• Buster78

"potatisgratäng" med köttfärs??.....

Hjälp hjälp

Har för mig att ja ätit, en typ potatisgratäng, fast med köttfärs i en gång. Minns bara att det va väldigt gott¨.

Nu till problemet, ja hittar inget recept.....Någon som har???

• Svar på tråden "potatisgratäng" med köttfärs??.....
  • Mälaröbo

Jag brukar göra en god, kryddig, lite krämigare köttfärssås. Sen gör jag som en Jansson. Dvs ett lager strimlad potatis (salt), sen ett lager sås och sist ett lager potatis igen. På med grädde och in i ugnen.

• norgesessan

Jag tänkte också på "moussaka"..
    (Varför behåller dom namnet när dom ändrar så mycket????)

Har inte ens smakat riktig Moussaka. Potatismoussaka är gott dock.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • a mor

Jag gör en "fusk"variant som är sjukt god. Du gör en potatisgratäng,med vitlök och grädde samt kryddor i. Då potatisen är klar öppnar du en (eller två) burkar italiensk köttfärs och brer över, riven ost på det och sen in i ugnen igen för gratinering. Gott.

• Carisma

Min mamma gjorde nåt liknande till oss ofta när vi var barn. På finska kallades det perunalaatikko. Var typ som e potatisgratäng med köttfärs.

• Tottelina

Verkar handla om en enkel potatisgratäng varvad med stekt köttfärs, kryddor, ost och grädde när man googlar på saken.
    Undrar om det inte vore gott med en äggstanning över... ? Lite mer åt puddinghållet då.

• Buster78

hittade EN.... Men då va man tvungen att va medlem för att få måtten på ingridienserna (stavnig??) hmmm

Jaja, får nog testa att bara varva potatis och köttfärs och sen grädde och ost.

Frågan är om ja ska koka potatisen först??

• Tottelina
    Buster78 skrev 2010-04-24 11:11:37 följande:
    hittade EN.... Men då va man tvungen att va medlem för att få måtten på ingridienserna (stavnig??) hmmm Jaja, får nog testa att bara varva potatis och köttfärs och sen grädde och ost. Frågan är om ja ska koka potatisen först??
    Det där stället är det bara att regga användarnamn och email på så får man se recepten. Inte läskigt alls, bara störande.
  • Buster78
    Tottelina skrev 2010-04-24 11:12:39 följande:
    Det där stället är det bara att regga användarnamn och email på så får man se recepten. Inte läskigt alls, bara störande.
    fega jag!!

Men nu sökte ja på svensk moussaka och fick fram recept!
  • Pyreluringen
    Buster78 skrev 2010-04-24 11:11:37 följande:
    hittade EN.... Men då va man tvungen att va medlem för att få måtten på ingridienserna (stavnig??) hmmmJaja, får nog testa att bara varva potatis och köttfärs och sen grädde och ost.Frågan är om ja ska koka potatisen först??
    Om du kokar potatisen så får du nog göra en äggstanning eller reda grädden med lite mjöl.  Annars finns det risk att den blir rinnig. Jag skulle nog ta råa potatisar som en vanlig potatisgratäng..
  • Buster78
    Pyreluringen skrev 2010-04-24 11:16:35 följande:
    Om du kokar potatisen så får du nog göra en äggstanning eller reda grädden med lite mjöl.  Annars finns det risk att den blir rinnig. Jag skulle nog ta råa potatisar som en vanlig potatisgratäng..
    aaahha ok. då kör ja på det, litar på dig!

Blir intressant och se om mina "kräsna" barn äter detta!
  • Queequeg

Mina mamma gjorde det rätt ofta när jag växtre upp. Hon kallade det enkelt för köttfärs och potatisgratäng.

Hon gör en köttfärssås, dock så har hon mindre tomat i den än när den serveras till pasta

Sedan skivar hon potatis och lägger lager på lager potatis och köttsärssås. Hon saltar och pepprar även lite på potatisen. Sedan hällr hon över grädde och har på lite ricen ost och har in i ugnen.

Jag gör likadant när jag gör den

• CarlHerman

När jag gör moussaka kokar jag potatisen lite först, inte så den blir helt klar.
    Blir absolut inte rinnigt. Blandar också ett ägg i ostsåsen innan jag brer ut den så blir den lite stadigare.

• Petrellie

Jag har ett jättegott recept på detta.

Rå skivad potatis i botten, stekt kryddad köttfärs, skivad lök stekt i sirap, rå skivad potatis igen och så häller man över grädde som man blandat med senap.

Kombinationen blir gudomlig och ALLA som jag bjudit detta på vill ha det igen.

• luzorsus

skivar potatis,gör en såsig köttfärssås,blandar i lagr,häller på ostsås...mums

Svar på tråden "potatisgratäng" med köttfärs??.....