• Pepparkaksdeg

Är jag den enda vuxna som dricker för att bli full?

Jag tycker inte det är gott med alkohol öht.
    Däremot så dricker jag ibland för att bli berusad.
    Och det är något som verkligen verkar störa folk!
    Det är helt ok att säga att man ska hem och dricka ett glas vin till maten.
    Däremot är det inte ok att säga att man vill svepa en shot för att bli lite på snusen
    Varför?
    Missförstå mig inte nu och tro att jag super mig redlös.
    Jag dricker väl en två-tre drinkar.
    Men absolut inte för att jag tycker det är gott,utan för att komma åt den behagliga känslan som det ger mig

• Svar på tråden Är jag den enda vuxna som dricker för att bli full?
  • Anonym

Jag tycker det är skitroligt att bli full(inte FÖR full då) och jag har aldrig druckit "bara" för att smaka lite..utan dricker jag är det för att "supa". Dricker helst sprit, tycker inte det är gott, me ndet ger ju effekt:)

• Smulan 89

Jag dricker inte särskilt ofta och nu när jag är gravid blir de ju inte alls. Dricker på större tillställningar som midsommar, nyår, om någon har större kalas eller fest. Varje gång jag har druckit har jag druckit för att bli berusad/full. Gillar inte smaken av alkohol, så jag tar inte ett glas vin för att de är gott. Vill också åt ruset, blir man inte berusad, så känns det lite onödigt tycker jag för min egen del.

• Pepparkaksdeg
    Anonym skrev 2010-04-24 18:29:38 följande:
    Jag tycker det är skitroligt att bli full(inte FÖR full då) och jag har aldrig druckit "bara" för att smaka lite..utan dricker jag är det för att "supa". Dricker helst sprit, tycker inte det är gott, me ndet ger ju effekt:)
    Haha! Det där är nästan ännu mer "förbjudet" när man är vuxen!

Skulle vara kul om de plockade bort all alkohol ur dryckerna på systemet,men att de smakade exakt likadant. Undrar om de skulle konka då,eller om folk verkligen dricker för att "det är gott"
  • Anonym
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-24 18:27:34 följande:
    Jag tycker inte det är gott med alkohol öht.Däremot så dricker jag ibland för att bli berusad.Och det är något som verkligen verkar störa folk!Det är helt ok att säga att man ska hem och dricka ett glas vin till maten.Däremot är det inte ok att säga att man vill svepa en shot för att bli lite på snusenVarför?Missförstå mig inte nu och tro att jag super mig redlös.Jag dricker väl en två-tre drinkar. Men absolut inte för att jag tycker det är gott,utan för att komma åt den behagliga känslan som det ger mig
    Jag som är uppvuxen i en familj/släkt med alkoholproblem/alkoholism känner igen ditt sätt att dricka.

Jag säger inte att du har några problem, det vet jag inget om.

Men både som barn och som vuxen har jag starka olustkänslor då jag ser människor dricka på ditt sätt, eller då det snackas sprit och supa på jobbet på det sättet.

Det kan vara nån som dricker en lättöl till lunchen, det kan vara nån som tar en drink, eller nån som dricker en bricka shots som väcker de här minnena och känslorna som jag hade då jag växte upp.

Sen kan det vara nån som är stupfull eller dricker massa som inte alls väcker de minnena i mig.

Det är sättet det dricks på som ger mig lite PST, inte att folk är fulla.

Det är en stor del av befolkningen som har anhöriga eller närstående med alkoholproblem, kanske känner de sig störda just för att de känner igen sättet det dricks på precis som jag gör.

'Supa på det sättet gör ju bara vilsna tonåringar, de i mittlivskris, de med alkoholproblem och så WT förståss' 

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Om jag går ut med mina vänner, så dricker jag för att känna av det. Inte sitter jag med ett glas vin eller 1 öl en hel kväll. Annat är det om jag är hemma och barnen är hemma då kan jag dricka en öl och sen är det bra.

