• Anonym (Louise)

Hur ser er budget ut?

Hur ser er budget ut? Jag är allmänt nyfiken hur folk delar upp sina pengar? Och om folk ens har koll vart alla pengar går?

Jag gjorde en budget på samma sätt som "Lyxfällan"

Vi är 2 vuxna och en bebis och vår budget ser ut så här

Inkomst 19,200kr

Boende kostand: 5200krhyra+550krel=5750 (3rok hyresrätt)
    Mat+hygen: 4000kr (handlar på willys)
    Bilkostnad: 3550kr (lån på bil 52,000)
    Kläder: 500-1000kr
    Övrigt: 1500-2000kr
    Spara: 500-1000kr
    Lån: 2500kr (lån på ikea och wasa 12000kr)

Summa ca 19,200kr månaden. Kan skilja 1000kr månad till månad och så kan vi inte spara några pengar.
    Vi har valt att betala av så mycket på två lån vi har så vi blir av med dom innom 6 månader.
    Just nu tjänar min man 16.000 i månaden och jag ca 35000kr-5500kr (mamma ledig) Kommer få mer pengar framåt hösten och då hoppas vi att vi betalt av lånen och kan leva på samma som nu och spara de pengar jag får in extra så vi kan spara till handpenning på ett hus.

Jag har haft ricktig kass ekonomi men jag har styrt upp det ordentligt. Hur har ni det och lyckas ni holla er budget? Har ni tips på hur ni håller er budget?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 20:19
    Just ett barnbidrag också.. de glömde jag...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-24 10:07
    Jag tjänar inte 35000-5500kr Menade 3500kr-5500kr och så får jag in lite extra på en hobby inkomst mellan 750-2000kr /månaden

• Svar på tråden Hur ser er budget ut?
  • lövet2

Vi har det rätt enkelt.

Inkomst: Lön + barnbidrag
    Först betalar vi alla fasta räkningar och övriga som känns viktiga (avgift till musikskolan eller medlemsavgift i en förening t ex).
    Sedan tar vi av de pengar som ev behövs till läkare, tandläkare, medicin.
    Pengar till "nöjeskontot" beror på hur det ekonomiska läget ser ut just då, men några hundra brukar det bli.
    Vanligen går sedan största delen av resten till ICA-kortet, men förhoppningsvis blir det över lite som vi kan lägga undan till presenter/julklappar.

• EnAnka
    Vår ser ut ungefär såhär för två vuxna.

Boende kostand:
    4120 + 500 = ca 4700
    Mat+hygen: 3000
    Transport: 1500
    Kläder: 500
    Övrigt: 3000
    Spara: 3500
    Lån: 0

Summa: 16200

Båda är studenter så det kan ju variera lite hur mycket som kommer in kring jul och sommar t. ex men då gäller jobb eller sparpengar helt enkelt=)
  • SunnyBunny
    Vi är 2 vuxna och en 2 åring. Vi har delad ekonomi!

Inkomst
    12000+20000+1000+1000+3000

Boende kostand: Jag betalar 2000 och min sambo 4000+tv/internet 1000
    Mat+hygen: 4000 i månaden, alltså 2000 kr för var och en
    Bilkostnad: Jag har ingen bil, men busskort på 700kr, men sambon har bil. Inga lån, kanske 1000kr bensin.
    Kläder: Min sambo 0 kr, Jag och dottern kanske ligger runt 3-4000kr
    Övrigt:ingen aning
    Spara: Det som blir över..runt 5000
    Lån: inga

+barnomsorg,facket,försäkringar...
  • Anonym (singel)

1 vuxen och 1 barn

Boende kostand: 6000
    Mat+hygen: 3000
    Transport: 2000
    Kläder: 1000
    Övrigt: 5000 (renoverar huset)
    Spara: 6000
    Lån: 0

Summa: 23 000

• Anonym (Stabil)

Började skriva en budget med samma poster som ni använta ovan, men orkade göra om vår. Vi körde en i excell under ett par år och MYCKET mer detaljerad. Istället för 7 poster använde vi oss av hela 33 st (en för mat, en för apotek/sjukvård, en för resor, en för träddgård etc etc) Numera har vi lagt den åt sidan, men efter att ha kört en detaljerad budget så vet vi att i snitt gör vi av med 30 000 kr månaden och sparar 20 000kr/månaden.
    Är först sista åren vi haft så bra inkomster som nu, men hade en god ekonomi även när båda var studenter o levde på CSN. Köper aldrig någhot på avbetalning, enda lånen vi har är CSN o bolån (även bil har vi alltid köpt kontant)

Anonym (Louise) skrev 2010-04-23 19:37:27 följande:
    Har ni tips på hur ni håller er budget?
    Spara ALLA kvitton, o varje månadsskifte räknar ni ihop o jämför budget med hur det blev i verkligheten. Köp ALDRIG något på avbetalning.
  • EnAnka
    Anonym (Stabil) skrev 2010-04-23 20:21:31 följande:
    Spara ALLA kvitton, o varje månadsskifte räknar ni ihop o jämför budget med hur det blev i verkligheten. Köp ALDRIG något på avbetalning.
    Visst kan man spara alla kvitton och räkna ihop men handlar man det mesta på kortet så är det ju lättare att kolla kontoutdraget och klippa och klista bara. Gör man det till ett för stort projekt är risken kanske större att man struntar i det helt i stället.

