• Sunkiissed

Prematurmammor som födde vaginalt

Nu undrar jag hur det ligger till.

Ni som födde vaginalt. Har ni också fått höra när man berättat om sin förlossning att "Ja men de va ju så små så det måste ha varit jättelätt! Och tvillingar, den sista måste ha kommit ut så fort att du knappt kände det"  Ja typ liknande kommentarer.

Barnmorskan sa till mig att jag hade precis samma värkar som vilken annan förlossning som hellst, att jag kunde spricka ( gjorde inte det ) och det tog 24 timmar från första värken tills att de kom. Jag fick kvaddlar och lustgas.
    Flickan kom först och pojken 5 minuter efter. De vägde ca 650g och var 31 cm så stora var de inte. Båda kom med benen först.
    Jag vet inte om det var att jag var i sådan chok så att jag bara förtängt allt för jag tyckte ändå att jag klarade värkarna bra och med att krysta fram dem.
    Men har en hel del minnesluckor!
    Kommer iallafall ihåg att kvaddlarna gjorde jätteont och inte hjälpte någonting!

Kan ni berätta om era upplevelser från förlossningen, hur folk har sagt om den osv.
    Är det så att det var en lättare förlossning för oss än för de som får i normaltid?

• Svar på tråden Prematurmammor som födde vaginalt
  • Baby Doll

Hej!
    Grattis till tvillingarna!

Nej, jag tror inte alls att vi har det "lättare" än andra- man ska ju hur som helst öppnas 10 cm, och det är ju det som gör ONT.

Visserligen gick min förlossning med tvillingarna fort efter att vattnet gick, men det gjorde ändå lika ont som mina andra förlossningar

Jag får också höra såna kommentarer, det är folk som inte förstår det där med öppnings skedet...

Hur gamla är dina tvillingar idag?
    Kram Satu

www.mybabydolls.blogg.se

Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
  • kaffe

Jag födde i v 31 vaginalt. Jag frågade barnmorskan efter förlossningen om just det, för jag hade så ont så jag svimmade och antog att det skulle vara ännu värre om barnet var fullgånget vid förlossningen.

Svaret jag fick var att det gör lika ont att föda prematurt som fullgånget. Det som gör mest ont är när huvudet ska ut och även om prematura barn har mindre huvudomkrets än fullgångna, så är huvuden ändå så stora att det gör ont. Dessutom är man sällan mentalt förberedd på samma sätt som om man är fullgången, vilket ökar på smärtan ytterligare.

• Sunkiissed
    kaffe skrev 2010-04-24 13:55:47 följande:
    Jag födde i v 31 vaginalt. Jag frågade barnmorskan efter förlossningen om just det, för jag hade så ont så jag svimmade och antog att det skulle vara ännu värre om barnet var fullgånget vid förlossningen.Svaret jag fick var att det gör lika ont att föda prematurt som fullgånget. Det som gör mest ont är när huvudet ska ut och även om prematura barn har mindre huvudomkrets än fullgångna, så är huvuden ändå så stora att det gör ont. Dessutom är man sällan mentalt förberedd på samma sätt som om man är fullgången, vilket ökar på smärtan ytterligare.
    Ja så har jag med fått höra.
    Och det där med psyket är ju inte heller så lätt!
    Vi fick höra att de inte tänkte rädda barnen om de själva inte visade några teken på att de ville leva och det var 50% chans att de skulle överleva och då visste man heller inte hur den tidiga födseln skulle påverka.

Jag hade inte hunnit gå på någon föräldragrupp, inte hunnit prata/läsa om förlossningen och hade bara vetat i 6 veckor att jag skulle få två så det var en enorm chok alltihop!
  • LillaPluppen
    SandraLindholm skrev 2010-04-24 13:21:23 följande:
    Nu undrar jag hur det ligger till.Ni som födde vaginalt. Har ni också fått höra när man berättat om sin förlossning att "Ja men de va ju så små så det måste ha varit jättelätt! Och tvillingar, den sista måste ha kommit ut så fort att du knappt kände det"  Ja typ liknande kommentarer.Barnmorskan sa till mig att jag hade precis samma värkar som vilken annan förlossning som hellst, att jag kunde spricka ( gjorde inte det ) och det tog 24 timmar från första värken tills att de kom. Jag fick kvaddlar och lustgas.Flickan kom först och pojken 5 minuter efter. De vägde ca 650g och var 31 cm så stora var de inte. Båda kom med benen först. Jag vet inte om det var att jag var i sådan chok så att jag bara förtängt allt för jag tyckte ändå att jag klarade värkarna bra och med att krysta fram dem.Men har en hel del minnesluckor!Kommer iallafall ihåg att kvaddlarna gjorde jätteont och inte hjälpte någonting!Kan ni berätta om era upplevelser från förlossningen, hur folk har sagt om den osv.Är det så att det var en lättare förlossning för oss än för de som får i normaltid?
    Många som säger "att man kom lindrigt undan" med den vaginala förlossningen, eftersom att man bara klämde ut en 1000 grammare! Men 25,5 cm i omfång är ju ingenting som får plats där i vanliga fall heller!

