• Anonym (orolig!!!)

lever prover!!!

Jag var hos läkarn och tog prover här om dagen. Mitt lever prov var lite högt det hette alat och värdet var 2.18 är det jätte högt vad kan det bero på? Nån som också har högt lever värde???

• Svar på tråden lever prover!!!
  • EsMamma

2,18 är bara något förhöjt, hittade denna text på sjukvårdrådgivningen som svar på en fråga om vad ett förhöjt ALAT-värde kunde betyda:

"ALAT är ett ämne, ett enzym, som finns framför allt i levern. Vid skador på levern får man en ökning av halten ALAT i blodet. Det finns många tänkbara orsaker till förhöjda ALAT-värden. Alkoholkonsumtion är kanske den vanligaste orsaken i vårt land.

En hel del olika läkemedel kan också orsaka förhöjda ALAT-värden. Ämnet paracetamol (ingår i till exempel Alvedon) och olika inflammationsdämpande medel tillhör de vanliga ämnen som kan påverka levern på detta sätt.

Hepatit (leverinfektion) kan också leda till förhöjda ALAT-värden.

Ett ALAT-värde på 2-3 kan sägas vara lätt förhöjt och inte alarmerande på något sätt. I första hand bör man kontrollera ett nytt prov, lämpligen efter någon månad, för att se om det har normaliserats. Om man inte har några tecken till sjukdom och ingen överkonsumtion av alkohol tycker jag att man kan ta ett lätt förhöjt ALAT-värde med ro. Ofta får man ingen förklaring till lätt stegrade värden och det vanliga är att de har normaliserats vid en omkontroll. Jag tycker att det förefaller rimligt att i ditt fall kontrollera ett nytt prov om förslagsvis två månader.

Ibland kan värdet ligga i överkant om man under en tid har haft anledning att använda smärtstillande medicin och det kan även bli förhöjt efter tillfällig alkoholkonsumtion, men att provet inte togs fastande har ingen betydelse"

Jag tror också att man kan få tillfälligt förhöjda levervärden av vissa rätt vanliga virusinfektioner, tex CMV.

• Anonym (orolig!!!)
    EsMamma skrev 2010-04-23 22:48:21 följande:
    2,18 är bara något förhöjt, hittade denna text på sjukvårdrådgivningen som svar på en fråga om vad ett förhöjt ALAT-värde kunde betyda:"ALAT är ett ämne, ett enzym, som finns framför allt i levern. Vid skador på levern får man en ökning av halten ALAT i blodet. Det finns många tänkbara orsaker till förhöjda ALAT-värden. Alkoholkonsumtion är kanske den vanligaste orsaken i vårt land. En hel del olika läkemedel kan också orsaka förhöjda ALAT-värden. Ämnet paracetamol (ingår i till exempel Alvedon) och olika inflammationsdämpande medel tillhör de vanliga ämnen som kan påverka levern på detta sätt. Hepatit (leverinfektion) kan också leda till förhöjda ALAT-värden. Ett ALAT-värde på 2-3 kan sägas vara lätt förhöjt och inte alarmerande på något sätt. I första hand bör man kontrollera ett nytt prov, lämpligen efter någon månad, för att se om det har normaliserats. Om man inte har några tecken till sjukdom och ingen överkonsumtion av alkohol tycker jag att man kan ta ett lätt förhöjt ALAT-värde med ro. Ofta får man ingen förklaring till lätt stegrade värden och det vanliga är att de har normaliserats vid en omkontroll. Jag tycker att det förefaller rimligt att i ditt fall kontrollera ett nytt prov om förslagsvis två månader. Ibland kan värdet ligga i överkant om man under en tid har haft anledning att använda smärtstillande medicin och det kan även bli förhöjt efter tillfällig alkoholkonsumtion, men att provet inte togs fastande har ingen betydelse" Jag tror också att man kan få tillfälligt förhöjda levervärden av vissa rätt vanliga virusinfektioner, tex CMV.
    Tack för svaret nu känns det bättre, ska inte vara orolig...... Tack igen {#lang_emotions_smile}
  • EsMamma

Min man har förresten haft förhöjt levervärde, tror att det är precis ALAT, i många års tid nu. Han är näst intill nykterist så det beror inte på alkohol Tror att det ligger strax över 2 precis som ditt. Han mår iallafall inte minsta dåligt av det.

• jennyc

det är bara något förhöjt...när jag fick en paracetamol chock och min allergi uppdagades låg jag en bra bit över 30

• Anonym (orolig!!!)

Tack för ditt svar också nu känns det mycket bättre det var inge roligt att han har förhöjda värden men att han mår bra {#lang_emotions_laughing} var skönt att höra. Nu ska jag inte vara orolig för detta något mer. Men ska ta nya prover om nån månad. Tack igen.

Svar på tråden lever prover!!!