• Anonym

Varför får jag inte ta lån till att lösa mina krediter?

Jag har samlat på mig krediter och avbetalningar som jag vill bli av med. Jag betalar idag minst 3000kr i månaden på alla krediter och avbetalningar. Jag har ett kreditkort med 10000kr hos Swedbank, sen har jag även avbetalningar hos Haléns, Ellos, Ikea samt ett lån på ca 8000kr som jag tog för att lösa en CSN skuld.. Hos CSN har jag ca 27 000kr att betala, och betalar 1750kr i kvartalet till CSN.
    Har har inga betalningsanmärkningar, jag har en fast anställning sedan 1 år tebax, har varit anställd hos samma brukare i 2 år. Jag är 23 år.

Jag har försökt nu i 1 års tid att ta ett lån för att betala mina skulder, har tom sökt facklån men fått avslag..

Enligt deklarationen tjänade jag 138000kr förra året, men enligt min arbetsgivare 154500kr.

Jag kollar mkt på Lyxfällan och där får dom ju låna hur mkt som helst verkar det som, men jag får inte låna en krona..

Varför?
  • Svar på tråden Varför får jag inte ta lån till att lösa mina krediter?
  • Anonym

Vad konstigt att du inte ens får ta facklån, det får man ju ta om ma så bara ska köpa en båt. Då är det ju bättre att du vill lösa in alla olika lån och krediter och få en lägre månadskostnad.. Har du någon som vill/kan gå i borgen för ett facklån så är ju det en lösning.

• Anonym

För att en bank inte litar på att du slutar leva över dina tillgångar? Du har ju ingen säkerthet, struntar du att betala så får banken inte igen sina pengar. Inte svårare än så..

• Anonym

Saken är den att desto fler förfrågningar du har på ditt namn desto svårare är det att få ett lån. Tex om du har sökt på Swedbank, Nordea, Handelsbanken och 4 andra ställen. Alla dessa tar ju en kreditupplysning på dig.
    Om vi då säger att du söker ett facklån så gör även dom en kreditupplysning på dig och då får dom fram hela denna listan med ALLA som kollat upp dig innan.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 11:12:16 följande:
    Vad konstigt att du inte ens får ta facklån, det får man ju ta om ma så bara ska köpa en båt. Då är det ju bättre att du vill lösa in alla olika lån och krediter och få en lägre månadskostnad.. Har du någon som vill/kan gå i borgen för ett facklån så är ju det en lösning.
    FÖr att köper du en båt så finns det en säkerhet, det är inget blancolån då..
  • Anonym

I Lyxfällan så har de hjälp av att tv är inblandat. Kändisfaktorn.
    Sen brukar de ibland behöva ha en som tar ansvar för lånen om du inte kan betala, en back-up som också skriver på papper på det, har precis tappat bort vad det kallas...

Att ta lån för att lösa CSN-lån är inget man skall göra. CSN-lån är fortfarande den bästa lånetypen. Försök så länge att betala av så mycket som möjligt på lånet med den högsta räntan. Kör på linssoppa och annan billig mat.

• Kjell2

1) Du har fått låna massor.
    2) Du har rätt låg inkomst
    3) Lyxfällan är tv på samma sätt som Robinson och Villa Medusa

I övrigt se inlägg #2.

En öppning kan vara om du har någon säkerhet eller någon som kan ställa upp som borgensman.

• Sheenastar

För att har man inte som i Lyxfällan nån professionell bakom sig som kan prata för en är det mkt svårare.
    De ser i kredituplysningen som alltid görs vid låneansökan att du har många tidigare förfrågningar, detta är negativt! Tyvärr, lite moment 22. Alla förfrågningar man gör registreras. {#lang_emotions_frown} Även det att du redan har flera krediter är tyvärr inte till din fördel. Gå in på banken och prata med en bankman o frklara din situation och se hur de kan hjälpa dig. För att göra fler låneansökningar på nätet (vilket jag antar du provat nu ett par ggr) gagnar dig inte i din situation. Är ju oftast så att säger ett sånt företag nej så gör de flesta andra samma bedömning.

Det att deklarationen inte stämmer är ju det du ska ändra på nu när det är deklarationsdax, ändra på din deklaration så att det stämmer överens med vad du verkligen fått från din arbetsgivare.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 11:12:16 följande:
    Min sambo har sagt att han ska lösa mina krediter, men det är mkt snack och ingen verkstad.. Han lovade det redan innan sommaren, eftersom jag blev med barn.. Men jag står fortfarande här och halva min inkomst går till att betala av allt, sen kommer andra räkningar på det..

Jag skäms så fruktansvärt för att jag har dessa skulder, jag tog krediterna och avbetalningarna när jag blev ensamstående med min äldsta son, så det va väl mer i paniken och tänkte inte på konsikvensen..

Jag har kollat med ALLA i min familj, och ingen kan vara medsökande, då vi är en familj som inte har det så gott ställt..

