• Anonym (Hur?)

Handlar från blocket hur betala?

Hej!

Jag ska köpa en vara för ca 4000:- från en säljare i andra änden av sverige.

Jag har sökt och sökt info om hur man gör detta säkrast? Vill ju inte riskera att bli blåst på så mkt pengar.

Vet inte om säljaren är så villig att betala massor avgifter om nu det följer med tex pay pal? Har redan prutat en del.

• Svar på tråden Handlar från blocket hur betala?
  • CarlHerman

Om ni skickar med bussgods tror jag det finns möjlighet att betala när varan hämtas ut.

• Anonym

Har använt mig av både payson och blockets egen betalningslösning några gånger och det har fungerat fint.

Om det tillkommer avgifter vid betalning så är ju det naturliga att du som köpare står för dessa, särskilt om det är du som föreslår betalningssättet.

• Anonym (Hur?)

Epic: Det blir med bussgods, ska kolla upp det, det vore ju toppen! Tack för svaret!

no.2: Vet du var avgiften kan ligga på? Jag har försökt söka på det men jag hittar inget.

• Anonym (Lycka till)

AVgiften på internetgiro * 5% av totalbeloppet, min 20 kronor och max 500 kronor

Läs på blockets sida om betalning med internetgiro
    www.blocket.se/security/forskott.htm
     Finns annat bra att läsa också så man slipper bli lurad.

Har handlar och sålt på blocket många gånger och alltid använt deras internetgiro när varan måste skickas. Varken säljaren eller köparen behöver känna att man skulle bli lurad.

Vem som betalar avgifter får ni väl komma överens om, om du prutat en del kanske du kan stå för den säkra betalningen

• Anonym (Hur?)

Det är ju också ett bra alternativ. Tycker dock att 100:- (bussgods) är lite mycket, men hellre det än att bli lurad på 4000, men blocket blir ju ännu dyrare, eller är det jag som inte kan räkna %.

• Anonym
    Anonym (Hur?) skrev 2010-04-24 13:39:09 följande:
    Det är ju också ett bra alternativ. Tycker dock att 100:- (bussgods) är lite mycket, men hellre det än att bli lurad på 4000, men blocket blir ju ännu dyrare, eller är det jag som inte kan räkna %.
    Men 100 kronor för en vara som kostar 4000 är väl inte mycket? Det är ju bara 2.5 procent.
  • Anonym (Hur?)

Nä, det är väl inte et, ska kolla om det går bra att betala via bussgods när jag hämtar ut det.

• Anonym
    Anonym (Hur?) skrev 2010-04-24 13:51:18 följande:
    Nä, det är väl inte et, ska kolla om det går bra att betala via bussgods när jag hämtar ut det.
    Det går. Så gjorde vi när vi köpte ett bord av en säljare i Norrland. 
  • Anonym (Hur?)

Toppen!

• Anonym (jo)

Skickas det med bussgods kan säljaren välja att skicka mot efterkrav. Kostar 69 spänn eller nåt sånt, och då får du alltså lösa ut varan när den kommer, och bussgods sätter in betalningen på säljarens konto alt skickar avi på utbetalning... Kan väl vara värt 69 spänn när man ska köpa nåt för flera tusen

• Anonym (Hur?)

jo: absolut är det det, vill inte sätta in så mkt pengar direkt på någons kont utan försäkran om att jag får varan. Får man öppna paketet och kolla så allt är ok innan man löser ut det månne?

• Anonym (Hur?)

Det måste ju vara ungefär som det funkar hos bussgods.

Antar att postens frakt är bra mkt dyrare, det är ett stooort och tungt paket.

Svar på tråden Handlar från blocket hur betala?