• frökenelisabeth

När är det ok att be grannen skruva ner??

Sitter just nu och lyssnar på extremt hög och irriterande dunka-dunka från grannen (musik alltså och inte något annat )

När är det ok att gå upp och be dem skruva ner lite? De får gärna spela, men måste det vara så vansinnigt högt? Det är inte ens närmsta grannen, utan de som bor tre våningar över mig.

Och jag vet att det är lördag, men jag jobbar udda tider och ska ibland upp tidigt på söndagar.

Blir tokig snart av det här oväsendet! Är det helt fel att gå upp och säga till?

• Svar på tråden När är det ok att be grannen skruva ner??
  • Michisen

Nej, om du inte går upp och säger till så kan de ju rimligtvis inte veta att du blir störd. Tycker att efter klockan 22 i gemensamhetshus så får man visa hänsyn till att det finns fler i kåken.
    Alla är inte lediga söndagar. Jag menar... Du går ju inte upp och tutar med partytuta genom brevinkastet klockan sex imorgon bitti innan du går till jobbet.

• längtan09

Det ska stå i era regler för boendet. Här t. ex är gränsen 22. Men däremot säger inte JAG till innan klockan 00:00 på en lördag medan jag kanske till och med skulle säga till kl 21 en torsdag.

Men det ska finnas regler och det vanligaste brukar vara mellan 21-22.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • frökenelisabeth

Jo, det finns nog regler, jag har bara inte riktigt koll på dem.

Sist jag var hos en granne och bad dem skruva ner lite (inte samma granne) var klockan tolv - halv ett en lördagkväll. Då fick jag svaret "nej det har jag ingen lust med för det är så sällan jag har fest". Rätt snutigt svarat tycker jag, jag var väldigt hövlig och sa att de inte alls behövde stänga av musiken, men om de bara kunde skruva ner lite..?

• luzorsus

"norm-tiden" är väl 22 men på helgen lite senare kan man själv tycka.
    En gr,när jag var borta hade mannen fest här hemma,de spelade rockband med trummor och så...då ringde grannen under och frågade vad som dunakde så förfärligt?? Förklarade att det var baskaggen från trummorna Hon bad snällt att de kunde sluta med det,men gärna fortsätta lyssna på musik...och så sa hon" nästa gång kan ni väl bjuda mig oxå ?" Skön granne
    Men störs man,ska man jobba etc kan man tycka att man kan respektera det,men folk som lyssnar på hög musik är oftast fulla,och då är det lite svårare att få det att gå in

• längtan09
    frökenelisabeth skrev 2010-04-24 22:55:35 följande:
    Jo, det finns nog regler, jag har bara inte riktigt koll på dem. Sist jag var hos en granne och bad dem skruva ner lite (inte samma granne) var klockan tolv - halv ett en lördagkväll. Då fick jag svaret "nej det har jag ingen lust med för det är så sällan jag har fest". Rätt snutigt svarat tycker jag, jag var väldigt hövlig och sa att de inte alls behövde stänga av musiken, men om de bara kunde skruva ner lite..?
    Du kan ju alltid gå dit och säga till ändå. men att spela så det hörs tre våningar ned kan ju aldrig vara tillåtet. Stackars dom som bor direkt under eller över.
    ~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Suck och suck
    frökenelisabeth skrev 2010-04-24 22:55:35 följande:
    Jo, det finns nog regler, jag har bara inte riktigt koll på dem. Sist jag var hos en granne och bad dem skruva ner lite (inte samma granne) var klockan tolv - halv ett en lördagkväll. Då fick jag svaret "nej det har jag ingen lust med för det är så sällan jag har fest". Rätt snutigt svarat tycker jag, jag var väldigt hövlig och sa att de inte alls behövde stänga av musiken, men om de bara kunde skruva ner lite..?

Vilken taskig granne.

Om det är SÅ högt, så det hörs tre våningar så kan man ringa störningsjouren om man bor i allmännyttan. Men det är ju knepigare om man bor privat.

• frökenelisabeth

Under alla omständigheter skulle jag nog inte ringa någon störningsjour utan att först ha pratat med grannen i fråga.

Men nog låg jag och svor många gånger över den där b*tchen som "inte hade lust" att skruva ner (fast hon var ju såklart lite dragen också - en brud i 40-årsåldern som hade "barnfri" kväll /natt och skulle ut med "tjejerna")

Trodde precis de hade slutat, men nu drar det igång igen...

• Suck och suck
    frökenelisabeth skrev 2010-04-24 23:17:36 följande:
    Under alla omständigheter skulle jag nog inte ringa någon störningsjour utan att först ha pratat med grannen i fråga. Men nog låg jag och svor många gånger över den där b*tchen som "inte hade lust" att skruva ner (fast hon var ju såklart lite dragen också - en brud i 40-årsåldern som hade "barnfri" kväll /natt och skulle ut med "tjejerna") Trodde precis de hade slutat, men nu drar det igång igen...

Jag tycker du låter som en jädrigt juste granne. Som ger dem så mycket chanser. Och säger till dem så snällt. De "ska" skruva ner vid 22.00. snåret, så är det. Annars kan störningsjouren komma och bulta på. Om det är HÖGT ljud, så kan man ringa polisen.

Fast jag har lärt mig att ha ett bättre förhållningssätt till grannar då vi bor i radhus. Jag säger ALDRIG till dem, för jag vet att det kan bli så knepigt om man börjar gaffla. Om de har fest en hel natt, så har de fått det. Det är engångsföreteelse, och jag vill ha en juste relation.

Det är mycket bättre än när jag bankade på grannar och ringde störningsjour och sånt förr i tiden.

• Michisen

Alltså, rent tekniskt sett så kan man ju alltid be grannen att skruva ner, oavsett tid på dygnet. Min mormors granne bad henne alltid om att skruva ner ljudet på TV:n på kvällen, först tog mormor illa upp, men insåg sedan att hon faktiskt gått och blivit halvdöv. Efter att hon skaffade hörapparat så har inte grannen klagat mera, eftersom hon numera sitter framför TV:n med normal ljudnivå.

Svar på tråden När är det ok att be grannen skruva ner??