• Anonym (ont ont ont)

Sticker i bröstet

Jag måste få skriva av mig...

Jag har stickningar i bröstkorgen. Det kan komma från ingenstans och varar bara i några sekunder. (mellan 3-60 sek, det varierar)

Det är som en elstöt, eller som tusen nålar i bröstkorgen. Jag tycker känna det på vänster sida. Detta har nu pågått i ca 1 vecka. Det händer oftast på kvällarna, när jag ligger/sitter framför tv/data och är avslappnad. Och det gör ont när jag andas in, speciellt om jag tar djupa andetag när jag får ett sånt här "anfall". Jag får andas med små andetag. Ibland kan det hjälpa om jag tar ett riktigt djupt andetag, då är det som att något "knäcker" till i bröstkorgen. Det gör jävulskt ont men sen är anfallet borta.

Jag har haft detta innan för ca 9 mån sen. Då gick jag till min läkare och dom gjorde EKG, blodprover, blodtryck. Men jag var frisk som en nötkärna. Mitt hjärta såg perfekt ut!

Jag är bara 24 år och dom kunde inte hitta något fel. Efter jag var hos läkaren så försvann det nästan omgående.

Så när jag senare pratade med sjukvårdsupplysningen så trodde dom att det kunde vara en panikångest. Men jag har inget att ha ångest för. Jag är inte stressad, är arbetslös och går hemma hela dagarna i stort sätt.

Nån som har haft något liknande?

Min tanke kan vara att det är en nerv i kläm som ger mig denna smärtan. Å att det kan vara som så att det gör att jag får ångest och det blir värre. För 9 månader sen var jag säker på att jag skulle dö. Jag vågade inte ens sova. Var vaken i nästan en hel vecka i sträck.

• Svar på tråden Sticker i bröstet
  • UpsyDaisy

Men vad menar du med att ångestattacker inte gör fysiskt ont? Stämmer det verkligen? För jag har haft samma problem som TS under lång tid nu och varit hos läkaren flera gånger. Det gör verkligen ohyggligt ONT. Men har alltid fått till svar att det är "ångest". Liksom TS är jag förundrad över att jag skulle få ångest när jag är avslappnad och jag har också undrat om det är något allvarligt fel på mig. Det känns som om läkare ofta avvisar saker som "ångest" när de helt enkelt inte vet vad som är fel :(

• Birgitta L

Svar till UpsyDaisy:

Ja det är nog så att läkare ibland kallar det för ångest när de inte ser några påtagliga symtom på något annat. Men nej, ångest gör inte fysiskt ont. Däremot kan man ha muskulär smärta i bröstkorgen, dvs. en ytlig smärta som inte har med hjärtat att göra. Det kan till exempel vara spänningsvärk från nacken eller liknande. Får man ont över bröstet på det sättet så blir man förstås rädd och tror att det är hjärtat, och när man blir rädd kan man ju känna sig panikslagen och ångestfylld men det är för den skull inte samma sak som ångest. Kanske menar läkare som avfärdar att det bara är rädsla och så formulerar de det med att kalla det ångest.

• Anonym (ont ont ont)
    Birgitta L skrev 2010-04-24 10:15:07 följande:
    Svar till UpsyDaisy: Ja det är nog så att läkare ibland kallar det för ångest när de inte ser några påtagliga symtom på något annat. Men nej, ångest gör inte fysiskt ont. Däremot kan man ha muskulär smärta i bröstkorgen, dvs. en ytlig smärta som inte har med hjärtat att göra. Det kan till exempel vara spänningsvärk från nacken eller liknande. Får man ont över bröstet på det sättet så blir man förstås rädd och tror att det är hjärtat, och när man blir rädd kan man ju känna sig panikslagen och ångestfylld men det är för den skull inte samma sak som ångest. Kanske menar läkare som avfärdar att det bara är rädsla och så formulerar de det med att kalla det ångest.
    Det var lite så jag resonerade oxå.

Som sist jag hade denna smärta och stickningar så kan det ju berott på muskulär smärta. Jag blev rädd och fick ångest av det. Allt försvann ju efter att jag varit hos läkaren och fått det bekräftat att det inte är ngt fel på mig.

Men nu vet jag inte om det är samma sak. Jag har märkt att dessa "anfall" händer oftast efter jag ätit. 30 min och upp mot 2 timmar efter.
  • Weyoun

En fråga bara:

Har du hormonspiral?????

• Anonym (ont ont ont)
    Viccy skrev 2010-04-25 04:21:42 följande:
    En fråga bara: Har du hormonspiral?????
    Nej det har jag inte.

Jag har ju ätit annan medicin, som jag nu slutat med sen jag fick dessa anfall för några dagar sen.
  • nurseanna

Till Birgitta L;

Ångest kan visst visa sig som fysisk smärta...

Ts, du skriver att du inte är stressad, men du är arbetslös, det kan ju vara stressande äbven om det inte yttrar sig som stressymptom som vi är vana vid.

Visst kan du även ha smärta i intekostalrummet oxå. Bäst är att gå till din husläkare.

• Anonym (ont ont ont)

Tack för alla råd och tips.

Har inte haft nått anfall nu på nästan 2 dagar. Jag tror det berodde på min medicin jag åt. Det har en massa biverkningar, som bla ångest, orolighet, ökad hjärtrytm.

Så jag ska ta en paus från dessa ett tag. (ingen livsnödvändig medicin jag tar) Har tid hos läkaren på torsdag.

• Charlottaaa01

Jag var inlag på sjukhus en natt pga enorm smärta i bröstet, exakt som ni beskriver. Det visade sig vara något som heter tietzes syndrom, det är självförvållat och beror på ångest, stress och oro. Det är en väldigt vanlig sak hos tjejer framförallt. Läkarn sa till mig att använda antiflamatoriska medel när det dyker upp, det är de enda.

• Signaturerna
    Birgitta L skrev 2010-04-23 23:30:57 följande:
    Svar till Anonym (ont ont ont):

Stickningar i bröstet är INTE ångest. Du bör åka in eller i alla fall kontakta en läkare på måndag. Det finns tyvärr så kallade tysta infarkter med påföljande lungsäcksinflammationer. Ångest gör inte fysiskt ont utan är mer fråga om hjärtklappning och en upplevelse av svårigheter att andas.
    Du vet inte vad du pratar om. Ångest kan absolut bli fysisk och kan göra väldigt ont. Du kan skratta dig lycklig för att du aldrig har upplevt det.

Visst, ditt svar är från många år tillbaka men det gjorde mig förbannad nog för att svara ändå då du har så otroligt fel.
  • Powerpuffisen

Jag håller med signaturerna, jag vet att inlägget skrevs för flera år sedan men jag blir ändå riktigt irriterad över att du yttrar dig så som du gör om att ångest inte ger någon fysisk smärta när du inte vet någonting om saken verkar det som. Jag har grov ångest och det känns ibland som knivhuggningar på solarplexus, under revbenen och bröstkorgen jag har fått lära mig olika andningsövningar som ibland tar bort ångesten då den inte är allt för intensiv

• GabrielaJonathan

Låter som tietzes syndrom. Det är inget farligt och många har det. Det är som små kramper i bråsket mellan revbenen.

• anonyma stickningarrr

Hej, jag måste få säga en sak........
    Jag har EXTREMA stickningar i högra delen av bröstkorgen!!!!
    Jag tror jag kan vara döende men vill vete säkert, om någon av er där ute bakom skärmarna vet vad som pågår med mig snälla skriv!!Rynkar på näsan

Svar på tråden Sticker i bröstet