem med CSN om man avbryter studier mitt i terminen?

Om du hinner få utbetalningen denna månaden så kommer dom kräva tillbaka det som du fick senast; du blir alltså återbetalningsskuldig på bara den summan om du slutar nu alltså och hinner få utbetalningen.
    Annars kräver dom inte tillbaka hela lånet på en gång då du har gått i skolan, men blivit erbjuden jobb nu.

• Azusephre
    FabulousMom skrev 2010-04-21 23:17:44 följande:
    Okej, vad bra. Jobbet börjar om 2 veckor, får se vad jag hinner med tills dess. Detta är lite knepigt, kanske bäst att prata med CSN, men testar och ser om någon har erfarenhet. Om jag testar att läsa klart, samtidigt som jag jobbar (läser de flesta kurserna på distans) och jag sedan inte klarar någon av kurserna, pga tidsbrist o så.. Vad händer då? Vi säger att jag klarar alla kurser utom en.. Blir det problem? Med 'problem' menar jag att jag ska behöva betala tillbaks en enorm summa med en gång. Avbetalningsplan (t.ex 400/mån) är inga problem.
    Nej, om du inte tjänar mer än 50 000 före skatt under den tiden du studerar, för då sänker dom ditt lån och bidrag och om du inte meddelar det så blir du återbetalningskyldig. Om du klarar alla kurser utom en så händer ingenting. Du kan kugga 3 kurser innan dom antingen drar in studiemedlet eller om du blir återbetalningsskyldig.
  • Azusephre
    M2003 skrev 2010-04-21 23:44:12 följande:
    CSN är alltid problem! Lycka till i alla fall!
    Ja, men dom är aldrig omöjliga
  • Azusephre
    M2003 skrev 2010-04-22 11:48:30 följande:
    Nu var det etttag sedan jag pluggade men det jag minns mest var att det var omöjligt att komma i kontakt meddem per telefon. Det tog timmar i telefonkö på den tiden. Nu har de säkert bättrat sig på alla punkter för de fick mycket kritik då!
    Ja, nu är det inte sånna problem. Men däremot kan jag tycka att endel är riktigt otrevliga, men sånt förekommer väl på alla arbetsplatser.
Svar på tråden Problem med CSN om man avbryter studier mitt i terminen?