• klamseklomsa

F***K egen barnmat! Nu skiter jag i det!

Ahhhhh va jag är förbannad! TREDJE gången nu jag förstör ett storkok barnmat för att potatisj****n gör det till tapetklister! Vad gör jag för fel?! Första och andra gången körde jag med stavmixer, denna gången mosade jag först den, lär kallna och sen körde jag allt i matberedare (potatis, majs (som jag stått och silat!!) och kalkon. Allt är förstört.

Purén är helt klibbig, klistrig och ser osedvanligt äcklig ut. Jag måste puréa det ordentligt då min bebis inte äter det annars. Han klöks av lite grövre konsistens...

Va lessen jag blir {#lang_emotions_frown} Får kasta alltihopa ju...

• Svar på tråden F***K egen barnmat! Nu skiter jag i det!
  • Alvi

Men hörrö, häll i lite mjölk eller vatten... Eller smör.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Mizzz

Potatis blir lätt så, även majs. På grund av stärkelsen..

Jag har tyvärr inga bra tips.
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥
  • uppdragmamma

När jag gjorde egen barnmat så körde jag potatisen i potatispress,
    funkar även till morötter osv.
    Blev inget klister av det.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • linjes

Barnmat ser äckligt oavsett vem som har gjort den

lite grädde el smör i så blir det nog bra

• BlommyNess12

Va?  Börja med att göra vanlig potatismos, mosa potatisen och he i en klick smör och lite mjölk, blanda ihop. Sen tar du elvispen och vispar mosen ett tag så du får bort alla klumpar.

Sen gör du majsen vid sidan av, koka den först så den är mjuk, sen så puréar du den i matberedare.

Kalkonen tror jag du får göra små små bitar av och mosa med en gaffel så det blir så små bitar som möjligt.

Sen rör du bara ihop det.
    Man kan inte bara slänga i allt och mixa det tillsammans, då blir det sådär.

• BlommyNess12

När du puréar majsen, ha i en klick smör eller lite mjölk annars kommer den kladda ihop sig.

• Cia o krabaten

Bröstmjölk hade jag i, då blev det mindre klistrigt.

Har hört att det funkar med ersättning också om man inte vill ge mjölk än.
  • Sashimi

Använder du fast eller mjölig potatis? Det blir bättre med mjölig potatis..

• KattenKorven

Prova en mjölig potatissort. De är perfekta till mos.

Karla, född 21 november 2009.
  • lokisse

kjör mjölig potatis genom en potatispress och rör ut med vatten och olja (skulle skippa mjölk för järnets skull)

Difficile est saturam non scribere
  • La Lola

Häll i grädde för 17! 

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kinya

Potatis ska man helst inte köra i mixer eller matberedare alls eftersom stärkelsen gör det klistrigt. Pressa den med potatispress och rör ner i den övriga maten efter att du mixat den (det övriga).

• klamseklomsa

Okej, jag frös in det iaf. Men när jag tinat det o ska servera, ska jag röra i lite grädde då, eller ersättning kanske? Helt rudis på detta kan jag tala om. Dettta med barnmat är nytt för mej, därav (kanske för er) idiotiska frågor {#lang_emotions_tongue_out}

• Fåret Shaun

potatis bör inte mixas i mixer utan mosas alr pressas. Pasta och ris kräver extra vätska när man mixar pga stärkelsen

Det är fint att peka
  • iolanthe

Jag har inte haft några såna bekymmer fastän jag gjort egen mat åt dottern 11 mån hela tiden. Jag mixar med stavmixer i litet av kokvattnet och det har funkat med alla potatissorter.

• Ullis 10

Har aldrig provat, låter jobbigt! Kört hederlig burkmat!

• pigglet

När jag mixade blev det klister. Bara att kasta.

Potatispress är perfekt. Annars lite snabbt med elvisp.

• susieq82
    KattenKorven skrev 2010-04-23 15:27:12 följande:
    Prova en mjölig potatissort. De är perfekta till mos.
    precis vad jag tänkte,,,mycket bättre. Sen ska du ha riktigt smör...jag har gjort detta tusen gånger och det blir ej klistrigt.  Färskpotatis kan man aldrig göra mos på för det blir hur klistrigt som helst..som sagt, mjölig är bäst.

har ett annat tips.(eller två). Pasta med grädde, broccoli eller ärter coh lax. Det vasr mums för min dotter att mosa och käka. Sen fisk med potatis/ris/bulgur,vit sås och lite dill(klick smör för fett och lite salt). En annan favvis hemma. Good luck!
  • Mamma 04 och 06

Var glad så länge de accepterar burkmat . Jag försökte liksom du otaliga gånger med mitt första barn, tills jag slutligen gav upp. Så här efteråt skrattar jag och min man åt minnet av ärtpuré där det blev typ 2 msk puré av en hel påse ärtor, frikadeller som sonen vägrade, potatis som blev klister hur jag än gjorde etc... Fast då grät jag, typ. Ge upp om det blir för jobbigt, eller fortsätt experimentera om du tycker att det känns _roligt_. 

Det handlar bara om några få månader de äter burkmat, sedan kommer du få laga massor mat vare sig du vill eller inte! Så mitt råd är alltså att passa på och njut av det enkla livet med burkmat.

Själv tycker jag att det blev så mycket merjobb med disk etc, eftersom vi andra inte äter kokt mat särskilt ofta och inte ville hålla exakt samma tider. Dessutom ville jag inte sitta och mata samtidigt som jag ska äta, jag vill mata bebisen innan. Dessutom tycker jag inte om att salta maten efteråt till oss andra, det är inte lika gott.

Svar på tråden F***K egen barnmat! Nu skiter jag i det!