Jag är livrädd för att vårat förhållande ska spricka då vi har en svacka nu, går vi isär hamnar jag hos kronofogden, för då har jag inte råd att betala av allt..

Jag blir så ledsen på banken eftersom jag betalar så pass mkt i månaden, och skulle jag få ett lån på tex 4 år så skulle jag sänka min kostnad med nästan 2000kr, om jag skulle ta ett lån på 2 år så är det samma kostnad som jag har idag..
    Jag vill låna 40000kr och då har jag tagit i ordentligt, men det är för att kunna betala av en stor del hos CSN oxå, slipper jag CSN räkningarna ett år jag jag ju betala ännu mer på lånet varje månad..
  • Anonym

Lösa CSN-lånet med baklån är som sagt inte ekonomiskt. Som någon sa, gå in till banken med alla papper i ordning och redovisa vad du vill göra, det kan fungera bättre än att fylla i ansökan på nätet. Du kan boka tid för detta.

• Anonym

konstigt att du betalar så mkt på ditt csnlån, jag har oxå csn men betalar inte lika mkt som du och tjänar mer..KONSTIGT!
    har du testat att ansöka om lån via alternativa banker? lendo är tex en samlad sida.. testa där..
    sen kan det vara så att du har alltför många kreditförfrågningar för att få lån hos tex banken..
    csn ska man kunna förhandla med och få betala mindre plus att man kan betala varje månad.

• Anonym

kanske din man kan gå i borgen för dig..

• Anonym

Men när använde du kredit senast? När ifrån är det sista lånet? När var det sist du handlade på avbetalning?

• Anonym
    Spelar det någon roll om man använder krediterna? Kommer inte ihåg när jag gjorde det senast, jag har ju betalat av en hel del sedan sist, men mest blir det ju bara räntan..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 11:34:33 följande:
    Spelar det någon roll om man använder krediterna? Kommer inte ihåg när jag gjorde det senast, jag har ju betalat av en hel del sedan sist, men mest blir det ju bara räntan..
    Klart det spelar roll! Det visar ju att du inte har ändrat ditt beteende..
  • Kjell2

För att ta det rakt och hårt:
    Du är inte kreditvärdig och en hög risk!

Du har låg inkomst
    Stor försörjningsbörda
    Många småkrediter för konsumtion
    Ingen säkerhet
    Dåligt kreditbeteende

Vinsten för en bank att låna ut pengar till dig motsvara inte den risk de tar. Alltså säger de nej.

• Anonym

Svårt det där. Verkar som om du försökt ta ett lån många gånger vilket inte ser bra ut på kreditupplysningen. Kan du inte prata med Ellos, Halens, Ikea osv så de kan göra det mindre till dig till att börja med eftersom du tjänar så pass lite?

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-04-23 11:40:59 följande:
    För att ta det rakt och hårt: Du är inte kreditvärdig och en hög risk! Du har låg inkomst Stor försörjningsbörda Många småkrediter för konsumtion Ingen säkerhet Dåligt kreditbeteende Vinsten för en bank att låna ut pengar till dig motsvara inte den risk de tar. Alltså säger de nej.
    Men jag har ju alltid skött mina räkningar..
    Och är man villig att bryta det dumma beteendet man en gång hade kan dom väl hjälpa mig, tycker jag..

Det är nog så att dom ser alla ansökningar jag har gjort då, och därför säger dom nej.. Detta är ju alltså krediter som jag tog för flera år sedan.. Men eftersom jag hade det så dåligt ekonomiskt innan jag flyttade ihop med min kille så betalade jag endast lägsta belopp på varje räkning..

Har iaf nu ringt runt till alla mina krediter och spärrat alla konton, kanske banken kan se det..

Sen ringde jag facket, pga en annan orsak, och det hade blivit nått galet så jag fanns inte med.. Har inte reagerat på att jag inte fått något från facket eftersom det är gratis 3 mån.. Typiskt! Så det är nog därför jag fått avslag om facklånet..
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 11:45:06 följande:
    Svårt det där. Verkar som om du försökt ta ett lån många gånger vilket inte ser bra ut på kreditupplysningen. Kan du inte prata med Ellos, Halens, Ikea osv så de kan göra det mindre till dig till att börja med eftersom du tjänar så pass lite?
    Vad menar du med att göra det mindre?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 12:02:23 följande:
    Vad menar du med att göra det mindre?
    Jag formulerade mig konstigt *trött*
    De kanske kan gå med på att göra om avbetplanen så du kan få möjligheten att betala av mindre varje månad. Är ganska säker att de går med på det, de vill hellre ha tillbaka sina pengar än att du låter bli att betala då du inte har möjlighet just nu.
  • Anonym

Men då finns det kanske möjlighet att du kan få ett facklån i alla fall.

Jag tycker det är bra att du försöker se över din ekonomisk situation och önskar dig lycka till!

Svar på tråden Varför får jag inte ta lån till att lösa mina krediter?