• Diremone

Enkel, kall mat till hårt arbetande sambo? Hjälp!

Hej alla!

Jag skulle behöva tips på ordentlig mat som min sambo kan ta med sig som matlåda till jobbet. Han arbetar som ställningsbyggare så han behöver äta ordentligt, men han har ytterst sällan möjlighet att värma mat - vilket resulterar i att det blir lunch ute varje deg och det tär på ekonomin..

Är tacksam för alla tips, men extra tacksam för tips som är enkla och som man lätt kan göra "storkok" av...

• Svar på tråden Enkel, kall mat till hårt arbetande sambo? Hjälp!
  • Sencha

Hemgjorda kikärtsbiffar. Funkar bra kalla, brukar av vår familj uppfattas som väldigt mättande, och man kan ha med olika goda tillbehör, t.ex. såser, grönsaker och gröd.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Waersta

Pastasallad är ju himla gott med ett grovt bröd till.
    Går att variera i det oändliga.

• lövet2

Min man är byggnadsarbetare. Han klarar sig på sallad till lunch om han minskar på grönsakerna och har i extra mycket kött och kanske pasta. Bröd till naturligtvis.

• systertillknorr

Enkel pasta sallad som uppskattas hemma hos oss:
    Gnocci pasta, paprika, kassler, kidneybönor (ev ruccola sallad och rödlök)
    Dressing på olja, rödvinsvinäger, dijonsenap och pressad vitlök.

Kycklingwraps: Tortilla bröd, kyckling (grillad/stekt i småbitar)
    cremefraiche/turkiskyogurt, curry, salt och honung till blandas till god smak, rör ner kycklingen. Fyll sedan tortillan med kycklingröran och önskvärda grönsaker. Bönor är mättande och goda även till kycklingwrapsen.

• längtan09

Pizzabullar fungerar ju kalla och kan ju varieras. Inte nyttigt däremot :-P

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Pistou

Tänkte också på mättande sallader (caesarsallad, pastasallad, potatissallad, bulgursallad).

Annars matiga dubbelmackor av gott, grovt bröd med skinka/ost/rostbiff/kalkon/rökt makrill och grönsaker, kokt eller stekt ägg, crèpes, pajer, ...

Som efterrätt, yoghurt, banan...

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • systertillknorr

Kom på en potatissallad som är god (sorry du kanske inte vill ha så specifika tips)

Kokt potatis (skuren i småbitar inan kokning) cremefraische, pesto, bönor, hackadrödlök kan ätas som den är eller som pålägg på bröd

• Diremone
    Waersta skrev 2010-04-22 12:15:29 följande:
    Pastasallad är ju himla gott med ett grovt bröd till.Går att variera i det oändliga.
    Vi testade pastasallad ett tag, det dumma är ju att man inte kan frysa in den med alla grönsaker i... 
    Annars tycker jag pastasallad är en bra och lagom lunch, men tja.. han gillar det inte, tycker inte han blir mätt liksom.. Men jag kanske gör fel sorts pastasallad.. Har du nått bra tips på nån matig?
  • Diremone
    Sencha skrev 2010-04-22 12:11:51 följande:
    Hemgjorda kikärtsbiffar. Funkar bra kalla, brukar av vår familj uppfattas som väldigt mättande, och man kan ha med olika goda tillbehör, t.ex. såser, grönsaker och gröd.
    Det ska jag testa att skicka med honom =) kanske tillsammans med potatissalladen som systertillknorr föreslog här i tråden också =)
  • Diremone

Har antecknat alla förslag och ska testa allihop =) Hoppas på att i alla fall nått blir godkänt =P

• Linda1976

Supergod röra att ha i baguette:

stekt och tärnad kyckling
    majjo
    curry
    finhackad purjo
    sambal oelek
    Låter inte så upphetsande men är SÅÅÅÅÅ gott.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Arbetaren1

Jag brukar göra spagetti och köttfärssås som jag skär fint och häller i en stor termos. Funkar skit bra håller sig varmt och med ett par skivor bröd håller man sig länge.

• nnnnnnnn

mattermos som andra föreslagit - grymt bra!

Värm på maten ordentligt och ner i termosen, håller sig bra.

Krismat - tag korv ur kylen (wienerkorv eller varmkorv), ner i mattermos, på med kokande vatten, tag med korvbröd.

Alla soppor är kanon i termos. Laga storkok, frys resterna i burk eller påse.
    Tina i kylen över natten, tag upp ur frysen kvällen före den ska ätas. På morgonen kokar man upp den igen och ner i mattermosen (funkar även med vanlig termos, men ej kaffetermos då kaffet ger smak).

Så kommer man runt problemet att behöva laga direkt.

• nnnnnnnn

Och vilken skillnad i matkostnader det kommer bli!

Lunch ute 75 -110 kr/dag dvs ca 2000 kr/mån
    Soppa i termos ca 5-10 kr/dag dvs ca 200 kr/mån
    då har man råd att festa till med gott bröd ibland!

och sen uppskattar man utematen de dagar som man väljer att äta ute iallafall. det blir fest och inte bukfylla

• Paulina P P

Gör en rostbiff, det blir några portioner. Rostbiff är godast att äta kall, smakar ingenting och blir torrt i micro. När vi gjort rostbiff äter vi den med coleslaw eller potatissallad på jobbet. Supermums!

Jag gillar matjessill så jag har ibland ätit det på jobbet, med kall kokt potatis och gräddfil och gräslök.

• Paulina P P
    Arbetaren1 skrev 2015-08-06 16:17:21 följande:

Jag brukar göra spagetti och köttfärssås som jag skär fint och häller i en stor termos. Funkar skit bra håller sig varmt och med ett par skivor bröd håller man sig länge.

Bra tips!
Svar på tråden Enkel, kall mat till hårt arbetande sambo? Hjälp!