• Lilly mama

Jag kan göra både och. Ibland dricker jag för att bli lite lullig och sänka hämningarna en aning (t ex för att festa med kompisar), ibland dricker jag ett glas vin för att det är gott. Jag skulle dock aldrig dricka något jag inte tyckte var gott bara för att bli berusad. Jag dricker t ex inte sprit (som shots eller snaps) eftersom jag tycker att det smakar vidrigt. Däremot gillar jag öl, vin och drinkar.

Nu har jag varit gravid och småbarnsmamma om vartannat i över tre år och då har det blivit det extremt lite. Fast jag har kunnat festa ändå, bara nykter.

• Pepparkaksdeg
    Anonym skrev 2010-04-24 18:44:18 följande:
    Jag som är uppvuxen i en familj/släkt med alkoholproblem/alkoholism känner igen ditt sätt att dricka.Jag säger inte att du har några problem, det vet jag inget om.Men både som barn och som vuxen har jag starka olustkänslor då jag ser människor dricka på ditt sätt, eller då det snackas sprit och supa på jobbet på det sättet.Det kan vara nån som dricker en lättöl till lunchen, det kan vara nån som tar en drink, eller nån som dricker en bricka shots som väcker de här minnena och känslorna som jag hade då jag växte upp.Sen kan det vara nån som är stupfull eller dricker massa som inte alls väcker de minnena i mig.Det är sättet det dricks på som ger mig lite PST, inte att folk är fulla.Det är en stor del av befolkningen som har anhöriga eller närstående med alkoholproblem, kanske känner de sig störda just för att de känner igen sättet det dricks på precis som jag gör.'Supa på det sättet gör ju bara vilsna tonåringar, de i mittlivskris, de med alkoholproblem och så WT förståss'  
    Vad har du för jobb?
    Mina arbetskamrater talar bara lyriskt om vinprovarkvällar!
    Själv tycker jag vin smakar pyton!
    Dricker hellre läsk,haha!
    Men kan verkligen förstå dina olustkänslor om "att supa till" iom de upplevelser du haft som barn.
    Själv dricker jag aldrig någonsin någonting när barnen är med.
    Tycker nolltolerans är lika viktigt där som när jag kör bil

Som en tonåring tycker jag inte att jag dricker. Då drack jag verkligen tills jag däckade. Hu!
    Mittlivskris är jag antagligen för ung för
    Alkoholproblem tror jag  inte att jag har.
    WT? Det är nog en mer passande benämning på mig
  • Anonym
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-24 19:06:06 följande:
    Vad har du för jobb?Mina arbetskamrater talar bara lyriskt om vinprovarkvällar!Själv tycker jag vin smakar pyton!Dricker hellre läsk,haha!Men kan verkligen förstå dina olustkänslor om "att supa till" iom de upplevelser du haft som barn.Själv dricker jag aldrig någonsin någonting när barnen är med.Tycker nolltolerans är lika viktigt där som när jag kör bil Som en tonåring tycker jag inte att jag dricker. Då drack jag verkligen tills jag däckade. Hu!Mittlivskris är jag antagligen för ung förAlkoholproblem tror jag  inte att jag har.WT? Det är nog en mer passande benämning på mig
    Jag har haft många olika jobb - jag är dryga 40 (men har ingen kris för det ) - åkeri, skift på verkstadsgolv, skolor, kontorsjobb, försäljning, teknik/IT.. men jag kommer från enkla förhållanden  - så fint som WT har hade vi det inte

Det har inte gjort nån skillnad om det så var bland de skitiga maskinerna på fabriksgolvet eller på den statliga myndigheten inom finansområdet - det finns där, sättet att 'supa till på', att dricka för att bli full, det där speciella suget efter alkohol - oavsett jag haft en skitig overall eller om jag haft vit skjorta/slips/kavaj har det funnits där jag jobbat.