Men precis som de flesta säger så 10 cm ska du ju öppna dig i vilket fall som helst så värkarbetet är ju precis likadant oavsett hur långt gången man är. Däremot tror jag faktiskt att det "bränner" mer när ett fullgånget barn kommer ska ut sista biten, det töjs ju ändå mycket mer än när en liten skrutt ska ut. Fast det är nog ändå bara 1 max 2 krystvärkar det handlar om i annorlunda känsla.

Det är iallafall vad jag tror=)

Att tillägga är väl att min lilla grabb orsakade inga skador på vägen ut så där tycker jag faktiskt att jag hade tur på riktigt=)
  • Full av förhoppning

Jag har fått höra många ggr att jag ska vara glad att det inte var en fyrakilosklump jag fick krysta ut, men jag HAR gjort det innan. Min dotter vägde 4095 och var 53cm lång och det gjorde inte ett dugg mindre ont eller gick ett dugg snabbare bara för att Elias vägde 1520g och var 39cm lång....

Man ska öppna sig 10 cm oavsett och det är oftast DET som gör ont.

Folk försöker vara snälla och uppmuntrande men framstår bara som okänsliga och korkade tyvärr.

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • SaJo81

jag födde inte vaginalt så jag har väl inte så mycket att säga om just den typen av förlossning. Men jag åkte in på sjukhus i vecka 29+3 för tidigt vattenavgång och fick vetskapen om att jag skulle få stanna kvar och vara sängliggandes tills barnen kom, det kunde ta en dag eller 5veckor dom visste inte. fick värkstannande dropp och kortison i två dar sen tredje dan fick jag värkar och fick då bricanyl för att stoppa det. På kvällen den dagen jag var i vecka 30+0 satte värkarna in igen och blev värre och värre, fick skickas in på spec förlossningen igen och göra gynundersökning vilket visade att livmoderstappen var opåverkad, däremot hade jag illaluktande fostervatten så efter några mer undersökningar och det faktum att jag fick en fruktansvärd feber med frossa och allt beslutades det att det skulle bli akut snitt. Klockan 03.07 föddes båda våra pojkar inom loppet av en minut ettan vägde 1580gr o var 42cm och tvåan vägde 1280gr och var 39cm lång. Vi fick alla tre antibiotika eftersom jag fått infektion i fostervattnet, mina grabbar blev lagda i kuvös med CPAP och jag fick inte se dom förens några timmar senare för första gången. När vi "sovit" en stund så fick vi komma upp och besöka på Neo vid elva tiden på dan så låg båda i vattensäng utan CPAP och sen gick allt i en rasande fart. våra grabbar var så starka så att bara 4veckor efter dom fötts så åkte vi hem med hemsjukvård! Idag är grabbarn 7.5månader (drygt 5månader korr) och riktiga små vildingar som vi älskar mer än allt!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Baby Doll
    SandraLindholm skrev 2010-04-24 14:18:10 följande:
    Här är min förlossnings berättelse:sunkiissed.blogg.se/category/en-privat-beratt...Baby Doll: De fyller 8 månader idag faktiskt Men föddes i v24+4 så de är som 4-5 månaders bebis!Hur gamla är dina?Kram!
    Mina är bara 16 dagar och jag bor just nu med dom på NEO (familjevården)
    Jag längtar tills jag får åka hem, men jag siktar på att få åka hem på måndag, då är pojkarna 33+0 (egentligen)
    jag saknar mina två små flickor där hemma också enormt mycket...

Följ oss gärna i min blogg, ge tips och råd:

www.mybabydolls.blogg.se
    Fyra barn under Två år: www.mybabydolls.blogg.se
  • KatjaKaj

Det första jag får höra när jag säger att min dotter är prematurfödd är " men oj då kan du inte ha känt något när hon föddes" och det gör mig lika sur varenda gång.
    Min förlossning gjorde ONT ONT ONT, värkarna var ju där trots att hon var liten.

Jag tror alldeles säkert att smärtan var lite mindre för mig precis när huvudet skulle ut, men annars tror jag det är ungefär samma smärta.
    Lägg då till en oro över att barnet inte skulle leva och att min kropp inte hade hunnit "mogna" så tror jag ännu mer på att det är samma smärta.

Nej jag kan faktiskt bli irriterad av att folk tror att man i princip bara nös ut barnet.
    Vissa har tom sagt "gud vilken tur du har, du slapp ju säkert spricka".
    Precis som att det spelar någon roll.

*Suck*

• mina12

Har fått samma kommentarer om att det inte kan ha gjort så ont och att man slapp spricka... Suck! Värkar är värkar! Och jag hade gladeligen bytt till mig att spricka om jag hade sluppit 3,5mån på sjukhus varav 2mån med daglig oro för att lillan skulle dö och därefter tid med sond, syrgas och isolering. Ja, shit vad lindrigt vi EPT-mammor kom undan!!! Tur att vi har varandra och kan sucka lite över de "oinvigdas" okunskap.

Vår skrutt är 1 år korr idag, föddes i v.24+0.

Svar på tråden Prematurmammor som födde vaginalt