Något som kan fungera är väl att göra det till en utmaning att få in så mycket som möjligt på sparkontot. Det är otroligt tillfredställande att se summan där växa snabbt, trots relativt små medel till att börja med. Det är också väldigt skönt att aldrig behöva tänka på vilken dag pengarna faktiskt kommer in på kontot eftersom det alltid finns pengar där.Fundera inför varje utgift på om det är värt det i stället för att sätta in på kontot, väldigt sällan är det så faktiskt.

Naturligtvis ska ingenting köpas på avbetalning. Ett sparkonto kan ju fungera lite på det sättet för en själv i stället. Om det är något man behöver men inte kan köpa i klumpsumma så kan man ju helt enkelt avsätta det som går varje månad till sparkontot och sedan lägga det i klumpsumma hos affären. På så sätt har man ju gjort en slags "avbetalning" utan kravbrev och höga räntor.
  • Anonym (Helena B.)
    Så här ser det ut hos oss:

Inkomst
    41000kr  (inkl barnbidrag)

Boende kostnad: avgift 5000kr inkl garage + lån o amortering 1050kr
    El: 500kr
    Mat+hygen: 5500kr
    Bilkostnad: 2200 (bensin + försäkring, inga lån)
    Kläder: 1500
    Övrigt: 3000kr (sl-kort, uteluncher, a-kassa mm)
    Dagis: 1260kr
    CSN-lån: ca 500kr
    Spara: allt som blir över Oftast ca 12-15000kr per månad.
  • Joual

Jag har valt en annan modell. Jag har gjort en enkel excel-mall, där jag skrivit in alla budgetposter som kan förekomma. Sedan har jag gjort en kolumn för beräknade kostnader och en för faktiska kostnader. 

Jag fyller i budgeten allt eftersom månadens räkningar strömmar in, och sen dubbelkollar jag den i samband med lön. T ex nu ikväll Sedan sparar jag en kopia av varje månad och arkiverar den. Då är det lätt att se var pengarna tagit vägen. 
    Vi har gemensam ekonomi. Alla pengar går in på ett gemensamt servicekonto. Därifrån dras pengar till räkningar och sparanden. Vi får också några tusenlappar varje månad i fickpengar. Dessa ska räcka till hobbies, kläder, uteluncher mm. 
    Jag har följande kategorier i min budget: 
    Boende:
    Huslån + ränta
    Elräkning 
    Ved (vi har eluppvärmning men kan också elda med ved)
    Bredband
    TV-licens
    Kabel-TV
    Hemförsäkring
    Sotning
    Vatten/sopor
    Övrigt: 
    Mat (vi sätter in pengar i förväg på matkort)
    Mobiltelefoner
    Fack&a-kassa
    Prenumerationer
    Vård/mediciner
    Linser/glasögon
    Djurförsäkring
    Läkare utan gränser
    Transport:
    Bensin
    Billån
    Försäkringar
    Fordonsskatt
    Bilservice/reparationer
    Lån/andra utgifter:
    Fickpengar
    CSN-lån
    Kreditkortet (vi har tvillingkort där vi köper saker till hemmet mm)
    Sparande:
    Pensionssparande
    Buffertsparande
    Fondsparande
  • Anonym (ekonomisk)
    Såhär ser vår budget ut:

2 vuxna och en bebis

Inkomst: 17000 + 1050 - föräldrapenning, aktivitetsstöd, extrajobb + barnbidrag

Boende: ca 5000 - hyra och el
    Övriga räkningar: ca 2600 - akassa, försäkringar, tele/bredband
    Mat/hygien: ca 2000
    Transport: 1900 - bensin, försäkring och busskort
    Skulder: 1900 - tyvärr har sambon gamla  synder :(

Sammanlagt: 13400

Det som blir kvar ca 3600 delar vi upp hälften var. Det är våra fickpengar som ska räcka till kläder, utemat, nöjen och allt annat man behöver som inte är inräknat i det övriga. Försöker även spara lite av detta om det går. Det är inte fett men är man ekonomisk så går det.

Av barnbidraget så går 150 kr in på sonens sparkonto varje månad. Resten lägger vi undan för att använda till hans behov. Eftersom vår budget är ganska tajt är det bra att ha lite sparat till hans större utgifter och när han behöver nya kläder och skor m.m. Då behöver man inte snäla när det ska handlas och man vet att det alltid finns pengar till det som han behöver.

Jag är fruktansvärt ekonomisk till gränsen till snål, så att vi har en riktig budget är självklart för mig. Särskilt eftersom vi lever lite på marginalerna. Tråkigt ibland att man inte har mer pengar eftersom budgeten inte tillåter några utsvävningar direkt. Men så blir det när man är hemma med barn och sambon endast har extrajobb. Men vi har så vi klarar oss varje månad och vi har varandra och vårt älskade barn - det är fullt tillräckligt.
  • Anonym (Så lever vi)

Vi är 2 vuxna utan barn:

Inkomster: Lön på 17500:- netto + CSN på 8200:- = 25700:-

Boendekostnad: Ca. 5800:- (räntor+amortering, sopor, el & sånt)
    Mat+hygien: Ca. 3000:-
    Transport: Bilförsäkring + bensin ca. 2500:-
    Övrigt: Ca. 3000:- (försäkringar, mobitelefon, a-kassa, telefon, tv-avgift)
    Spara: Varierar, vi delar upp det som blir kvar, d.v.s. ca. 8000:-
    Lån: Ca. 3500:- (bil inkl. amortering)

Annat som vi lägger pengar på har jag inte räknat med då det varierar kraftigt.

Svar på tråden Hur ser er budget ut?