Inlägg från: Kristall V |Visa alla inlägg
  • Kristall V

Ni som känner till Karlstad!

Jag har bott i Karlstad på Kronoparken och den stadsdelen behöver absolut inte undvikas!! (de flesta som säger att man ska undvika den är såna som aldrig själva bott där, Kronoparken har tyvärr ett dåligt rykte som hänger kvar från 70:talets miljonprojekt)

Speciellt villaområdet på Kronoparken är väldigt fint och mysigt, med många barnfamiljer. (själv bodde jag dock på KBAB-sidan av hyreshusen, vilken jag anser är den bästa delen av Kronoparken om man ska bo i hyreshus, mycket fina lägenheter och många av dem har egen ingång och en liten trädgård)

Både Kronoparksskolan (0-5) och Frödingsskolan (6-9) är bra skolor. Frödingsskolan har dessutom fått pris för sin antimobbingverksamhet.

Det som "många" har emot Kronoparken är att det bor relativt många invandrare där, själv såg jag dock inget problem med det, det finns bra och mindre bra människor bland dem, precis som det finns bra och mindre bra svenskar också.

Busskomunikationen till och från Karlstad centrum är mycket bra från Kronoparken, dessutom finns närhet till skog och mark alldeles bakom universitetet.

Det finns MVC, BVC, VC och tandläkare där, en konsumbutik och en butik med utländska matvaror. 2 frisörer 1 restaurang/pub och 2 pizzerior. Universitetet ligger också där uppe.

Det finns 4 eller 5 olika dagis att välja mellan.

Vi bodde där i 9 år från 1997 till 2007 och enda anledningen till att vi flyttade därifrån var att min man fick jobb på annan ort.

Så nu har jag gjort reklam nog

Lycka till oavsett var ni beslutar er för att bosätta er, Karlstad är en underbar stad att bo i

• Kristall V

Jag har också jobbat på Frödingskolan och de flesta lärarna och eleverna var jättebra (rötägg inom både lärarkåren och bland elever finns överallt) Jag har också jobbat på Solareturen (en secondhand-butik mitt i Kronoparkens centrum)

Men ni som har något emot Kronoparken, kan ni vara snälla att tala om VAD det är som är fel på området?  (alltså vad som finns eller inte finns där som skiljer sig från andra områden i stan)

och kom inte med kriminalitet för många av dem som vandaliserar och stjäl bilar är sådana som INTE bor i området utan på andra områden och sedan åker runt till Kronoparken, Rud mm. och bråkar. Jag har dessutom flera vänner som bor i villaområdet och där förekommer inget av det bråk som ibland kan förekomma på HSB-s sida av Kronoparken

Dessutom om man går ut till centrum en fredag-lördagkväll på Kronoparken så ser man på sin höjd en gubbe med hund...alla andra har åkt ner till centrala Karlstad för att festa

Vårt största problem när vi bodde där var att vi hade ett par obstinata grannar som klagade på oss så fort vi nös typ, för de tyckte att vi var för högljudda, men de flyttade till bostadsrätt sen.

• Kristall V

men det är ju möjligt att Kronoparken har förändrats radikalt då det faktiskt är 3 år sedan vi flyttade därifrån....

• Kristall V
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-25 15:41:22 följande:
    Ungdomsgäng som bråkar om man kommer för nära (för nära = går förbi dem på cykelvägen). Jag kände mig aldrig trygg. Jag råkade till och med ut för invandrare som kastade saker på min hund. Behöver jag dra upp våldtäckstmannen som gick lös i eljjusspåren vid Frödingshöjd?Grannen hade inbrott i sin bil TRE gånger på en månad, vi en. De helsvenska barnen i skolan har brytning även de pga de andra barnen. Mina vänner som bor kvar har problem med fönstertittare. och det BOR många kriminella/soc-fall där. Alla gör somd de vill men varför bo där när det finns så många andra bra, trevliga områden.
    Oj det som du nämner såg vi verkligen inte nåt av när vi bodde där och då bodde vi ändå praktiskt taget i centrum av Kronoparken (kornettgatan, valthornsgatan) Det måste verkligen ha skett en radikal försämring de senaste åren då...mycket tråkigt
Svar på tråden Ni som känner till Karlstad!