Orättvist behandlad på jobbet
Jag var på anställningsintervju. Det jobb som var aktuellt just då var en timanställning. Det pratades även om att det kunde bli tal om vissa fasta dagar och även kanske heltid längre fram (det benämndes som steg 2 och 3) men inget chefen visste säkert just då. Jag tog jobbet som timanställd.
En vecka senare kommer en kursare till mig (vi är båda nyutbildade) och ska göra praktik i två veckor för att fräscha upp sina kunskaper då hon tog examen i somras. (Jag gjorde praktik och tog examen i höstas pga tidigare mammaledighet). I samma veva så hör hon sig för om jobb och i samma veva så dyker det upp ett heltidsvikariat då en anställd blir utlånad till en annan arbetsplats då en anställd där råkat ut för ett olycksfall och inte kan jobba. Vikariatet sträcker sig från 19 april till augusti. Jag och min kursare ska jobba tillsammans i sommar, i sommar har jag alltså fått ett sommarvikariat i 7 veckor. Hon har sagt att hon inte kan jobba hela augusti, v 24 plus massa andra strödagar. Jag har tackat ja till allt och verkligen påtalat många ggr att jag vill jobba så mkt som möjligt. Och vad händer. Jo, min kursare blir erbjuden heltidsvikariatet och jag får förutom sommaren bara jobba när hon inte kan eller när någon är borta i stort sett. När vi kommer till sommaren så kommer hon ha jobbat en hel del mer än mig trots att jag var anställd först.
Det jag tycker känns fel är att chefen aldrig erbjöd mig detta vikariat fast han visste att jag verkligen ville jobba så mkt som möjligt. Jag känner att jag var först och nu får jag bara skräpet som blir över när hon som blev anställd efter mig inte vill jobba. Jag är också rädd för att om det skulle bli så att det i höst bara finns plats för en av oss så har hon fördel över mig för hon har jobbat mer och jag kan inte göra nåt åt det.
Hela situationen känns som sagt orättvis och allmänt oschysst och jag mår inte särskilt bra över det hela. När jag pratat med chefen så får jag enligt mig inga bra förklaringar. Det enda han sagt är att jag redan var timanställd och att allt gick så fort. Men så svårt och mer tidskrävande kan det väl inte vara att skriva ett nytt anställningsavtal till mig. Att erbjuda en person utifrån jobb före sina egna anställda känns inte schysst.
Vad tycker ni om detta?