• katmandu

Hund - Avel

Är det någon som kan ge tips här för hur man går till väga med allting? Jag har en tik men ingen hane. Och planerar en kull kanske till hösten eller någon gång under nästa år.
    Att hitta en hane verka vara halvt omöjligt?

Tacksam för alla tips och råd

• Svar på tråden Hund - Avel
  • hmcc

Rasklubben är det absolut bästa stället

• katmandu

Tack för era svar. Egentligen e det mest hur man letar, får tag på en bra hane jag undrar? Resten har jag mammas hjälp för.
    Inte sån vanlig hundras heller. Inte som schäfrar som mamma har haft.

• lillis83

vovve.nu så finns det annonser om hane till tjänst! Kanske kan hitta en där?

• dezibel

Rasklubbarna brukar ha register över godkända avelhanar till förfogande sen är det alltid hanhundsägaren som bestämmer om din tik uppfyller h*ns krav på meritering,mh,inavelsgrad mm.

Lycka till!

• hmcc
    katmandu skrev 2010-04-23 01:08:37 följande:
    Tack för era svar. Egentligen e det mest hur man letar, får tag på en bra hane jag undrar? Resten har jag mammas hjälp för. Inte sån vanlig hundras heller. Inte som schäfrar som mamma har haft.
    Det beror vad rasen används till.

Är det en t.ex. jaktras ska den vara meriterad i jaktformen och en sällskapsras ska vara utställd med gott resultat.

Vad är det för ras?
  • katmandu

Hon är sällskapshund, och av rasen pumi. Har lagt ut en annons på vovve.net men inget svar. Inte så duktig på att skriva heller för den delen. Känner mej snarare jätte nervös för att göra fel haha, men det kanske är normalt.
    Jag får söka vidare.

• Lathundarna

Det står inte nån info i annonsen, tikens kennelnamn och meriter är ett plus att lägga ut. Det kan öka chansen att hitta hane. Frågan är om nån med meriterad hane är intresserad av "sällskapsavel" på rasen.

• JBC

Har nu inte läst annonsen men jag skulle passa på att skriva ut allt positivt jag bara kunde med hunden. Förutsätter redan att det är en trevlig hund så just hur gullig hon är behöver man kanske inte dra på med, men egenskaper som gör henne rastypisk. Vad du använder henne till för även om du mest har henne till sällskap så kanske du kör lite lydnad eller spår eller liknande, nån aktivitet. Meriter som sagt, utställning och andra tävlingar. Som sagt, allt som är positivt med stammen, om  nån av föräldrarna har lite ovanligt linjer eller liknande. Lycka till!

• hmcc
    katmandu skrev 2010-04-23 10:59:31 följande:
    Hon är sällskapshund, och av rasen pumi. Har lagt ut en annons på vovve.net men inget svar. Inte så duktig på att skriva heller för den delen. Känner mej snarare jätte nervös för att göra fel haha, men det kanske är normalt.Jag får söka vidare.
    Då är den inte ovanlig.

Kolla med Fur´s hemsida, där måste finnas en uppfödarlista eller/och hanhundslista och många sitter på meriterade hanar.

Det är en jäkligt ojämn ras så kolla upp hanen noga i flera led bakåt.
Svar på tråden Hund - Avel