Inlägg från: bakeacake |Visa alla inlägg
  • bakeacake

Körkort med endast automat

Tar du körkort på automat får du BARA köra automat sen, helt idiotiskt om man inte har nått rörelsehinder eller annat handikapp...

• bakeacake
    Natli skrev 2010-04-27 18:29:31 följande:
    Skönt med någon som inte tycker att det bara är för handikappade etc.Inte jag som ska ta körkortet men när jag väl ska ta mitt blir det nog automat, hatar att växla och vi kommer ändå köpa en automat bil. Kortfattat så föddes sambon med fel på foten så opererade sig som liten men är dock inte lika flexibel som vi andra vilket gör att det blir svårare för honom att växla och medför lite smärta efter ett tag.Sen är det som du säger, går mycket snabbare. Och vi måste ha ett körkort så fort som möjligt då vi ska åka utomlands i 3 mån
    Glöm inte bort att du ibland måste haft ditt körkort ett tag för att få köra i vissa länder...
  • bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:33:36 följande:
    Vilka länder då, t ex? Jag vet att det kan finnas begränsningar då man ska hyra bil (t ex vara över 21 år och haft körkort i minst 1 år), men jag har aldrig hört att man måste ha haft körkort ett visst tag för att få köra. Upplys mig
    Jag åkte t ex på en höööög böter i Grekland efter att jag körde bil med mitt svenska körkort inom 1 år efter jag fått det, Så uppenbarligen finns det...
  • bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:36:22 följande:
    Oj, där ser man - man lär sig något nytt varje dag
    Sen vet jag kompisar som fått böter i USA, men det kanske är för att dom kan göra som dom vill där mot turister... ;)
  • bakeacake
    Tecken skrev 2010-04-27 18:40:21 följande:
    Eller för att de hyrt bilar, och biluthyrarna har sina egna regler? För jag antar att de inte skeppat över sina egna bilar
    En tjej jobbade som barnflicka och hade familjens bil, en kille köpte en bil när han flyttade dit för att plugga...

Hur ska polisen veta vad biluthyraren har för krav? Jag har varit med om att hyra bil och fått nobben för att jag inte varit tillräckligt gammal eller inte haft körkort tillräckligt länge. men då har de varit på bilfirman och inte av nån polis...
  • bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:03:50 följande:
    Iom att man inte måste lära sig att växla går det fortare. Man måste inte lära sig att starta i backe tex, det ingår liksom inte i lektionerna alls. Jag körde på vägarna redan första lektionen eftersom man inte måste lära sig dragläge och allt sånt. Så det går absolut fortare, om man nu inte är ett stolpskott i trafiken men då ska man nog inte ha körkort ändå :)Sen kan man ju om man vill ta körkort för manuell låda sen så det är ju inte så att har man en gång tagit kort för automat är det kört sen. Jag ska väl ta kortet för manuell låda så småningom men än så länge får det vara. Då håller dom bara koll på hur du sköter växellådan för körkortet har man ju redan.
    De där med att dem bara har koll på hur du sköter lådan stämmer inte... Du måste göra ALLT om igen.. Teori, Uppkörning, halkbana....
  • bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:11:29 följande:
    Det var vad bilskolan sa till mig iaf. Varför ska man behöva göra om allt? Körkortet har jag ju redan, det kan dom aldrig ta ifrån mig!
    Nej, men dom kan anse att du är en trafikfara med manuellt växlad bil... därför måste man köra upp igen, och för att få köra upp måste du göra teoriprovet eftersom dem nuförtiden är 1 prov.... och för att få köra upp måste man även ha en godkänd riskutbildning...
  • bakeacake
    Lattjo skrev 2010-04-27 19:19:39 följande:
    Jag var ju tvungen att gå in på trafikskolans hemsida och kolla och där står det:Om Du senare vill häva villkoret automat, görs detta genom ett nytt körprov (ingen ny teori eller halkbana). Vid detta körprov tittar Vägverket i princip bara på hur växlings- och kopplingsarbetet utförs i olika miljöer (start i backe, påfart på motorväg, infart på större väg osv.).
    Ja isåfall har körskolor olika upplägg...

Min syster är reumatiker och tog för automat först. för ett år sen började hon övningsköra med manuell låda och har precis klarat uppkörningen, efter att ha skrivit ett teoriprov först.... enligt både transportstyrelsen (som har hand om körkortsfrågor) är det ett krav eftersom de två proven ses som ett....
Svar på tråden Körkort med endast automat