Ja, jag känner igen det där med att folk tror att min son är botrtskämd. Men så är det inte. Visst, jag väljer mina konflikter, men det tycker jag inte är samma sak. Det verkar som om de flesta high need barn har varit jätte "jobbiga" som bebisar. Men så har inte min son varit, så där stämmer han inte in. Han har varit krävande. Han har inte kunnat roat sig själv så som hans lillasyster redan kan. Utan jag var alltid tvungen att sitta på golvet och roa honom. Men han tog napp och var inte så krävande när det kom till amning.
Men ett hiskeligt temprament har han alltid haft. Ett exempel är när han satt och försökte plocka upp en smula innan han klarade pincettgreppet, och om det inte gick så blev han så arg att han slutade andas en stund.
Min pojke är också lillgammal. Han pratar helt "felfritt". När han var 1,5 började han prata med meningar och kunde återge händelser som han gjort under dagen. Nu använder han ganska avancerade ord. Det låter inte som att det är ett barn som pratar. Nu är han 3,5 år.
Det är så svårt när de här utbrotten kommer tycker jag. Ibland tar vi honom till hans rum, men inte som skamvrå utan som en egen plats. Jag brukar säga att nu får du stanna på ditt rum och lugna ner dig och när du känner dig lugn kan du komma ner igen. Jag tror att han tycker det är ganska skönt. Ibland när han blir arg säger han själv att nu går jag till mitt rum och lugnar ner mig.
Men utbrotten kan komma när som helst. Och det är ju inte alltid han kan gå undan. Vi är mycket på öppna förskolan. Ibland när han blir arg där kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Ofta nöjer han sig med att skrika och gråta hysteriskt. Men ibland blir han fysisk och slåss. Jag vet speciellt ett tillfälle när jag verkligen tänkte att det här är inte ett "normalt" trotsutbrott som alla barn får. Han kände sig orättvist behandlad. Jag förstod honom så det var inte det. Men ett barn ville ha samma leksak och det var dags att dela med sig. Men min pojke blev så arg att det ända han var ute efter var att skada mig på något sätt. Han nöps och bet. Jag fick hålla fast honom för att han inte skulle kunna ge sig på mig eller någon annan. Man såg på hans ögon att han var långt borta. Det kändes riktigt läskigt.
Jag hoppas verkligen att det ska gå bra på dagis. Men min lilla kille kan bli lika arg på vem som helst och var som helst så det känns inte som att han kan styra det.
Hur är din dotter med tålamod? Det är något som min kille saknar totalt. Jag vet inte hur jag ska göra för att hjälpa honom över motgångar. Råkar han på ett hinder så ger han upp direkt. Nu senast är det cykeln. Vi köpte en cykel igår med stödhjul. Han tyckte det var jättekul ända tills han ramlade. Då vägrar han fortsätta. Han ska kasta cykeln och tänker aldrig mer cykla. Samma sak var det med skidorna. Ett fall så vägrar han försöka igen. Kan han inte från början så får det va. Han blir så arg. Ska man låta honom välja sånt själv, eller ska man pusha honom? Jag vet inte...