Och hur många vinare och whiskeyflaskor jag fått som gåvor.. jag som inte dricker nått starkare än läsk någonsin.

Sen är det kanske vissa yrkesroller som har det som en grej, spriten, att tåla en del och visa det, snacka om det, skryta om det. Lika vanligt det med på de olika platserna.
  • Pepparkaksdeg

Jag är helt övertygad om att en stor del av de i min omgivning faktiskt dricker för att bli fulla,även om det bara handlar om berusningen från ett glas vin.
    Däremot  skulle ingen våga erkänna det!

Tycker det skulle vara så befriande om någon sa som min morfar gjorde när han levde;
    Nä,nu ska jag gå och ta en rackabajsare!
    Vem vet,då kanske jag blir på pickalurven!

Märkte dock aldrig att han någonsin blev på pickalurven,det är kanske därför jag inte får dåliga vibbar av om någon skulle säga så?

• Anonym
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-24 19:38:15 följande:
    Jag är helt övertygad om att en stor del av de i min omgivning faktiskt dricker för att bli fulla,även om det bara handlar om berusningen från ett glas vin.Däremot  skulle ingen våga erkänna det!Tycker det skulle vara så befriande om någon sa som min morfar gjorde när han levde;Nä,nu ska jag gå och ta en rackabajsare!Vem vet,då kanske jag blir på pickalurven!Märkte dock aldrig att han någonsin blev på pickalurven,det är kanske därför jag inte får dåliga vibbar av om någon skulle säga så?
    Ja, då förstår du säkert också den skillnad jag upplever i folks drickande.

Din morfar kunde ta sig en rackabajsare utan att för den skull måsta bli på pickalurven - det var ett välkommet extra för honom bara.
  • idiblon yes

Nej, det är du inte. *räcker upp handen*

Jag är inte den som är den.
  • Agapi

jag ar likadan. Fast jag vet inte om jag kanner mej sa vuxen, ar "bara" 22. Men dricker valdigt valdigt sallan till maten eller sa, utan jag dricker nar jag ska ut och festa och vill bli full.

• Glasbit

Nej då {#lang_emotions_smile} ikväll ska jag dricka öl för att bli lite lullig...

• Anonym

Asch alkohol är gott och det är kul att va fuller.

• Anonym

Jag dricker dels för att jag tycker att det är gott, och dels för att jag gillar effekten det har på mig. Vissa dagar mer för att det är gott, andra dagar mer för att bli berusad.

• Pepparkaksdeg

HA! Jag är alltså inte den enda vuxna som tyckerdet är latjo at bli på snusen
    Tack för att ni delar med er{#lang_emotions_cheers}

• Anonym (hm)

jag säger det inte till folk att jag dricker för att bli full..
    men jag gillar inte heller alkohol och sitter knappast o småsmuttar på ett glas vin på lördagskvällarna..

dessutom så måste jag dricka SNABBT för att bli onykter..
    dvs jag måste häva i mig vin för att bli full.. annars funkar det inte.. sprit är FÖR äckligt..

dvs jag fyller ett vinglas och sedan sveper jag det rakt av.. och så ett till osv osv osv..
    skitäckligt.. ryser i hela kroppen och nästan skriker.. haha men men what to do ;)

drinkar ger jag inte så mycket för.. inte öl eller cider heller..

xider är gott men inget man blir full full av .. ;)

dricker däremot inte ofta ska erkännas, utan det blir när jag ska ut på krogen med kompisarna.. vilket skedde i somras senast.. och innan det var det förrförra året.. (varit gravid 2ggr..) i år lär det nog inte bli av.. ska koncentrera mig helt på barnen.. (födde 2a barnet för några veckor sedan bara)..
    Men nästa år blir det nog en härlig krogrunda... längtar faktiskt.. :D

är 27 år ska tilläggas..

Svar på tråden Är jag den enda vuxna som dricker för att bli full?