• Anonym

Ger snart upp allt!!! lån o massa dumt! =(

Måste bara få skriva av mej och höra från er därute om tips , för mina är snart slut..

Vi har satt oss i en fruktansvärt jobbig situation och har väl bara oss själva att skylla egentligen..men nu känns det som vi lever på luft ..vi köper aldrig kläder eller så..
    Men allt har blivit en ond cirkel..,inkasso smsskulder tagna för att rädda situationer för stunden för att inte hamna hos kfm. Men nu har ändock gått så långt att tre räkningar gått dit =( har bestridit för att vinna tid..men vet inte hur jag ska lösa situationen..

Vi är en familj på fyra två vuxna, två barn..mår så dåligt över allt det här och enda ljuset som vi sett är att skattepengarna kommer innan midsommar..Men nu då har slut på ideer och många räkningar är akuta,..kommer bli en prick iallafall hos KFM , orkar snart inte kämpa..jobbar extra säljer grejjer osv.
    Allt började med en sjukskrivning och sämre i kassan..är inte frisk än men måste kämpa..för att lösa allt..men vet inte hur =( så kort tid kvar till skattepengarna men allt går åt h-vete innan ..nu vill inte inkasso vänta mer på sina pengar..=(( och räntorna tickar på..=(

• Svar på tråden Ger snart upp allt!!! lån o massa dumt! =(
  • Idiolatri

Nu vet jag inte vad du redan försökt, men kom ihåg att de ni är skyldiga pengar också är människor. Ring upp dem och var brutalt ärlig, förklara situationen precis som den är, du kan inte betala. Se om du kan förhandla till dig ett uppskov eller göra upp en avbetalningsplan som är hållbar. Många tror inte att man kan tala med de man är skyldig pengar utan måste betala hela räkningen på en gång, men oftast går det utmärkt att dela upp den på två eller tre delar.

SMS-lånen har flera hundra till flera tusen procent i ränta så de måste ni försöka bli av med genast, har ni något ni kan sälja? 
    Vad gäller hushållet så se över alla abonnemang ni har, vilka måste prompt vara kvar? Kan man byta internetabonnemanget mot ett billigare, säga upp digitaltv abonemnaget osv. 
    Det var mina tips!{#lang_emotions_smile}
  • Anonym

Tack för alla tips!
    Vi har ju redan ringt runt och gjort upp men grejjen är att det kommer spricka nu , pengarna räcker inte till..och fodringsägarna vill inte vänta längre nu..=( förstår dem också...om det bara kunde bli slutet av maj..inväntar ju skattepengar men läget är akut just nu!! =(

• Kjell2

Kanske redan gjort men ett tips är att försöka sälja av prylar som hemelektronik, kläder, möbler, prylar mm via Blocket eller någon lokal loppmarknad.

Använd sen de penar som kommer in att lösa de mest akuta lånen och de med högst ränta.

• Idiolatri

Förstår att det är en tuff sits, vet inte vad man ska göra, men en sak som fungerat för mig är dels att gå igenom alla mina tidigare kontoutdrag för att se vad jag lagt mina pengar på. Alltså vilka utgifter har jag. T.ex. upptäckte vi att vi (två vuxna) åt för 4000 kr i månaden, sedan började vi matplanera och laga mer mat hemma och utan större ansträngningar gick kostnaden ner till 3000 kr. Så gör en budget och var stenhård, jag vet att det är lätt att unna sig godis och chips m.m. (jag är sockerberoende) men ett sätt att lösa det är att handla all mat man behöver för hela veckan vid ett tillfälle då är det lättare att stå emot.

Så om läget är akut, säg upp alla abonnemang ni har (ni har inte råd med dem). Det ni måste ha som internet, tele, byt till billigaste alternativet. Sälj bilen om ni har en sådan, sälj tv:n. Annordna loppis och sälj gamla kläder och leksaker allternativt sälj på tradera. Sälj allt ni inte använder, allt.  
    Röker eller snusar ni sluta genast eller dra åtminstone ner det till ett minimum (typ ett packet eller en dosa i veckan)
  • Anonym

Tack för tipsen!
    De värmer verkligen att folk bryr sej!

