• ThiCha

Vad kostar era HÄSTAR??

Ni som har eget stall + bete, vad betalar ni i månaden för er häst??

• Svar på tråden Vad kostar era HÄSTAR??
  • cajsasmamma

Jag räknar med ca 500kr/ häst och månad, men då är inte enskilda kostnar inräknade såsom vet, försäkring, tävlingar, licenser mm

Det jag räknar med är foder, mineraler, skoning alt verkning,strö,  el till stallet och besinkostnader till träning. Men då ha jag många hästar så jag kan pressa ner priser.

• ThiCha
    cajsasmamma skrev 2010-04-22 22:10:18 följande:
    Jag räknar med ca 500kr/ häst och månad, men då är inte enskilda kostnar inräknade såsom vet, försäkring, tävlingar, licenser mm Det jag räknar med är foder, mineraler, skoning alt verkning,strö,  el till stallet och besinkostnader till träning. Men då ha jag många hästar så jag kan pressa ner priser.
    Okej men det låter ju inte alls farligt! Men det blir ju inte direkt månadskostnad på det viset eftersom man kör hem skullen full med hö o ev halm/strö och det räcker ju då i flera flera månader. Men man skulle ändå kunna räkna ut det efter ett tag när man vet hur mycket det går åt så man kan få någon slags månads kostnad på det.

Men om man är en helt vanlig människa som inte ska trävla utan bara hålla häst hemma på gården för ridning, Vad skulle du tro??

Tänkte ha en stor till mej själv och en shettis sen.....  El kör vi redan med då vi har får, blir väl kanske lite mer eftersom man måste ha på i flera hagar, Hö måste vi ändå ta hem, iaf när det inte finns bete så det räcker.
  • räven82

Mina 2 hästar kostar ca 3000 i månad tsm.
    Då har jag räknat med: hö, spån, allt foder, skoningar + skor, försäkring.
    Har räknat på vad det kostar/år och sedan delat det på 12 månader, vissa månader kostar dom ingenting och andra lite mer.

• qenzo
    räven82 skrev 2010-04-23 23:06:59 följande:
    Mina 2 hästar kostar ca 3000 i månad tsm. Då har jag räknat med: hö, spån, allt foder, skoningar + skor, försäkring. Har räknat på vad det kostar/år och sedan delat det på 12 månader, vissa månader kostar dom ingenting och andra lite mer.
    :O
    Jeez det var ingen dålig summa!
  • KramKalas

jag har eget stall så ingen stallhyra. räknar att hästen kostar ungefä 120-150 euro i mån (=ca 1200-1500kr). har även två shettisar som kanske går på 40 euro i mån per styck.

• vargaa

Har en bruksnordis.

Förutom hyra kostar min häst ca 2000:-/mån om man slår ut alla kostnader på ett år. Han går ute på lösdrift och äter därmed lite mer grovfoder än installade hästar, så ev kostar men o andra sidan levr han på endast betet mellan 1 maj och mitten på oktober så det jämnar ut sig relativt bra. Grovfoder har ju lite olika pris runt om i landet men åtgången av grovfoder utslaget på 12 månader är ca 600-700kg/mån (med ts på ca 70).

I denna summa ingår alltså foder, vaccinationer, försäkring, träckprov/avmaskning, årligt besök av ryggveterinär/kiro, årligt besök av utbildad hästtandläkare, årlig översikt av utrustningens passform av utbildad, flugmedel, borstar, broddar, snösulor, mindre oförutsedda utgifter såsom medicin eller liknande. Det som inte täcks är ny dyrare utrustning såsom träns och sadel.

BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • ThiCha

verkar variera väldigt mycket i pris på era hästar men det beror väl på vad man räknar på o anser vad som är "normala"  kostnader för det är verkligen inte alla som går till kiropraktorn med hästen en gång om året vad jag vet.

• KramKalas

är nog väldigt vanligt med kiropraktor idag, o väldigt nödvändigt på endel hästar. känner många som har kiro tillhästen en gång imånaden.

de stora kostnaden för mig är strö (torv) och hö. räkna alltid i överkant när de gäller hästar då priserna har en tendens att dra iväg. en buffert för oförutsedda utgifter är även ett måste.

• vargaa
    ThiCha skrev 2010-04-27 22:37:55 följande:
    verkar variera väldigt mycket i pris på era hästar men det beror väl på vad man räknar på o anser vad som är "normala"  kostnader för det är verkligen inte alla som går till kiropraktorn med hästen en gång om året vad jag vet.
    Har man en ridhäst ska man ta ut en utbildad person som undersöker hästens rygg minst 1 gång om året. Det ska man räkna med när man skaffar häst för det är minst lika viktigt som vaccinationer. Har man inte råd att ha häst så har man inte råd att ha häst. Man kan göra mycket skada om man inte upptäcker/rättar till saker och ting i tid och med tanke på att vi utsätter våra hästar för väldigt onaturlig och dålig livssituation många ggr finns ett behov i nästan alla fall. Det gäller ju också utrustningen. Och tänderna ska vi inte tala om. Även jag som rider bettlöst tar årligen ut leg. hästtandläkare för en undersökning. Sällan behöver de göra ngt om man rider hästen väl och har bra utrustning men hästen ska absolut undersökas regelbundet.

