• Anonym (Orolig mamma)

Avbrott i anknytning

Jag orkade inte "bemöta" min 1,5-åriga dotters klängighet i samband med sonens födelse för 3 månader sen, jag var stressad och övertrött och deppig - kände mig helt utom mig. Pappan fick ta över när hon klängde på mig och ville ha min uppmärksamhet. Sen 4-5 veckor tillbaka mår jag mycket bättre men nu drar sig dottern undan mig, hon springer mot mig när jag kommer hem men sen får jag ingen kram. Vad ska jag göra?!!! Jag överöser henne med kärlek och samsover men henne, men jag är så rädd att hon inte kommer att "förlåta" mig.

• Svar på tråden Avbrott i anknytning
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du beskriver att du mått dåligt, varit stressad och övertrött när du fick din son och därför inte orkade med din dotter. Men du säger också att hennes pappa tog hand om henne då.
    Det är ju så att vi inte kan styra över allt. Att få barn är en jobbig och ibland på gränsen till övermäktig situation. Men din dotter har blivit väl omhändertagen av sin pappa när du mådde dåligt och nu mår du bättre igen.
    Det låter som om din dotter har fått vad hon behöver trots att hon fått byta "kärleksobjekt" under en period. Nu är du tillbaka och det märker hon så nu prövar hon dig genom att inte ge dig allt på en gång.
    Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete, det ställer bara till. Det låter som om du tänker att du måste överkompensera nu för det som brast innan. Försök istället att bjuda din dotter på din tid och din kärlek, helst på dagtid. Hon har ju nu två nära relationer att hantera och det kommer hon att klara med glans.
    Det finns ett uttryck som heter" good enough", och som betyder tillräckligt bra. Jag tror att det är just där ni är.
    Att ha så högt ställda mål att man inte lyckas uppnå dem ger lätt dåligt samvete och en mamma med ständigt dåligt samvete ger inte sitt barn tydliga signaler, så var nöjd med det ni ger er dotter och det sätt som ni är föäldrar på, med alla fel och brister, så kommer er dotter att må fint.

Med vänlig hälsning

Margit

Svar på tråden Avbrott i anknytning