• Annika1981

Vilka fördelar och nackdelar finns det med luftdäck?

Vi beräknas få barn i slutet på september. Redan nu har jag börjat kolla på barnvagn. (Kanske lite tidigt, men men... {#lang_emotions_smile} ) Min fundering är, vilka fördelar och nackdelar finns det med luftdäck? Hur lätt är det att få punktering på däcken?

• Svar på tråden Vilka fördelar och nackdelar finns det med luftdäck?
  • Laire

Mina subjektiva åsikter:

Fördelar är att vagnen är skönare att köra samt att våra däck (terrängdäck) hade bättre fäste på bussgolv och liknande.

Nackdelar är såklart risken för punktering (även om andra däck kan skadas av glas och sten genom t ex att de skär in i hjulet och skapar hål). Sedan så behöver man ta hand om hjulen mer än punkteringsfria, man måste pumpa i mer luft med jämna mellanrum.

Punkteringsrisk vet jag inte, jag fick det aldrig under mitt år som jag hade sådana hjul. Dock körde jag främst på slät asfalt.

Sedan så är det definitivt inte för tidigt, många återförsäljare har långa köer vid sensommar/tidig höst pga sommarsemestrar. Sedan är det alltid bra att fundera i lugn och ro kring vad man vill ha

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Lobro

Jag har en phil and teds med lufthjul och jag hatar dom däcken.. har fått massa punkteringar och fått pumpa flera ggr, ena däcket expandera och åkte ur fälgen hela tiden.. ja massa problem tyvärr!
    När det var så varmt i somras exploderade ett däck med en jäkla smäll när vi var på Skara Sommarland.. tur nog satt inga barn i vagnen för då hade dom nog blivit döva.. INTE så kul att konka runt på två små barn där heller..

Tummen ner för luftdäck enligt mig.. men vet även många som är nöjda och inte haft problem.

• juli81

Har luftdäck på min emmaljunga. Har använt vagnen flitigt i 2,5 år (nästan dagligen). Har haft punktering 1 gång och då hade jag kört på en vass tagg från en häck, lappa den som ett cykeldäck, bara att det var enklare att ta loss däcket än på cykeln . Pumpa i luft får man göra lite nu som då men inget jag tycker varit jobbigt, brukar ta promenader förbi macken och blåsa i med tryckluft, då rullar vagnen så lätt igen....
    Är öjd med mina luftdäck, har dock ingen egentlig erfarenhet av andra heller.....

• Annika1981

Tack för era inlägg och era erfarenheter!

• Ragnar

Luftdäcken på emmaljungavagnen vi har vi aldrig behövt laga. Carena vagnen vi hade fick vi punktering på 4 gånger under ett år. Vet inte om det var en slump eller om det helt enkelt är sämre däck.
    Annars tycker jag mycket bättre om att köra en vagn med luftdäck. Har nu en vagn med punkteringsfria luftdäck och tycker att de är i princip lika bra som vanliga luftdäck. Särskilt då vi har går mycket på grusvägar.

• sarsparis

Vi har haft både och. Först hade vi luftdäck, fick punktering 3 gånger, som tur var så var det på hemma plan och inte på stan eller långt hemifrån. Tycker luftdäck är skönare att köra, det går liksom lättare på nåt sätt. Men vi fick nog av alla punkteringar och köpte punkteringsfria däck. Och de är bra förutom då att vi märkte att vagnen inte rullade lika lätt. Å andra sidan är det oerhört skönt att veta att man inte kan få punka i tid och otid.

Någon skillnad på gunget i vagnen märkte inte vi, men det beror nog på vilken fjädring vagnen har från början.

• Annika1981

Kanske bäst att satsa på luftfria däck... Såg dock en superfin vagn från Emmaljunga på Blocket som hade luftdäck... Köper man en ny så kan man ju välja på ett annat sätt.

• Februarii

Jag föredrar luftdäck alla gånger, har aldrig haft en vagn med punkteringsfria och aldrig heller fått punktering. Har haft Brio Nova, 2 Bugaboo Cameleon, Babytravel Syskonjogger och nu slutligen Phil & Teds Sport. Drömmer om en Brio Happy med lufthjul, blir ju ett superhärligt gung med lufthjul :) Till t.ex. Brio och Emmaljunga kan du ju köpa ett extra set punkteringsfria däck att variera dig med om du känner för det ;)

• Puffy75

Jag fick punktering mest hela tiden - eller iaf minst 6 ggr på 1½ år
     Hade en Emmaljunga och en Urban Jungle (så det var inte däckens kvalitet som felade). Gick väldigt mycket, både på gångstigar och i stan. Men många gånger så blev det punka och med min tvillingvagn var det hopplöst tungt att köra hemåt.
    Andra barnomgången så var det det första jag kollade upp, absolut punkteringsfria däck. och jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad i köregenskaper (löjligt ord för en vagn men iaf!)...
    däremot kan jag säga att jag aldrig mer ska ha en vagn med framhjul som inte svänger...

• Annika1981

Tack för era inlägg. :)

• Linjo82

Vi har lufthjul och vår dotter är 16 månader. Har använt vagnen väldigt mycke, både på landet och i stan och aldrig haft punktering. Man behöver inte pumpa hjulen speciellt ofta heller, så tycker verkligen inte det har varit jobigt.

En vännina till oss har punkteringsfria hjul och de har inte varit så bra, det fasnar ju sten i hjulen hela tiden. Vilket det aldrig har gjort i våra hjul. Vår vagn går också mycket mjukare.

Vi väntar nu syskon och ska inhandla en syskonvagn, jag säga att jag väljer bort vagnar som inte har lufthjul på grund av all småsten som fastnar.

• bohusbebis

Vi har bara haft vagnar med luftdäck och aldrig "pepparpeppar" fått punka eller upplevt några problem. Bra gung i.
    Men jag såg en annons på blocket häromdan med liknande däck, fast inte luftdäck... Men de såg ändå inte så där "hårda" ut som ickeluftdäck ofta verkar vara. Hur det nu var, blev lite nyfiken men att betala nästan 700 spänn för 4 däck bara för att testa.... nä.

• Annika1981

Tack för alla inlägg. Nu är vagnen beställd och det blev vanliga däck icke luftdäck. :)

• MissLillan
    Annika1981 skrev 2010-05-31 09:49:03 följande:
    Tack för alla inlägg. Nu är vagnen beställd och det blev vanliga däck icke luftdäck. :)
    Bra val!
Svar på tråden Vilka fördelar och nackdelar finns det med luftdäck?