Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Katthår överallt! Hjälp!

Först och främst vill jag bara säga det, så att ni slipper, ja jag får skylla mig själv som har fyra katter varav två långhåriga. Mina planer är heller inte att göra mig av med dem. De är och kommer att förbli innekatter, så det finns ingen anledning för någon att tjata om att jag borde ha dem ute och sedan börja försöka övertyga mig om det. Så där, nu slipper ni skriva om just de tre sakerna

Vi har katthår överallt, jag blir galen!
    Igår slet jag av alla dynor i soffan och dammsög hela soffan (under, över, bakom osv osv osv) och alla dynor och alla kuddar. Allt dammsögs av noggrant. Idag är det katthår överallt igen.
    I förrgår dammsög jag av mattan i köket, idag fick jag göra det igen då den inte längre var röd.
    Det är katthår på köksbordet (fastän katterna aldrig är där), på TVn, på vardagsrumsbordet, i luften, i taket, JA ÖVERALLT!!
    Hur gör man för att hålla rent från katthår?

Hjälp! Blir galen!

• Svar på tråden Katthår överallt! Hjälp!
  • Fidelis ad urnam
    Michisen skrev 2010-04-24 10:36:32 följande:
    Så länge du har katterna kommer det aldrig att bli rent från katthår, men det vet du ju. Det enda är att dammsuga allting dagligen, eller flera gånger om dagen. Jag har en typ av svamp som rullar ihop håren så man kan ta bort dem också, men det är samma där, daglig skötsel. Det finns väl även alternativet att trimma katternas päls, men de fäller ju inte mindre för det egentligen, bara att det kanske blir lite mer lätthanterligt.
    Just nu är det HEMSKT vad de fäller, men det är väl för att det börjar bli vår. Har lärt mig under mina 11 år med katter att även innekatter får lättare vinterpäls och hårar som bara den på vår och höst.
    Blir GALEN!
  • Fidelis ad urnam
    Michisen skrev 2010-04-24 10:48:21 följande:
    Förstår det. På sätt och vis är det oerhört skönt att bara städa efter sonen. Han fäller inte så mycket hår.
    Min ena katt verkligen HATAR dammsugaren, det är även han som hårar mest, så jag försökte göra en deal med honom idag. Om han slutar att håra så slutar jag med att dammsuga. Tror du det funkar?
  • Fidelis ad urnam
    Michisen skrev 2010-04-24 10:55:30 följande:
    Hm. Nej? Går de med på borstning/kamning/ryckning av hår? Alltså att man använder såna där tillbehör som tar bort rätt mycket av håret innan det faller av sig självt?
    Det funkar en stund, sedan vill katten som hårar mest äta upp borsten.
  • Fidelis ad urnam
    Michisen skrev 2010-04-24 10:57:49 följande:
    Känner igen det där. Det är fanken inte lätt alltså.
    nej, tyvärr inte.
  • Fidelis ad urnam
    Michisen skrev 2010-04-24 10:59:39 följande:
    Du får helt enkelt testa att använda Veet på kissarna!
    Moahahahaha
  • Fidelis ad urnam

Ett tips jag har angående enkel borrtagning av katthår på möbler är en gummihandske (typ en diskhandske).
    Sätt på dig den och dra längst möblerna, då lossnar katthåret enkelt.

• Fidelis ad urnam
    Mandi74 skrev 2010-04-24 11:02:44 följande:
    Med fyra katter hemma är det dammsuga varje dag som gäller, klart det blir hår annars.. är inte ens förvånad. Dammtorka och torka golven ofta, med det blöta får man upp mycket hår som dammsugaren inte tar. Duscha dom regelbundet, då åker en hel del päls av och nu när vinterpälsen ska av så hjälper det ju att borsta.
    Jag blir inte förvånad, men just nu är det extra helvetiskt.
    Den yngsta katten, Sture, är väldigt långhårig och STOR som bara den och honom har vi bara haft i två år och detta är första våren då vi får uppleva honom tappa sin vinterpäls. Det är så mycket mer än jag är van vid.
Svar på tråden Katthår överallt! Hjälp!