• Blåsippan84

fördelar och nackdelar med att jobba enbart natt inom vården?

är sjuksköterska och ska börja jobba om 1 v. men har lite funderingar på att jobba enbart natt framöver. kommer, som det ser ut nu, ha rullande schema med både dag å natt pass.

jag vill göra höra för och nackdelar om att jobba enbart natt inom vården. hört tex att semesterkvoten e högre (de drar 2dagar om man jobbar enbart natt för 1 sem dag).

undrar även hur många % man brukar jobba när man bara jobbar natt samt hur många % man ska behöva jobba för att komma upp i en lön som man har när man jobbar heltid på dagen.

• Svar på tråden fördelar och nackdelar med att jobba enbart natt inom vården?
  • seacucumber

Har jobbat 80% natt. Vet inte hur det blir med semesterkvoten. Men 80% räcker gott och väl över heltidslönen. Hade 18500 i grundlön (alltså 80% av det) Fick ut ca 24500. Jobbade 3 nätter i veckan.

Har hört att dom som jobbar tre-skift tycker att det är jobbigare än dom som bara jobbar natt.

• Gravid2010

Jobbar man heltid natt så ökar man risken med bröstcancer med 40%.

Stor nackdel kan jag tycka.

• Blåsippan84

hur kommer det sig att du ej jobbar natt nu? orkar man ej det i längden? har man sitt barn på dagis dagen efter då man jobbat natt, även om man e ledig några dagar?

80% låter ganska mkt, men det blev 3 dagar i v sa du?

• Blåsippan84
    Gravid2010 skrev 2010-04-23 12:54:58 följande:
    Jobbar man heltid natt så ökar man risken med bröstcancer med 40%.Stor nackdel kan jag tycka.
    har ej tänk jobba 100%.. därför jag ser det som en fördel att få ok lön fast ej jobba heltid.

undrar bara vad det e för forskning som kommit fram till det:)? evedensen på den studien skulle jag också vilja veta, heh...
  • seacucumber

Är mammaledig och ska börja plugga sen.

Man orkar i längden men man måste prioritera att sova. Hade min son på dagis dagen efter jag jobbat natt, hämtade honom vid tre. Dom dagar jag var ledig samt innan jag skulle gå på ett nattpass fick han vara hemma med mig.

• Gravid2010
    Blåsippan84 skrev 2010-04-23 13:02:08 följande:
    har ej tänk jobba 100%.. därför jag ser det som en fördel att få ok lön fast ej jobba heltid.undrar bara vad det e för forskning som kommit fram till det:)? evedensen på den studien skulle jag också vilja veta, heh...
    Har tyvärr ingen länk till denna undersökning i detta nu.. Men det finns mycket undersökningar inom ämnet skift och nattarbete och dess negativa bieffekter.
  • Tecken

Ingen aning om hur många procent man brukar jobba då man jobbar natt - jag jobbade 100% då jag jobbade natt (ca 15-16 nattpass/månad). Jag jobbade alltid 2-3 nätter och var sedan ledig 2-3 nätter, hade ingen längre ledighet i schemat. Fick ca 4000kr i OB innan skatt (men det här är ju några år sedan nu!). Jag trivdes otroligt bra med att jobba natt och hade förmodligen fortsatt - om jag inte valt att plugga vidare inom något helt annat.

Det där med semesterkvoten får du nog ta med ditt lönekontor, för det beror ju på flera faktorer.

• Diddelido

Jag jobbar natt som skötare. Min tjänst är 100%, gör 18 nätter på 6 veckor (vi har möjligheten att välja till 2 nätter till för 1200kr/mån). Men har då även kompetensutvecklingstid, vilket innebär att jag måste gå på ett visst antal personalmöten under ett år, utan att få den tiden i tid eller pengar. Eventuella utbildningar får jag då inte heller ngt för.
    Min semesterkvot är på 1.66.
    Fördelen med mitt schema är att jag har långledigheter med 6-7 nätter ledigt, så semesterdagarna räcker till ändå. =)

Den största nackdelen med att jobba natt är nog att man lätt kan bli avskärmad från information och annat som sker på dagtid på avdelningen.

Jag personligen jobbar hellre ständig natt än skift, för det sliter mycket mer!

• Blåsippan84

roligt att höra för och nack delar. men tycker alla verkar jobba så mkt!! jag hade tänk att de flesta kanske jobbar högst 75%, hehe..

• LillTussa

Har jobbat både 68-97% natt. Och 97% orkade knappt jag, tyckte jag alltid sov på dagarna även på ledig tid. 68-80 % var skönt. Har jobbat lite olika skift, ett ställe hade man arbetarveckor; jobba mån, tis, ledig ons-to och jobba helgen. Sen var man ledig 8 dagar om jag minns rätt. Jätteskönt!!

Tyckte det var superskönt att jobba natt. Trivdes som fisken i vattnet, men det är ju olika på hur man är som person. Rent hälsomässigt tror jag man ska hålla sig antingen till ren natt eller så ren dag/kväll. Att göra alla skiften är slitsamt! Och de som klarar det i längden är jag impad av. För har också provat det och det var inte nåt för mig.
    Nackdelen är att magen kan krångla lite, det gjorde den för mig. Men när jag slutade äta "mat" på natten och endast äta lätta saker såsom gröt, yoghurt, frukt etc så funkade det super! Och så frukost på morgonen. 
    det finns hälsorisker med att jobba natt. Men jag har hört att det sliter mer att gå skift.
  • Blåsippan84

landstinget so jag jobbar på måste alla jobba skift om man ej jobbar på mottagning:(.. men på avd jag ska börja på så var det uppskattat att bara jobba natt.. ska väl först och främst komma in i jobbet.. men sen skulle det vara ett alternativ tror jag

• Mammatillbus07

Jobbar 75% natt, ca 15 nätter på 6 veckor sen har vi ttf på det då man måste hoppa in 9 h på 6 veckor. Jag har 20650 kr i grundlön(heltid) får ut ca 14000 kr/månad. Jag tycker det har funkat för oss(har jobbat natt 1.5 år och sonen är nu 2.5 år) tack vare att pappan varit arbetslös och kunnat vila på dagar efter att sonen krånglat på natten, han krånglar så fort han är lite förkyld eller det är utvecklingssprång på g. Nu har pappan studerat men det gick åt skogen för sonen har varit sjuk stup i kvarten hela våren så det har varit mycket vab och sjukskrivningar. Jag är just nu på g börja jobba dag igen just pga om sambon får jobb snart så måste vi hjälpas åt med nätterna. Det som är jobbigt tycker jag är att när jag jpbbat en natt och ska jobba nästa igen så måste jag ju sova hela dagen oftast 8-16 ooch om pappan då hållts vaken på natten är det slitigt för honom att ta hand om sonen hela dagen själv eftet. När pappan studerade gick ju sonen på dagis efter mitt arbetsschema, alltså kort dag den dagen jag går på och hel dag dagen efter jag jobbat natt, men när pappan är arbetssökande får sonen bara vara på dagis 15 h/ v.

Det som är positivt är ju som sagt att man är ledig fler dagar, men jag har märkt att jag ofta är AP-trött men måste ju trotsa detta pga att jag har barn.

• JA77

Är du nyexad? I så fall avråder jag att jobba natt de första månaderna då du på natten är ensam och måste ha förmåga att fatta rätta och snabba beslut.

• Yllet

Jobbar 77,06% Natt fördelen är att det inte är lika stor stress för kroppen som att jobba 3 kift t.ex+ fler lediga dagar.

Svar på tråden fördelar och nackdelar med att jobba enbart natt inom vården?