Har redan sålt bilen och bytt till en "skrotis" som sambon måste ha för att komma till jobbet..använde pengarna vi fick emellan till en del av skulderna men räckte inte till allt då bilen var en äldre modell redan. Har sålt det mesta..men ska kolla garderoberna och rensa ut kläder i helgen. Tv har vi en gammal..tjocktv , ingen dyr elektronik eller så..

Vi måste ju få in pengarna helst denna vecka ..annars är det kört..då blir det en prick,.eller har ju bestridit så vet inte hur det går..allt för att vi skulle vinna tid. De fodringsägarna är ju trötta på att behöva vänta..och vill ha in en bestämd summa för att dra tillbaka, men det finns inga pengar =( Är rädd att de ska ta bostadsrätten om vi får en anmärkning men den är ju värd omkring 200000 och räkningarna ligger väl på cirka 12000 som gått till kfm tillsammans..hade ju tänkt lösa allt när skattepengarna kommer i början av juni..så det är ju så nära men ändå så långt borta =(

• Kjell2
    Anonym skrev 2010-04-23 13:33:11 följande:
    Tack för tipsen!De värmer verkligen att folk bryr sej!Har redan sålt bilen och bytt till en "skrotis" som sambon måste ha för att komma till jobbet..använde pengarna vi fick emellan till en del av skulderna men räckte inte till allt då bilen var en äldre modell redan. Har sålt det mesta..men ska kolla garderoberna och rensa ut kläder i helgen. Tv har vi en gammal..tjocktv , ingen dyr elektronik eller så..Vi måste ju få in pengarna helst denna vecka ..annars är det kört..då blir det en prick,.eller har ju bestridit så vet inte hur det går..allt för att vi skulle vinna tid. De fodringsägarna är ju trötta på att behöva vänta..och vill ha in en bestämd summa för att dra tillbaka, men det finns inga pengar =( Är rädd att de ska ta bostadsrätten om vi får en anmärkning men den är ju värd omkring 200000 och räkningarna ligger väl på cirka 12000 som gått till kfm tillsammans..hade ju tänkt lösa allt när skattepengarna kommer i början av juni..så det är ju så nära men ändå så långt borta =(
    Om det här fortsätter finns risken att er bostads säljs.

Ni kan inte öka belåningen på den?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-23 13:33:11 följande:
     räkningarna ligger väl på cirka 12000 som gått till kfm tillsammans..hade ju tänkt lösa allt när skattepengarna kommer i början av juni..så det är ju så nära men ändå så långt borta =(
    Det är ju bara ett par månader dit, finns det ingen släkting ni kan låna av? (eller flera, ett mindre belopp från var och en).
  • Anonym

Tack för svaren!

Har ingen att låna av tyvärr, mina föräldrar har det kämpigt själva med sjukdomar osv..och sen har vi lånat sen tidigare som skall betalas tillbaka först.

Ångrar mej såååå mkt att vi tagit alla små sms lån , osv..det får man bittert ångra,.

Kjell, bostadsrätten tar de väl inte i första hand ? om det nu blir utslag och vi då säger att vi kan betala i början av juni..är det väl ingen fara? Sen får vi ju en anmärkning då men vad ska man annars göra ..=((

• Anonym

Nån mer? finns inget lån att ta bara för att lyckas undvika kfm och betala in när skatten kommer?? tack

• Anonym (Lillan)

Hej,

Sälj de böcker som ni har läst och inte vill läsa igen och även Dvd-filmer.
    Rensa ut i köket och sälj. Möbler som ni inte behöver. osv.
    Nu vid denna årstiden är det ju mycket fester osv. Många som slänger pet-flaskor och burkar överallt som man plocka upp och sedan panta.  
    Jag hade inte tagit nya små lån så fall är det om ni kan göra allt till ett stort lån för alla era smålån hos eran bank. Ring dem och bestäm ett möte. 
    Lycka till.. 
Svar på tråden Ger snart upp allt!!! lån o massa dumt! =(