Vad har ni för vagn? Framåt eller bakåtvänd?
Funderar så smått på vad man ska ha för vagn till sin kommande teling....
Köpte ni vagn för att man kunde vända barnet mot er eller ansåg ni inte det som så viktigt?
Funderar så smått på vad man ska ha för vagn till sin kommande teling....
Jag har inga barn, men skulle aldrig köpa en vagn som jag inte kan ha barnet mot mig. Varför vända barnet bort mot sig? Jag vill ju se ungen och kunna kommunicera med det. när jag är ute och går med min guddotter får jag alltid stanna när jag vill "prata" med henne, inte bra.
Trehjulingarna brukar det finnas en liggdel som går att fästa så att barnet är vänt mot dig. Men klart när barnet sedan inte vill ligga i den och ska använda sittdelen så är det ju vänt mot dig om du inte har Teutonia spirit S3 som sittdelen är vändbar på.
Quinny Freestyle kan man oxå vända sittdelen på, är en trehjuling den med.
Vi har en Emmaljunga Cerox 360. Den har stora hjul i bak och små fram. Den kan man vända både mot sig och från sig, både genom att vända själva sitt/liggdelen och genom att klicka över styret på motsatta sidan. Fiffigt (särskilt eftersom det är smart att ha dom stora hjulen fram när det är tex snö)! Den är dock ganska stor och klumpig.
Vi har tyckt att det är viktigt att kunna ha barnet vänt mot oss, särskilt den första tiden.
Vi tog över den Babytravel-vagn som vår jourmamma hade skaffat till vår son, en trehjuling. Den går bara att ha framåtvänfdså vi lånade en annan vagn när han var gammal nog att börja sitta eftersom vi ville ha honom mot oss. Han gillade inte att åka vagn när han var mindre men nu, sedan vi börjat använda vår egen framåvända vagn, tycker han det är toppen (han är 10 månader idag).
Jag hade köpt en vagn som går att "flexa", dvs vända åt båda hållen. Barn är ju olika och ni märker om/när han/hon är trygg nog att åka framåtvänd. Dessutom är det ju så att livet måste fungera, för vår del blev det framåtvänd vagn och ett nöjt barn istället för ett skrikigt barn i en vagn vänd på andra hållet. Trots att det är emot alla råd man fått...
Tusen tack för svar och förslag på trehjulingar som faktiskt går att vända!
Ska kolla upp dem!
Tycker också det kändes/känns lite mysko att vända ett barn ifrån sig.
Vi tycker Emmaljunga är alldeles för klumpig och onödigt bred och stor. Vi köpte en Teutonia Mistral S till sonen när han kom, bara att slänga över handtaget över sitsen så vips satt barnet mot mig eller tvärtom! Det var en bra vagn men upplevde den också som rätt så klumpig och den hade fyra hjul. Vi valde därför en annan vagn till lillasyster en Britax Vigour 3+. Kanonbra vagn, är supernöjd! En trehjuling som man vänder sitsen lätt som en plätt åt det håll man vill ha barnet. Väldigt smidig trehjuling som inte alls är klumpig utan väldigt smidig. Mycket prisvärd också
mammamys06: Åh, tack för det tispet! Den ser ju jättebra ut. Håller ju verkligen med dig om att Emmaljungan är stor och klumpig *kvistar över till Blocket på en gång*