• Anonym

Min vän umgås med en person som sårat mig djupt. Hur skulle ni reagerat?

Min vän umgås med en person som sårat mig djupt. Jag berättade för min vän hur denna tjej har betett sig mot mig och ändå väljer hon att vara hennes vän.

De kände heller inte varandra så mkt innan. Men eftersom min vän har ganska lite kompisar så kanske hon såg sin chans att få en kompis. Jag känner ändå att det är rätt svekfullt. Jag skulle ALDRIG göra så mot henne.

Min respekt för vänskapen har liksom försvunnit lite efter detta.

Hur skulle ni reagerat?

• Svar på tråden Min vän umgås med en person som sårat mig djupt. Hur skulle ni reagerat?
  • Anonym

Jag tycker inte att du kan styra din vän vem hon ska ha som vänner. Det kanske fungerar helt perfekt mellan dom två, men att det inte gjorde det för dig eftersom hon sårat dig. Du kan ju inte säga till henne att hon inte får vara vän med henne, bara för att du inte tycker om henne.

• Anonym

Nej, visserligen får hon göra som hon vill men jag vet att hon inte skulle uppskattat det om situationen var annorlunda. Vi har pratat om det....

Hon får göra som hon vill men jag kan inte heller rå för att jag känner att respekten sjunker lite.

• Flicka88

Håller med. Vem är du att bestämma vem hon får vara vän med och inte? Det är väll hennes val vem hon vill vara vän med och inte? Att du och den andra tjejen bråkat ska väll inte behöva hindra er genemsamma vän från att umgås med den DU är osams med?

~Zackarias 090814~ ~Bebis bf 100703~ Blendshes.blogg.se
  • Anonym

men varför sjunker respekten för henne för det? Så länge hon inte tvingar er att träffas, utan håller er i varsen relation, så borde det ju inte vara några problem...

• Anonym (Liknande)

Jag ahr varit i en liknande situation.. Vi var ett gäng på 5 tjejer som höll ihop och en av tjejerna betedde sig riktigt illa mot mig. Det var mobbing och jag mådde riktigt dåligt av det. Dock såg inte de andra tjejerna detta eftersom hon var så duktig på att mobba när vi var själva och genom fula metoder. Jag berättade för de andra men jag tror inte de förstod riktigt hur illa det var. De var fortfarande vänner med henne. När vi slutade skolan vände det dock eftersom den här tjejen började bete sig konstigt mot de andra också. Nu först förstod de hur jag haft det..

Dock kändes det inte bra för mig att de andra 3 tjejerna fortsatte umgås med den "elaka" tjejen trots att jag berättat hur hon betedde sig mot mig. Kändes som att de inte trodde mig och jag förstod inte hur man kunde vara vän med ngn som kunde bete sig så illa. Nu "vann" ju jag i längden eftersom jag och de andra 3 tjejerna umgås och har konstakt idag medan den "elaka" har försvunnit ur allas liv...

Det ÄR sårande att vänner fortsätter umgås med folk som varit riktigt elaka mot en. Man känner sig liten och man blir fundersam på om man blir trodd..

• Idiolatri

Hur länge sedan var det den här tjejen sårade dig djupt? Folk kan ju faktiskt ändras med tiden även om du inte vill umgås med henne igen.

Tycker inte att du kan förvänta dig av din vän att hon ska säga upp bekantskapen bara för att du vill det och sedan bli sårad när hon inte gör det. Däremot när du nu har berättat hur du känner för den här tjejen borde din vän vara så finkänslig att hon inte pratar om sin vänskap eller inte bjuder inte till gemensamma filmkvällar o.dyl. eller upplyser dig om den här tjejen också är bjuden till en fest din vän har etc.
  • Anonym

Alltså! Jag tycker att alla måste få välja själv vilka de vill umgås med. Din vän måste få lära sig själv och jag kan inte tänka mig att den person som sårat dig är helt genom ond. Några bra sidor måste hon väl ha??? Det ju inet heller som att din vän blir en helt annan människa bara för att hon umgås med den personen som sårade dig. Din vän står helt utan för eran konflikt. Börjar hon däremot att lägga sig i och prata skit om dig med den personen som du inte kan umgås med längre ... DÅ tycker jag verkligen att det är ett problem. Jag tycker att det hela handlar om respekt och framförallt hur mycket man kan lita på varandra. Kan du lita på att din vän håller saker som är mellan er mellan er och inte går till personen som sårat dig med sådan fakta... då är väl allt frid och fröjd, men kan du inte lita på henne så kanske du måste överväga om hon verkligen är en vän... eller?

• Anonym (sambo)

Naturligtvis kan du inte välja umgänge till dina vänner MEN du kan välja umgänge själv.
    Om det nu är varit en nära vän till mig som valt att umgås med min"antagonist" hade jag dragit öronen åt mig direkt. 
    Känner du att du med detta tappar förtroendet för din vän får du agera efter den känslan.
    Jag har full förståelse för ditt resonemang. Det handlar ju inte bara om att du ska vara hennes vän, hon ska ju också vara din.

• Anonym (samma)

Jag sitter i mitten av ett sådan händelse...min man var väldigt osmidig mot min vän för länge sedan, hon vill aldrig se honom mer men givetvis slutade hon inte umgås med mig för det!!?? JAG har ju inte gjort henne något....sen är det ju tråkigt att vi inte kan umgås alla tillsammans men jag hoppas ju att det löser sig nån gång.

Svar på tråden Min vän umgås med en person som sårat mig djupt. Hur skulle ni reagerat?