• SmashNo3

vilken ställning!!?

Vilken ställning är bäst? att ligga i den "vanliga" positionen gör ju att man föder i uppförsbacke trots att den är så vanlig,men vilken position är verkligen bäst?? (det bästa vore om flerbarns-mammor svarade)

• Svar på tråden vilken ställning!!?
  • symaskinen

Jag hade planerat båda gångerna att jag skulle stå på knä, sitta på huk - ja alla möjliga fantastiska ställningar som förespråkas...

...Så ligger man där, hög på lustgas och tycker att livet är allmänt härligt och tanken på att ta sig ner på golvet med 30 kg extra vikt, lockar plötsligt inte lika mycket längre.

Jag har fött båda barnen sittandes i sängen med kuddar bakom ryggen. Första krystade jag fram på 8 min, andra på 7 min. Första gången sprack jag lindrigt och andra gången ingenting alls, så jag tycker att det har varit en bra och bekväm variant !

• hailey

Samma här, jag gjorde precis vad barnmorskan sa åt mig, ville inte att hon skulle bli arg på mig, hur dumt var inte det?
    Den här gången ska jag stå på mig bättre och göra vad JAG vill, hoppas jag...

• 4barnsMom

Vi tycker så va? Att vi ska bestämma, men jag blir så inne i mej så resten kvittar. Mannen kommer jag inte ens ihåg om han var där typ.... Föresten kommer jag inte ihåg så mycket detaljer alls, trots lustgasprotest...

• Lorina

Första barnet födde jag med fötterna i typ gynstolsställningar. Rygg = uppförsbacke
    Jag lovade mig själv att jag skulle sitta på knä med nr 2 o detta berätta jag för BM när jag kom till förlossningen med 2:an men när det var dax o BM sa att nu måste jag vända mig om jag skulle förlösas så, så blev jag oxtokig o ville /orka inte alls vända mig o föda på knä . När nr 3 o 4 tvillingarna sen kom blev det akutsnitt o jag hade inget val, men ville helst ha fött dom "normalt" fast de kom med fötterna före, men jag fick inte det !!

• Angelica77

Hade tänkt o skrivit i mitt brev att jag ville vara upprätt o rörlig så mkt som möjligt men jag låg på rygg med benen upp mest hela tiden. Det skårrade så otroligt ner i bäckenet när jag försökte röra mig så att komma upp på fötter o stå bara gick inte. Min sambo o barnmorskan fick hjälpa till att rulla över mig på sida tom. Då låg jag med ena benet i ställningen. Det var absolut inget som jag tänkte på som dåligt när det väl gäller.
    Visst kan man önska sig en massa saker, men var beredd på att sudda lite på dom gränserna.
    Mig gjorde det absolut inget att ligga i den ställningen. Hade ryggbedövning o kände inte krystvärkar så dom fick styra mig lite.
    Bäst är nog att vara öppen för alla möjligheter.

• PetiteMami

Jag vill stå på knä i sängen eller ta hjälp av stolen, så man har tyngdlagen på sin sida. Men så vill jag också ha all möjlig smärtlindring, så hur går eda ihop med att stå upp egentligen?

• Mia83

Jag var upprätt hela min förlossning, mest stod/gick jag med gåbord.
    Men när det var dags att krysta ställde jag mig på knä i sängen. Min sambo stod bakom ryggstödet, så jag kunde stånga honom under värkarna
    Har ingen annan ställning att jämföra med, men jag tror att knästående är svårslaget. För mig gick det iaf jättebra och fort, 3 krystvärkar så var det klart.
    Kommer definitivt att föda på samma sätt den här gången också, om inga komplikationer hindrar det förstås.

• hailey

Det ska finnas mobil eda där man kan röra på sig under tiden, har inte använt det själv, fråga bm

• Mia83

Jag hade EDA och stod upp, men EDAn kopplas ju ur innan det är dags att krysta.

• Foxy1

EDA:n inverkar ju inte på själva mobiliteten, bara på smärtan! Modern EDA kallas ju även "stå upp"-epidural av det skälet. Hade själv EDA och är supernöjd med det. Fick inga som helst problem med krystningen heller. Kände allt, men det gjorde inte lika ont. Skulle absolut välja EDA igen om det blir fler barn!

• IsabelleMaria

Hailey ...

Nja - det är ju inte gynstolen då. Utan det är förlossningssängen som de monterar på stödben - såna som finns på en gynstol! De kan experimentera mycket med den där förlossningsängen, den har tydligen både det ena o det andra.

Själv kunde jag inte föda på sidan pga hjärtljuden försvann och pga sugklockan var jag tvungen att ligga. Men, man får ju stöd bakom ryggen och hjälp av undersköterskan(o man) att luta sig framåt så det blir lite halvsittandes. (fick jag iallafall)

När jag provade på sidan gjorde det 10 ggr mer ont än på rygg, så jag "valde" att ligga kvar...

• abris

jag kunde absolut inte stå upp. gjorde för ont för det.så jag födde i gynställning och är nöjd med den. hade jätte bra handtag att ta tag i när krystvärkarna kom. då fick man bra kraft

• Kadorran

Halloj...det kan man inte säga i förväg..men jag har fött mina 4 barn på rygg...*L*

Svar på tråden vilken ställning!!?