• Bedhead

Varför blev Silvia drottning när hon gifte sig med en kung men Danile blir "bara" prins när han gifter sig med Viktioria?

Eller blir han kung när den nuvarande dör?

• Svar på tråden Varför blev Silvia drottning när hon gifte sig med en kung men Danile blir "bara" prins när han gifter sig med Viktioria?
  • Clobberella

För att kung att det högsta man kan bli, den titeln kan man inte få, utan bara ärva. Nej Daniel kan aldrig bli kung, för då skulle han ha en högre titel än Victoria. Om Daniel och Viccan skiljer sig så är jag ganska säker på att han förlora prinstiteln, så var det ju tex med Lady Diana.

• Bedhead
    Clobberella skrev 2010-04-25 09:16:52 följande:
    För att kung att det högsta man kan bli, den titeln kan man inte få, utan bara ärva. Nej Daniel kan aldrig bli kung, för då skulle han ha en högre titel än Victoria. Om Daniel och Viccan skiljer sig så är jag ganska säker på att han förlora prinstiteln, så var det ju tex med Lady Diana.
    Jag trodde kung och drottning var jämställda.. Tji fick jag.
  • Gunnell

För att hela monarki-grejen är förlegad och gammaldags?

När Viktoria föddes skulle hon egentligen inte ens få bli drottning då kvinnor inte fick ärva tronen på 70-talet. Dom är m a o liiiite efter i utvecklingen :)
  • Bedhead

Men innebär det att den nuvarande kungen har andra befogenheter än vad Viktoria kommer att få?

• figurehead
    Gunnell skrev 2010-04-25 09:23:20 följande:
    För att hela monarki-grejen är förlegad och gammaldags? När Viktoria föddes skulle hon egentligen inte ens få bli drottning då kvinnor inte fick ärva tronen på 70-talet. Dom är m a o liiiite efter i utvecklingen :)
    Hur menar du? Nu är jag ingen expert på svensk tronföljd men nog har det funnits svenska drottningar som fått ärva sin titel. Både drottning Kristina och Ulrika Eleonora har ju bivit regenter. Kristina genom direkt arv och Ulrika Eleonora eftersom att Karl den 12:e dog i Fredrikshald.
  • längtar och väntar

Nej, de har samma befogenheter, men Daniel kan inte bli kung just för att då skulle han vara högre i "rang".

Dör kungen är det ju inte Silvia som tar över, och sen när Victoria dör så är det ju inte Daniel som tar över heller.
  • längtar och väntar
    figurehead skrev 2010-04-25 09:39:25 följande:
    Hur menar du? Nu är jag ingen expert på svensk tronföljd men nog har det funnits svenska drottningar som fått ärva sin titel. Både drottning Kristina och Ulrika Eleonora har ju bivit regenter. Kristina genom direkt arv och Ulrika Eleonora eftersom att Karl den 12:e dog i Fredrikshald.
    Men det är också så att Victoria inte var kronprinsessa de första åren av sitt liv. Carl-Philip var kronprins några månader.
  • längtar och väntar
    Bedhead skrev 2010-04-25 09:42:52 följande:
    Fast rent logiskt borde ju Silvia ha blivit prinsessa iallafall.
    Nej, för kung är högre i rangordningen än drottning. Därför spelar det ingen roll att Silvia är drottning, hon har inte samma befogenheter som kungen.
  • lokisse
    Bedhead skrev 2010-04-25 09:38:27 följande:
    Men innebär det att den nuvarande kungen har andra befogenheter än vad Viktoria kommer att få?
    nej efter som det inte finns en kung när Vickan är drottning är hennes ord högst. det skulle vara om det fans en kungoch en drottning (som nu) och kungen säge en sak och drottningen en annan sa har kungen sista ordet sa att säga
    Difficile est saturam non scribere
  • listo

Gifter man sig med en kung så blir man drottning.
    Gifter man sig med en drottning så blir man prins.

figurehead skrev 2010-04-25 09:39:25 följande:
    Successionsordningen (som antogs 1810) ändrades 1979. Innan 1979/1980 var det stadgat att den svenska kungavärdigheten ärvs av manlig avkomling inom ätten Bernadotte.
    Traddiraddiraj
  • Thursday

Kungar är mer värda än drottningar. Eftersom Daniel är under Victoria i rang, bara ingift, kan han inte vara kung för då skulle hans titel signalera att han var mer värd än hon, och det vore ju inte sant.

• Gunnell
    listoplisto skrev 2010-04-25 10:00:41 följande:
    Gifter man sig med en kung så blir man drottning. Gifter man sig med en drottning så blir man prins. Successionsordningen (som antogs 1810) ändrades 1979. Innan 1979/1980 var det stadgat att den svenska kungavärdigheten ärvs av manlig avkomling inom ätten Bernadotte.
    Precis :)
  • Amira

Så om Viktoria får en son som första barn så blir han kung sen?

• längtar och väntar
    Amira skrev 2010-04-25 11:13:54 följande:
    Så om Viktoria får en son som första barn så blir han kung sen?
    Ja, och får hon en dotter blir den dottern drottning sen när Victoria dött.
Svar på tråden Varför blev Silvia drottning när hon gifte sig med en kung men Danile blir "bara" prins när han gifter sig med Viktioria?