Vad kostar era HÄSTAR??
Ni som har eget stall + bete, vad betalar ni i månaden för er häst??
Ni som har eget stall + bete, vad betalar ni i månaden för er häst??
Jag räknar med ca 500kr/ häst och månad, men då är inte enskilda kostnar inräknade såsom vet, försäkring, tävlingar, licenser mm
Det jag räknar med är foder, mineraler, skoning alt verkning,strö, el till stallet och besinkostnader till träning. Men då ha jag många hästar så jag kan pressa ner priser.
Mina 2 hästar kostar ca 3000 i månad tsm.
Då har jag räknat med: hö, spån, allt foder, skoningar + skor, försäkring.
Har räknat på vad det kostar/år och sedan delat det på 12 månader, vissa månader kostar dom ingenting och andra lite mer.
jag har eget stall så ingen stallhyra. räknar att hästen kostar ungefä 120-150 euro i mån (=ca 1200-1500kr). har även två shettisar som kanske går på 40 euro i mån per styck.
Har en bruksnordis.
Förutom hyra kostar min häst ca 2000:-/mån om man slår ut alla kostnader på ett år. Han går ute på lösdrift och äter därmed lite mer grovfoder än installade hästar, så ev kostar men o andra sidan levr han på endast betet mellan 1 maj och mitten på oktober så det jämnar ut sig relativt bra. Grovfoder har ju lite olika pris runt om i landet men åtgången av grovfoder utslaget på 12 månader är ca 600-700kg/mån (med ts på ca 70).
I denna summa ingår alltså foder, vaccinationer, försäkring, träckprov/avmaskning, årligt besök av ryggveterinär/kiro, årligt besök av utbildad hästtandläkare, årlig översikt av utrustningens passform av utbildad, flugmedel, borstar, broddar, snösulor, mindre oförutsedda utgifter såsom medicin eller liknande. Det som inte täcks är ny dyrare utrustning såsom träns och sadel.
verkar variera väldigt mycket i pris på era hästar men det beror väl på vad man räknar på o anser vad som är "normala" kostnader för det är verkligen inte alla som går till kiropraktorn med hästen en gång om året vad jag vet.
är nog väldigt vanligt med kiropraktor idag, o väldigt nödvändigt på endel hästar. känner många som har kiro tillhästen en gång imånaden.
de stora kostnaden för mig är strö (torv) och hö. räkna alltid i överkant när de gäller hästar då priserna har en tendens att dra iväg. en buffert för oförutsedda utgifter är även ett måste.
ca 3000 för stallplats och foder (står uppstallade på en stor anlägning)
sen tillkommer försäkring på 400 i månaden, hovslagare 800 varannan månad å så kurser/träningar
Så säg minst 4000 i månaden
Kan tillägga att det är en islandshäst (tävlingshäst)