Att ta ut ryggvet/tandläkare kostar mig oftast inte ens 1000:- sammanlagt per år. Den mannen arbetar också med sadlar och få därför se över all utrustning när han är ute. Han kan inte allt men om en sadel sitter illa så ser han det och kan hänvisa till en sadelmakare. Jag tycker inte att det är stora pengar för att hålla min häst frisk och fräsch. Jag har sett vad "osynliga" problem kan göra med en häst.
    BF 25 april 2010 - www.vargaaa.blogspot.com
  • ThiCha
    vargaa skrev 2010-04-29 11:48:37 följande:
    Har man en ridhäst ska man ta ut en utbildad person som undersöker hästens rygg minst 1 gång om året. Det ska man räkna med när man skaffar häst för det är minst lika viktigt som vaccinationer. Har man inte råd att ha häst så har man inte råd att ha häst. Man kan göra mycket skada om man inte upptäcker/rättar till saker och ting i tid och med tanke på att vi utsätter våra hästar för väldigt onaturlig och dålig livssituation många ggr finns ett behov i nästan alla fall. Det gäller ju också utrustningen. Och tänderna ska vi inte tala om. Även jag som rider bettlöst tar årligen ut leg. hästtandläkare för en undersökning. Sällan behöver de göra ngt om man rider hästen väl och har bra utrustning men hästen ska absolut undersökas regelbundet. Att ta ut ryggvet/tandläkare kostar mig oftast inte ens 1000:- sammanlagt per år. Den mannen arbetar också med sadlar och få därför se över all utrustning när han är ute. Han kan inte allt men om en sadel sitter illa så ser han det och kan hänvisa till en sadelmakare. Jag tycker inte att det är stora pengar för att hålla min häst frisk och fräsch. Jag har sett vad "osynliga" problem kan göra med en häst.
    Jasså, har aldrig dom som ja känner gjort me sina hästar. Men en veterinär borde ju ändå kunna kolla rygg vid den årliga kontrollen (om allt är som de ska) o lika så med tänder, annars har ja inte så många mil till Ultuna vilket är väldigt bra men skönt med distrikt också.

Nu handlar det inte om att inte ha råd UTAN att jag vill veta hur många tusen i mån folk betalar för sina hästar så jag vet vad vi ska räkna med sedan,. Dok kommer jag alltid att spara upp en buffert om något skulle hända så man inte står där utan pengar till veterinär om de hänt något, kan tänka mej att folk inte har det.. Lån är det värsta ja vet o de kommer inte på tal.
  • gabbilw

ca 3000 för stallplats och foder (står uppstallade på en stor anlägning)
    sen tillkommer försäkring på 400 i månaden, hovslagare 800 varannan månad å så kurser/träningar

Så säg minst 4000 i månaden

Kan tillägga att det är en islandshäst (tävlingshäst)

• ThiCha
    gabbilw skrev 2010-04-29 15:17:16 följande:
    ca 3000 för stallplats och foder (står uppstallade på en stor anlägning) sen tillkommer försäkring på 400 i månaden, hovslagare 800 varannan månad å så kurser/träningar Så säg minst 4000 i månaden Kan tillägga att det är en islandshäst (tävlingshäst)
    hehe okej undra då var hon som skrev först i denna tråd har för försäkring på sin häst eftersom hon skrev att hon betalade 500kr/mån för sin..

Har eget stall och mycket betesmark så det behöver jag inte betala för vilket är skönt!
  • Trasseltroll
    ThiCha skrev 2010-04-29 16:44:15 följande:
    hehe okej undra då var hon som skrev först i denna tråd har för försäkring på sin häst eftersom hon skrev att hon betalade 500kr/mån för sin..Har eget stall och mycket betesmark så det behöver jag inte betala för vilket är skönt!
    Hon skrev ju att hon inte räknade in försäkringen i den kostnaden{#lang_emotions_cool}
  • KramKalas
    hehe okej undra då var hon som skrev först i denna tråd har för försäkring på sin häst eftersom hon skrev att hon betalade 500kr/mån för sin..Har eget stall och mycket betesmark så det behöver jag inte betala för vilket är skönt!
    hennes månadskostnade är nog så låg eftersom hon har många hästar. Då kan man få ner kostnaderna rejält. Mitt tips är att köpa in strö o hö en gång i året o ta stort parti, då får man bästa priset och så slipper man stressen med att få tag i när man behöver. Iof måste man ha stora förvaringsmöjligheter då.
  • gabbilw
    Har den bästa veterinärvårdsförsäkringen utan rörlig självrisk och livförsäkring på 60 000 tror jag. han är värd mer än så, så man kanske skulle höja, även om inte pengar kan ersätt honom så har man i alla fall råd att köpa en ny häst om det skulle hända något.

För 10 år sedan då jag hade en travare hade jag ingen försäkring, bodde ute på landet där vi betalade 500 för stallplats inklusive strö. höt kostade nästan ingenting då. så mat varje månad kanske gick på max 500. sen hovslagare på 500 varannan månad. på den tiden va de billigt att ha häst.

Men vill man träna och tävla och bor i stockholm så är det dyrt=P
  • cajsasmamma
    Jag har alltifrån shettisar till till dyra tävlingshästar så därför skrev jag inte med försäkringen men betalar ca 2500kr/månad i mina hästrelaterade försäkringar.
  • cajsasmamma
    KramKalas skrev 2010-04-29 17:06:11 följande:
    hennes månadskostnade är nog så låg eftersom hon har många hästar. Då kan man få ner kostnaderna rejält. Mitt tips är att köpa in strö o hö en gång i året o ta stort parti, då får man bästa priset och så slipper man stressen med att få tag i när man behöver. Iof måste man ha stora förvaringsmöjligheter då.
    Stämmer att jag köper allt på engång, vissa månader har jag inga utgifter nästan och på hösten. Glömde nog räkna med skorna så lägg på en 100kr till på hästana så hamnar vi nog rätt.

Har tex idag börjat förhandlingen om "nästa" års ensilagekostnader och det är ca en månad tills vi ser resultatet. Det gäller att vara ute i godtid!
Svar på tråden Vad kostar era HÄSTAR??